|
|
|
|---|---|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Hej! Jag hjälpte min far att ta in en 525iA E34 -94 för 5 år sedan. Den hade en originalmonterad startspärr, med en svart plastnyckel som är c:a 5 cm lång och 1 cm i diameter. Den del som sitter i bilen är cirkulär och blinkar rött. Problemet är att hans startspärrnycklar har börjat strula mer och mer för att numer inte fungera alls. Jag försökte då beställa nya nycklar från BMW i Tyskland med hjälp av den kodnycket (ett papper med en massa siffror på) som vi fick med bilen, men nu har det gått två veckor utan att något dykt upp. Bilen står där den står, går inte att starta alls. Så min fråga är; vet någon hur man kopplar ur startspärren? Vi kan som sagt styrka att vi äger bilen och har alla papper i ordning. Maila gärna privat om ni inte vill sprida kunskap. johan@bmwpower.nu Mvh Johan |
mackan325 |
Provat att stoppa i en ECU från en bil utan spärr? Min -96'a har också orginalmonterad immobilizer men den har transponder inbyggd i nyckeln och en rund 'kant' runt hela tändningslåset så det finns nog lite olika modeller på temat. |
|
Stressa på BMW lite istället, det brukar ta lite drygt 2 veckor att få hem startspärrnycklarna så de borde var hos dig när som helst. Tycker det känns säkrare med spärren inkopplad. |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Hej igen, vi har nu kommit fram till att det troligen är fel på enheten som sitter i bilen (den man sätter nyckeln mot), eftersom bilen ibland startar om man knackar lätt på den. Så nu måste den kopplas ur helt, det räcker inte med en ny nyckel! Frågan är hur man ska göra då? Jag har ringt BMW i Sverige och i Tyskland, men ingen kan hjälpa mig. Till viss del kan jag förstå det, men det känns rätt frustrerande när inte ens firman som monterat spärren kan berätta hur man ska ta bort den! Vi skulle ju kunna lämna in den, men problemet är att vi inte har en aning hur mycket det kostar. Sedan är bilen en automat, så det går inte att bogsera utan den måste tas på släpvagn till en verkstad.... Startspärren heter "Mehrfachstartunterbrechung 2", monterades i feb -94 på BMW. Vi vore mycket tacksamma för alla tips! mvh Johan |
| Ring Installationsproffsen på Ynglingagatan 19 i Sthlm, 08-306520. De brukar kunna lösa "svåra" problem. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.