|
|
|
|---|---|
|
Jag vill minnas att det i någon av mina gamla engelska biltidningar stod om ett fabrikschip till E46 328 som skulle ge typ 20-25hk extra, och som fick rätt goda recensioner. Har någon hört något liknande ? Jag antar att man med rätt kombination av filter,chip och ljuddämpare annars kunde få några extra hk ur motorn ? Erfarenheter ? Framför allt skulle det vara intressant att få lite mer snärt i toppregistret. Funderar på att köpa en beg. 328Ci... | |
| Finns det t.ex. någon som har prövat Jim Conforti Shark Injector på en 328 ? | |
|
Perret: Väldigt optimistiska hk antal du anger för ett "chip" De är till för att optimera bräsnleförbrukningen samt ev höja varvtals regulatorn. Men väldig tur samt en massa andra grejer som filter o sportsystem kan de kanske ge 5-10 hk. Dock kan man utan större problem lyfta över ett insug från en 330 som ger de sifforna efter en mappning. Den som har flest BMW prylar när han dör vinner! Länk |
|
| Wendtan: Tyvärr funkar det inte med 330 insug. Kompisen har kört med den i 1,5 år och det har inte funkat bra alls. Nu senast knackade motorn rätt kraftigt. Jag tänkte att vi skulle sätta oss och skriva ihop ngt för att varvna lite för det går inte att få det att funka trots Unichip och annat. | |
|
Zodiaken: De var värst. De jag läst om det så funkade det bra efter mappning. Men tydligen hade jag fel. Vad beror knackningarna på då? låter lite märkligt att insuget skulle åstakomma det? Den som har flest BMW prylar när han dör vinner! Länk |
|
|
Hur många på forumet har du läst om som har det? Så vitt jag vet är det bara "lillen" och det är min polare. Du får gärna länka till disskutioner på bmwpower samt utanför för jag är mkt intresserad av att läsa om detta. Vet ej exakt vad knackarningarna kommer ifrån än men det kommer fram. Det är inte bara det som har varit problemet utan motorn har dött ett flertal ggr och man har fått stänga av och starta upp bilen igen för att den ska funka. Insuget är ju trots allt från en helt annan motor och jag tycker inte det är konstigt att det inte funkar. Vi ska riva ur min motor efter nyår och sätta på samma trim som han har förutom 330 insuget så det ska bli intressant och se hur den går med allt trim fast utan insuget. |
|
| Det är fullt möjligt att artikeln inte handlade om bara ett chip utan något slags fabrikstrim. Jag kan tänka mig att det inte skulle vara allt för svårt att ta ut 20hk extra ur en 328, med rätta komponenter. Den är trots allt rätt konservativt trimmad. | |
| Perret: Tyvärr finns det inga genvägar när man ska trimma sugmotorer. 20hk är rätt lätt men dyrt. Jag hoppas på 20 hk extra i min Z3 (samma motor) nu när jag ska byta till supersprint grenrör, Dbilas kammar samt sätta på unichip. Men priset springer iväg. Delarna kostar ca 30´ så det blir rätt dyra hk. Fast vilket ljud sen tillsammans med det rostfria systemet ;)) | |
|
Kelleners har ett kit som enligt uppgifter ska vara bra. Observera att egna erfarenheter saknas, än så länge... :) Länk Länk |
|
|
Tycker det låter väldigt mkt med nästan 40hk på att bara byta kammar, system samt chip?!?! Jag har en kraftig längtan efter att få se vad trimmet kommer ge på min. |
|
|
Anders: kittet för ca 30 kkr är ju intressant. 0-100 ändringen verkar vara marginell men den borde ju röra på sig som en 330 om sifforona stämmer. Den som har flest BMW prylar när han dör vinner! Länk |
|
|
jag bytte kam pa min e34 motor och tappade mer pa lagvarvsegenskaperna an jag fick pa dom hogre varven. Inte helt nojd med bytet faktiskt. Vart att tanka pa att man tappar en del lagvarvskraft och far en ojamnare tomgang. johan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.