AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.542

vassare kam?

Sida 1 av 2
Ri
825
Ricke
540ia -97
1602 -71
Jag köpte nyss en ny motor som är helrenoverad med bl .a en ny kam då som var "blå" sa killen som monterat den.Han sa att i tyskland kunde man köpa lite vassare kammar ur BMW´s orginal sortiment(alltså det är en orginal kam sa han)då undrar jag om nån vet hur många grader den kammen har och vad det kan ge för effekt på en 525i -88 som är orginal förövrigt??Funderar dock på ett sportavgassystem......

Mvh Ricke
Visa användare
496
luften
e91 320dA Touring -11
m20b25 på 88 fanns med 2 olika kammar, tror att det var 260 graders kam i icke-katversionen, och 264 grader i kat-versionen, för att kompensera strypningen som katalysatorn gjorde. Så möjligtvis, om du inte har en kat-bil, så kan den vara lite vassare med en kat-kam....

///air, BMW Club Finland #2150
MSN: luften@hotmail.com

325:an -> Länk
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Inte märkbart, dock.

Kiip Spiiding!
ant
att säga att den var blå.. menade han då att kammen var blueprintad? måste inte större delen av motorn var blueprintad för att man ska vinna nåt på det?

=====
Länk
Man märker kammarna med färg för att skilja dom åt..
Min var brun tror jag och det var en DR-SHRICK 284 graders.

Så kammen är absolut inte Blueprintad...bara märkt istället för nummer..

bengan
Ri
825
Ricke
540ia -97
1602 -71
Jo den var märkt med blå färg......Enligt honom så finns inte dessa saker att få tag i hos BMW i sverige så det måste ju vara vassare än (Kat-kammen) och vad jag vet så är det väll kat. på min 525i -88??Ska fråga honom igen om han vet något mera om kammen samt dess inverkan på motorn....återkommer med svar.

Mvh Ricke
P.S Tack för svaren!!! D.S
Vet inte vilka färger det finns på kammarna..
Jo det finns ett större utbud i Tyskland än i Sverige.
Ricke:

Den blåa färgen är bara märkning för kammens grader..typ 272..tror jag..

Jag pratade med en trimmare i Katrineholm,han sa att det var så...

Kolla upp det så lär man sig något nytt.

ha de // Bengan

// Bengan

Stummt är inte dummt!!!
jo
50
johan zell
520i-87
528i-88
hej på dig!
det e väl inte så att du har köpt motor av en liten å rund man från kronobergs län... en småläning!
vars efter namn e johansson? eller?

johan zell:

Menar du mig?
Jag har inte köpt någon motor!!

// Bengan

Stummt är inte dummt!!!
Pa
414
Padde
535i -86
118d -12
Skoda Fabia 1,4 tdi
Är inte denna kronobergare som sitter på alla dessa M20 och M30 motorer förbannat dyr? 5000 för en 535 topp UTAN kam. 8000 för en 535 motor från 86. Säga vad man vill men det är inte billigt för motorer som sitter i bilar för under 20 000.
Ri
825
Ricke
540ia -97
1602 -71
Jo jag har köpt av denna Johansson,för han har köpt in alla M20 motorer från skrotarna.....Dyr tycker jag inte att han var!!han monterade i den nyrenoverade motorn i min bil samt såg över alla slangar och bytte olja i den samt kylarvätska och bytte då även uttrampningslagret till kopplingen samt tittade på lamellerna(vilket var nya på min) och allt detta gick då på 9500:-(bara kam + vippor m.m kostar ca 6500:- på Motor Nord)

Sen sa han till mig att den kammen jag har i nu är 8 grader vassare än orginal.Sen när jag kört bilen ca 100-150 mil så justerar han ventilerna åt mig gratis,dessutom får jag 3 mån full garanti på motorn så om nått händer så får dom fixa det åt mig!!!!

Mvh Ricke
Visa användare
52
Arrow

1802 -72 Blivande busbil.
Z3 2,8 us-imp.
by the way... När vi ändå snackar om x antal grader och duration m.m.. Nån som vet vart jag kan få tag på riktikgt mysiga doningar till min M50B25? Vad ligger kammarna i M50:in på original? Och har shrick och cat cams några vassa doningar till denna motor eller bara haldana prylar??

// Arrow
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Arrow: Kolla på motornord.se dom har schrick-kammar.

//Erik//
jo
50
johan zell
520i-87
528i-88
ok!
jag lätt denna man fixa min motot för 9000kr!
han sa att den va som ny!!!
med en ni kamm å allt!!
bilen gick bra i 500mil sän rasa kammen?!
så jag kan nog säga att denna man i kronoberg e 100%
bluff fixare!!!
har nu fixat en ny kille som har samma erfarenhet av den lille småleningen!
å jag har nu en motor som min nya meck fixat!!
det e en 3,6liters b6 alpina motor som rullat 11000m
med flång ny kam å vippor för 2500 + moton som kosta
mig 3 papp.
så ni som köpt av denna kronobergare bör kolla upp allt han gjort med era bilar för det en nog 70% bluff
e jag rädd.
en bra 3,5 motor kostar max 4500-5000kr med allt! å då ska den va himmla fin....
mvh johan zell
p.s jag tycker vi ska skita i gubben från koronoberg ett tag tills han e 100% ärlig å 50% billigare!!.
så skit i honnom.. ni får ju inget kvitto av denne man heller!

Ri
825
Ricke
540ia -97
1602 -71
Jag fixade kvitto av honom!Dessutom är det en 2,5l motor och sådanna finns inte att köpa på skrotarna!
Själv misstänkte jag att det kunde vara skumt så jag ska be BMW verkstaden att dom kollar inställningarna på motorn!!!Rasar den sen så får ju BMW stå för kostnaden :)
Mvh Ricke
Ri
825
Ricke
540ia -97
1602 -71
Nån mer som har erfarenheter av denna Ingemar Johansson??Berätta i så fall gärna vad ni varit med om.....

Kan tillägga att min motor går bra än....efter ca:60-70 mil.Ska snart ta den till BMW för en noga kontroll!

Mvh Ricke
Ri
250
Rikard
1602 -73 BMW-cup
VARNING!!!!!

Har köpt en motor av Ingemar Johansson, och det ÄR en riktig bluffmakare och mytoman!!

Köpte en 2,2-liters M10 som enligt honom endast hade gått några hundra mil pga att insprutningen strulade (Nån som känner igen det??) Visade sig att motorn var TOTALSLUT med både sprucken topp och bottendel!! Fick ett kvitto, och vi har kommit överens om att jag skulle få tillbaka pengar och de skulle sättas in på ett postgirokonto. Detta var drygt ett år sen och det har FORTFARANDE inte kommit ett öre...

BOJKOTTA DENNA MANNEN!!!!!!

Ri
825
Ricke
540ia -97
1602 -71
Ok.Tack Rikard för att du delar med dig av dina erfarenheter....Hoppas att min motor funkar i framtiden.Jag var med när dom plockade ihop den och invändigt var det bara nya delar och mycket av delarna runtomkring är det som jag körde med innan + att jag ska ta den till BMW för en noggrann kontroll när motorn är inkörd så jag tror det ska gå bra med min motor.....

Mvh Ricke
Ri
825
Ricke
540ia -97
1602 -71
en sak till Rikard:Har du ett kvitto så skulle du ju gått högre upp med detta,typ polis,domstol m.m för att få tillbaka dina pengar.Nu dock så är det nog förssent!

Mvh Ricke
mm, denna Ingemar ska man passa sig för

hj
963
hjorten
E21 323i-80
E21 323i-80
E3 3,0 Sa-77
E3 3,0 Si-75

hmm ser att han har annons inne idag..han borde förbjudas att annonsera här.Eller vad tycker ni ?

hjorten
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.