AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
630

Värme och Ac i 328iA E36 1996

sacke
Nån som kan svara på detta?

Värmen i bilen är bra,jag brukar låt säga ha värmen på 21 gr.

När jag sänker värmen till 16 gr så blir luften som blåser ut INTE kallare ,det blåser bara lite mindre!

Tycker det verkar som det är samma temperatur på luften oavsett vilken temp jag väljer,det verkar som om värmen i bilen bara regleras av hur snabbt fläkten snurrar..Ska det vara så?

Sen om jag trycker in AC knappen och ställer in värmen på lägsta temp = 16 gr så blåser det bara kalluft på utblåsen i instr.panelen och inte på rutan eller mot fötterna...hmmm....Men det kanske finns nån givare som känner av att det inte är så varmt ute nu och därav detta ..eller?

När jag trycker in AC knappen så hör jag att något ''går igång''....

Nån som kan förklara hur jag på bästa sätt kan kolla om KLIMAN är hel eller paj?

Sacke

Starta bil och AC.
Öppna huv och känn på AC-rören på höger sida/torpedväggen.
Ett ska vara märkbart kallare än omgivningen.
Leta reda på ``ögat´´ som sitter på ett av rören på höger sida i nosen.
Ska bubbla väldigt lite bakom glaset.
Annars lämna in den till nån som kan kolla med tryckmätare. Tex BMW.
Motorn brukar jobba lite hårdare precis när man sätter på AC:n, och då brukar all vara OK, Vänta annars till sommaren.

Nisse
sacke
Ok ..Tack för tipset.....Ska kolla detta.

Sacke

mi
566
micke t
Alpina B5 touring-06
Jag hade samma problem på min, det gick inte att få kalluft på golvet eller mot rutan. Problemet var att värmeventilerna(2st, en för förarsida/en för passagerarsida) som sitter i motorrummet mot torpedväggen hade fastnat i öppet läge. Detta byttes på den begagnatgaranti(1år) jag hade på BMW och sedan dess har det funkat perfekt. Det är med största sannolikhet detta som är problemet med din anläggning också.

Mvh/ Micke t
sacke
Hej...

Nån som vet om man kommer åt värmeventilerna från motorrummet eller från cupen?

Tänkte titta på detta imorrn....

Mvh Sacke

mi
566
micke t
Alpina B5 touring-06
Värmeventilerna kommer du åt från motorrummet, dom sitter vid torpedväggen, läs mitt inlägg ovan.

Mvh/ Micke t
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.