|
|
|
|---|---|
|
Jag hoppas ju på att toppen ska hålla lite bättre, men är förmodligen helt ute å åker ciao... :) Allting kan gå itu, men min motor kan gå i tusen bitar... Psi=Bar*14,5 Bar=Psi*0,069 | |
|
den tätar bättre mot topp/block/packning och syftet är precis som du säger, Längre livslängd och tåligare mot högre tryck. Länk |
|
|
Puh! Då kanske man kan få 12v toppen att hålla ett tag då... Tack Cannonball... Förresten, du vet inte om det finns nån tåligare packning än orginal till m20? God jul! Allting kan gå itu, men min motor kan gå i tusen bitar... Psi=Bar*14,5 Bar=Psi*0,069 |
|
|
kan ju alltid få en kopparpackning fixad av vilken mekaniskverkstad som hellst. bara att åka in med originalpackningen och få en likadan gjord i koppar,INTE billigt men bra blir det. den glödgar man innan man drar den på plats, och den kan man använda om och om igen (där lönar det sig efter några gånger). bara att glödga den varje gång man haft toppen av. funkar kanon ihop med o-ringat block. polare till mig laddar 2,2 bar med ett garrett gt42 i en 2,5 liters volvo b230 block, det är o-ringat och kopparpackning, han åker 201 meter på 7,30 med en relativt tung volvo 745 Automat, prova, Länk |
|
|
joachimsundgren: Det finns färdiga kopparpackningar att köpa hos Motornord. |
|
|
Vad innebär det att glödga packningen? Varför gör man det och hur pass avancerad process är det? Polarns farsa har en jättestor verkstad med en gigantisk laser, går det inte att fixa en packning i nåt stål-material? eller är koppar bäst? Allting kan gå itu, men min motor kan gå i tusen bitar... Psi=Bar*14,5 Bar=Psi*0,069 |
|
|
starre: jag är lite snurrig, hittar bara stålförstärkt packning till m10. vart fanns dem till m20? Allting kan gå itu, men min motor kan gå i tusen bitar... Psi=Bar*14,5 Bar=Psi*0,069 |
|
ant |
koppar är att föredra då det är mjukare än stål. att glödga en kopparpackning går till på så vis att du värmer upp packningen och på så vis får ur spänningar och att den blir mjukare. bara att värma upp med en gassvets om du ska glödga koppar. ===== Länk |
|
ant: du menar att den "formar" sig bättre mellan block å topp och är därför tätare? Ska man bulta på den medans den är varm? (har inga grillvantar, hehe....) Allting kan gå itu, men min motor kan gå i tusen bitar... Psi=Bar*14,5 Bar=Psi*0,069 |
|
|
vänta nu... 2,2 kilo i den Volvon, den måste ju gå spikrakt!!! har du inga bilder på den? vill gärna kika lite :) Allting kan gå itu, men min motor kan gå i tusen bitar... Psi=Bar*14,5 Bar=Psi*0,069 |
|
|
Måste nog vara koppar... Tyvärr skär man inte gärna koppar (samma med aluminium) med laser, risk för att det reflekterar laserljuste tilbaka in i maskinen å så blir det härdsmälta... Vad kostar en kopparpackning på motornord..?? Jag har vattenskurna kopparpackningar till m30/s38 vid intresse. |
|
| Ooops..! Såg inte att det var M20 som diskuterades... Bakfull... | |
|
vad menar du, s38b38? skär man dem med vatten eller vad? let´s all get drunk tonite... Allting kan gå itu, men min motor kan gå i tusen bitar... Psi=Bar*14,5 Bar=Psi*0,069 |
|
|
S38B38: fina specs du har på kärran, har du bilder på den? verkar interessant... Allting kan gå itu, men min motor kan gå i tusen bitar... Psi=Bar*14,5 Bar=Psi*0,069 |
|
|
Oringning vad får man ge för det och vid vilket tryck börjar det bli nödvändigt? Om man ökar kompet och skiter i turbo håller det orginal då? Om man får för sig att köra gas kan det väl också vara bra? Om fartblindhet var en erkänd sjukdom skulle jag vara sjukskriven 24/7 |
|
|
Japp skärs med vatten, ibland lite iblandning av sand. Går att skära mycket tjocka grejor med denna metod, typ 200mm rostfritt med bra precision. finnes nåra på www.ticco.com / cars /cool cars / kilanders nånting |
|
ant |
jag har alltid trott att man alltid använde sand. dvs att vattnet stod för trycket och sanden för själva bearbetningen. men det ör klart vatten kanske klämmer rätt bra det också så länge det inte handla om stål? jag har ätt dålig koll på det här men det är helt klart en intressant bearbetningmetod med tanke på snittytorna. dock så springer väl kostnaderna iväg om man inte kan anlita en kompis eller liknande. ===================== Länk |
| Smidesbolaget finns det ett företag som heter. De kan skära i upp till 100mm rostfritt med bara vatten. Sanden tror jag används i mindre avancerade vatten skärare! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.