|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tidigare har idén varit uppe att koppla in en dold (överbliven) GSM-telefon i bilen (med permanent laddning) för att därmed med ett Telia-kontantkort kunna lokalisera bilen (gratis via internet) inom en radie av 500-1000m om den skulle bli stulen. Tar man samtidigt och kopplar bort "högtalaren" (för att eliminera ringsignal - kan ske med en billig handsfree) så kan man också ringa upp bilen och höra vad som sägs. Har man som jag dessutom en gammal personsökare så kanske man kan ansluta den till ett relä som bryter strömmen till ex.v. bensinpumpen när sökaren får ett anrop (även det tyst naturligtvis). Är det någon som testat något liknande? Håll med om att det kan vara både billigt och effektivt. __________________________________ Länk | |
| Låter ju som en bra idé, men hur ska telefonen svara när du ringer? Personsökare måste funka utmärkt..listigt påhitt! | |
|
Vissa mobiler gå att sätta i autosvar. Verkar dock vara lite överkurs med att höra vad som sägs. Fö. så finns utrustnings att köpa med avstängning samt pejlingsfunktion via larmet. Mvh.Patric |
|
| Vad är det för utrustning & pejlingsfunktion som Larmnet erbjuder. Var kan man få mer info om det? Är det oxo nästan gratis? | |
|
Jag hoppas att du inte trode det gällde org.larmet ;) Den här sidan har lite info. ang. pejl Länk Mvh.Patric |
|
Nadja |
Det var ju inte direkt billigt det där guardsystems...men kanske värt det om man har en dyrare och mer stöldbegärlig bil än vad jag har *Söker efter snygg vinge samt färddator till min 525a -91* |
|
GSM ideerna är intressanta men förmodligen ej ok i vårt land... Om man "stänger av" bilen på distans utan förvarning kan vad som helst hända. Friendfinderfunktionen borde dock vara helt ok! Har faktiskt funderat lite på ett sådant bygge. /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------------ Länk 1600/2-renovering... |
|
|
Här är ett till alternativ Länk Jag har "nivå 1" av detta installerat i bilen, dvs bilen ringer upp mig så fort larmet går. Hittils har det fungerat bra. |
|
sebbe_bmw |
Jag har Guardsystems spårsändare i båten, det fungerar perfekt vid testning av systemet. Den larmar till min och frugans mobiltelefon, släcker bränslepumparna, immoblizern aktiveras även om man har rätt nyckel.. För att få den att aktivera behöv följande, Ej avaktivering av larmet via kod inom 30 sek, ngt rör sig i båten, båten flyttas till en annan position enligt GPS:en.. Så dom får allt försöka innan de får i väg båten! God Jul Sebbe |
markus00 |
jag har gjort en lite overkill modul men den fungerar väldigt bra. Jag har kopplat knappsatsen i mobilen till en microdator. när microdatorn får spänning från larmet ringer modulen själv upp två valda nummer ur telefonboken. Det ena nummret är kopplat till en siren som står och tjuter och det andra går till min personliga mobiltelefon. Sen har man ju även telias eleminenta positionering om tjuven skulle hinna iväg med bilen. //Markus ----- Min bil: Länk |
|
markus00: Sån vill ja ha! Vad är det byggt på för mobil? Automat är bekvämt |
|
markus00 |
en gammal ericsson 628 använder jag som mobil och en Siemens Logo! som microdator //Markus ----- Min bil: Länk |
|
Vad kostar det om du skulle göra en till? Jag har en 388 som ligger och skräpar. Automat är bekvämt |
|
markus00 |
en sådan microdator som jag använder fick jag annars kostar den nog ca 2000 kr... men det finns mycket billigare altenativ. Om du kan eller kan lära dig programera en PLC så har du kommit långt. En sådan behöver inte kosta mer än 500 kr skulle jag tro men vet ej vart du köper en sådan. 388:an funkar säkert bra annars. Jag har ju lödit fast sladdar där knappsatsen satt innan så när man sluter två sladdar så blir det samma sak som när knappen trycktes in så som det va innan. sladdarna kopplas sedan till mikrodatorns utgångar. //Markus ----- Min bil: Länk |
|
Det ni ska ha är Satsafe's GPS larm/positionslösning. Med denna kan ni bestämma bilens läge och bryta tändningen på avstånd mm. ------- Söker trimmad M30-motor, helst Alpina B10 3,5 lit |
|
markus00 |
och sådan kostar hur många tusen?? //Markus ----- Min bil: Länk |
|
markus00: Kolla här Länk ----------------------------------------------------------------- Länk |
|
|
Ja, nog finns det många sofistikerade lösningar om man anser sig ha råd att investera. Men nog kan det kännas extra tillfredsställande att hitta en nog så smart lösning med gamla uttjänta prylar som mobiler, personsökare etc. Uppenbarligen så kan de fylla samma funktion att meddela när något händer, lokalicera bilen, hålla koll på vad som sägs i kupén, etc. __________________________________ Länk |
|
sebbe_bmw |
Roffa: Har du ngn koll på vad ett Satsafe system kostar, har ju ett liknande till båten men inte lika avancerat så detta är ju bättre! Sebbe |
|
DEt som Markus00 beskrev är ju Kanon bra och det ska då inte vara några problem om man har lite elektronik kunskap och kan programera lite eller känner nån som kan.. Personsökar historian diggar jag! Sen skulle man ju kunna bygga egna system för att slå på bilen med så att den som försöker ta den inte har en aningen om hu den skall ta sig förbi det och det tror jag är smartare än krångligare och dyrare "mobil"lösningar.! Fast mobil läsningen är ju underbar om den hör av sig till en om den blir antastad :) Cheers - Den gör sig bäst på natten! |
|
markus00 |
Om man kopplar en personsökare till bränslepumpen eller något liknande. Så finns ju risken att någon slår fel nummer och råkar komma till din personsökare i bilen det kan ju vara lite struligt. //Markus ----- Min bil: Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.