AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
2.726

BMW X5 4.6iS

Sida 1 av 2
dunstan
Hej,

Provkörde BMW X5 4.6iS i helgen.

Vilken bil!!! Otroligt snygg och vilket drag!

Kunde inte låta bli vid ett rödljus. Stod bredvid en Volvo S60 T5. Gasade lite för att se att han var med.

Sport läge i. Vid gult plattan i botten. Oj vad han försvann i backspegeln. Här pratar vi grepp och kraft i backen!!! ;-)

Helt klart den bästa X5:an. V8:an är underbar!

/Dunstan

Låter som du hadde en riktig kul provkörning =)

Kommer ihåg själv när jag körde X5:an, fast jag körde mest i snö å blev fårvånad hur kul det kunda va att köra en stor jeep på snööö.

Länk

Jag hade oxså förmånen att få köra en 4.6 X5 och det går nog inte beskriva med ord.Men om man kommer i håg reklamfilmen (bli onödigt rik v75)han som kör i en egen fil Bosses fil med grön 240Dl förbi alla köer. Så kända jag mig när jag körde bilen, vilken jädra bil.
Men det var trevligt att hoppa in i sin egna skönhet oxså.

Tack Asken för provkörningen
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Min är en 4.4 starre tack ändå:)
Jag tycker inte att det var så stor skillnad mellan en 4.4 och en 4.6... jag provkörde dom efter varandra... och som sagt inegn större skillnad i prestanda enligt mig... men det är ju coolare med M5 inredning... nästan i alla fall.
dunstan
Jag håller ej med att det inte är någon skillnad mellan 4.4 och 4.6. Enorm skillnad!!! Märks extra tydligt med sport läget i och när man trampar plattan i botten!!! 0-100 på 6.5s... 4.4 = 7.5s. Bromsarna tar betydligt bättre också. Och de feta utblåsen i bak är otroligt snygga! Brutalaste SUVen på marknaden. Måste erkänna att ha begäret vart maximalt... Det enda tråkiga med X5 är att det ryktas om en facelift nästa höst.(om man skulle köpa en idag). Då blir det nog E65 V8:or i X5 och ny dieslar. Och förhoppningsvis får vi sexigare lysen i fram. (klarglas)

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Brutalaste är nog ändå Porsche Cayene Turbo?
dunstan
Men Porsche Cayenne Turbo ser ju helt sjuk ut! Ser ut som man höjt en 911... Inte snygg!!!

Fast brutalt snabb...

Men Folkvagns känslan är lite för stor...

Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Vad menar du med Folkvagnskänsla?
//Marin
ah
476
ahlstedt
540iAT-99
Provade en X5 4,4 i höstas och trivdes MYCKET bra, men konstaterade att det skulle bli för trångt att bo i den, då jag skulle bli tvungen att sälja huset :P
Bland det bästa med X5.an var nästan ljudet...
dunstan
Med folkvagnskänsla menar jag VW Touareg som i praktiken är samma bil som Porsche Cayenne. Inget släktskap som Porsche vill skylta med direkt... Visst skiljer det en massa saker men släktskapet är väldigt tight... Därav folkvagns känslan. ;-)

Cayenne är säkert en kanonbil men ser ut som en standard Porsche som är höjd. Och vill man leva med tanken att den bygger på samma platta som VW??? ;-)
Dunstan,

Men det är Porsche som har utvecklat dom. Jag tycker iofs att Touareg är snyggare både utvändigt och invändigt.
dunstan
Porsche är en del av VW koncernen och de har knappast utvecklat den själva med tanke på att VW byggde sin SUV på samma platta... Knappast troligt även om de vill att det budskapet skall spridas då det ju är positivt för båda märkena...
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Vanliga Cayenne ser mycket bättre ut än turbon (åtminstånde på bild).

Allt är påväg åt det håller. Lambo ägs av Audi, Ford sätter focus knappar i Jaguar bilar osv. Spara kostnader maximera vinsten är det som gäller. Porsche, men även BMW till viss del, har sålt sin själ.

Men det är klart att dom ser till företagets bästa. Cayenne ligger helt rätt i tiden och alla ex är väl redan sålda i Sverige och på många ställen.
Är Porsche en del av VW-koncernen??? Detta var en nyhet ialla fall för mig. Jag är 99% säker på att Porsche är ett självständigt fabrikat. De har dock haft samarbete med bland annat VW-koncernen (924, RS2), Mercedes (E500), Harley-Davidson (V-Rod.

/T.P.
dunstan
Du har helt rätt. Porsche är ej del av VW. Blandade ihop det lite... ;-) (VW är: Audi, Skoda, Seat, VW, Lamborghini, Bentley och Bugatti)

Fast Toureg/Cayenne var väl ett joint venture...

ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Porsche ägs utav Volkswagen AG och under det taket bor även Audi, VW, Skoda, Seat, Lamborghini, Bugatti, Cosworth (har säkert glömt någon :))
Men dunstan, vad spelar det för roll om bottenplattan används av flera märken? Allt det andra skiljer sig väldigt mycket mellan (tänker då på dämpare, fjädrar, motoralternativ etc) iallafall.

Ett exempel:
Du skulle inte känna dig nöjd med en porsche 356 speedster bara för att bottenplattan är en VW typ1?
Catch my drift? ;))
Bilen är ju så mycket annat än en bottenplatta, eller hur? Det är ju nästan den del du ser minst utav...

M V H
Stephan

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
STEPHAN: Äger inte ford cosworth nu mera?
Det finns väl ingen Sport knapp i 4,6an???

Fanns ingen i den jag körde

M-POWER!!!!!!!!!

Länk
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
*acey*
Vad jag har blivit informerad om är att Cosworth ägs av Volkwagen Werke AG sedan ca 2-4 år tillbaka, om jag inte missminner mig helt så var Audi RS4 Cosworth´s första uppdrag (tillsammans med Quattro GmbH) sedan köpet.
Ford ägde väl Cosworth på 80-talet? Eller anlitades dom bara för dito bilmodeller? (osäker)
Hursom helst så har det inget med BMW att göra ;))

M V H
Stephan

Dunstan,

Vad jag vet så har Porsche stått till störst del för utvecklingen av dessa SUVar.

Acey,

Stephan har rätt. Audi äger Cosworth.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.