AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.182

Vilka dubbdäck är bra på att inte tappa dubb?

Jag har problem med att dubben lossar. Inte bara på bakdäcken utan även fram. Mina däck är dock inga märkesdäck. Nån som vet bra dubbdäck som klarar lite inspirerad körning? Har för mig att man bara får tappa 10% av dubben. Stämmer det?
Efter ett antal vintrar av rännande på isen med skrotbilar kan jag kostatera att om man börjar pressa nya däck så försvinner dubbarna snabbt. Om man däremot kör lugnt en säsong med vinterdäcken så sitter dubbarna djävligt bra fast sen.
Vet inte varför, men det verkar som dom på nåt sätt fastnar i däcken bättre med tiden.
däcket är ju mjukt när de är nytt...å sen när man kört ett tag har ju däcket slitits ner och trycks ihop lite...därför sitter dubbarna hårdare efter ett tag
ant
kan säga att mina gislvaed nordfrost 3 har hållit kvar dubben väldigt bra. dom var helt nya innan vintern och nu har jag gjort runt 150 mil med dom. inte alls så snälla mil som dom borde ha fått, men det enda som hänt är att dubben krökt sig, inte lossnat. i övrigt kan jag rekommendera dessa däck. dom har fungerat kanonbra på halt underlag!
styr väldigt fint och överraskar inte alls.
kan tillägga att mina däck är tillverkade i sverige, inte i tysklnad där dom tillverkas nu för tiden.

=====
Länk
Visa användare
605
göran
525ixt-94
dubben smälter fast när de varmkörs.
50 mil är normal nog inkörning.

/göran,
vintermannen/
Behöver man inte kombi, behöver man inte bil
Visa användare
881
Henrik.A
E3 3.0Si -75
jag kan gott rekommendera Gislaved Nordfrost generation 2 och 3...helt underbara däck för att vara dubbdäck...

/Henke

BMW CS #5075
Wa
582
Wallace
325ITM Tåring -06
Hallå

Monterade nya dubb-däck på E39án. Nu snackar vi om riktigt billiga low budget, en normal person skulle inte montera dylika på en BMW (vågar inte skriva vilket märke). Till och med BMW verkstaden undrade hur mycket pengar jag fick för att montera dessa.

Till saken, körde 5 mil och tänkte...nu jä?%vlar ska de få känna på lite BMW power. Krana ur E39án fullt, Vid 200 började jag bli orolig att sulorna skulle lossna.

Efter en kontroll konstaterade jag att alla dubb faktiskt satt kvar. Typ av dubb tror jag har stor betydelse, finns tydligen varianter som sitter riktigt bra från början.

Ja,ja / Wal
Da
48
Daniel Gedin
325ix -88
528i -84
520i -88 e28
Hållå!

Jag har en del erfarenheter av däck för jag kör
ca:10000-12000mil Taxi om året!!!
Inkörning är det viktigaste av allt. Ta t.ex sommardäck
sätter man på dom nya till hösten så dom körs in när det är kallare eller tidigt på våren så håller dom
betydligt längre, kan skilja tusen mil på vissa däck.
Mot dom som körts in på sommaren!
Detsamma gäller vinterdäck! Självklart så kör man ju
in dom då det är kallt då det annars är olagligt att
köra med dubbade på sommar halvåret! :)
Men kör lugnt o inga påfrestningar på däcken så sitter
dubben efter ett 100tal mil...
Däremot så tallar några här bra om Nordfrost 2 o 3
Kan bara säga att då har dom inte gasat så mycket med
sina bilar långa sträckor... Dom både tappar dubb och
slits fort! Däremot tycker jag finnarna gör bra däck
"Nokian"
Det är iallafall mina åsikter. :)

mvh
Daniel
Ja
760
JanF
530i-93
Omöjligt att råda utan att veta dina krav, kör du HÅRT?

Har Semperit på en av bilarna, där är alla dubbarna utom 3 st borta, kör "nästan" dubbfritt nu.

På de andra bilarna sitter Gislaved, Vredstein, Nokia, Michelin dessa har inte förlorat en enda dubb, trots samma mil och samma körstil. Så visst är det skillnad.

Men om du vill ha dubbar som sitter vid HÅRD körning. Köp däck med limmade dubbar, prata med din gummihandlare. Träffae en porsche-entusiast som kör året om med sin turbo, han kör limmade dubbar, som sitter bergfast i lång över 200 km/h utan problem, men smakar det så kostar det.
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Håller med daniel, nokia åker jag helst på,finnar o francoser dom kan däck dom.Kommer aldrig att glömma kordsträckningarna på gamla frost huga.

Länk
ac
47
ace(CPC)
525 24V -91
Kör dubbfritt istället!!!!!!
dubbfritt är bra sålänge de inte är snorhalt(ren is) dubbfritt är alltså bra i storstäder typ...men om man bor i norrland där är snö hela vintern å jämt minus är inte dubbfritt lika bra...
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Jag kör nu på lågbudgetdäcken Mac Ripper 2. Dom har tydligen köpt upp mönster, dubb och gummiblandning från hackapelitta eller vad det var. Det är faktiskt väldigt bra grepp i dom däcken, men sen om dubben sitter kvar återstår att se. Har kört ca 100 mil med dem nu, och har inte sett några tomma hål än, och då kan tilläggas att av dessa 100 milen så har nog bilen bara förflyttat sig 50 mil:-) Och även på asfalt.

Med dessa däcken så har jag råd att köra slut på två däck per år. Kostar ca 550:- /st monterat och klart.

Min skrothög: Länk
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
godyears ultra grip har dubben gjutna i däcket, alltså inte som flertalet anddra däck som borrar ett litet hål och sen pressar in dubben i detta hål

Joakim Eriksson
black beemer_1
Nokian hakkapelita 2 är bästa däcket me sitt eco studsystem,den fjädrar dubben ,tack vare det pressas inte dubben ut

(jag har däckfirma) säljer 40 tal olika märken,kunder kommer år efter år och skiftar,däck som saknar minnst dubb är alltid HAK 2 som ja sett,dom andra lider av fall

18tum är ute idag
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.