AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.102

bränsleförbrukning med turbo.

Tjena!

Hade tänkt att turbokonvertera en 535 motor från en e34 i vinter..
Men en kompis som hade en 323 med turbo sa att hans bil drog nästan 10liter milen när han höll i lite..
Tycker personligen att det låter lite väl mycket.
Hans bygge var iofs oseriöst gjort men jag tycker ändå att det låter för mycket.
Nu när var och varannan kör med turbobmw kan man väl få veta hur mycket soppa era drar.
MIRRE75
Hur många hk har din kompis i sin 323:a?

Med den effekten jag har i min 320:a kör jag ca. 2,5-3 mil på 10 liter bensin, ändå har jag orginal sprut + 3 extra spridare!

Länk

Länk
vet ej hk men hade org sprut och fyra extra spridare.
snabbare än en m3 e36.
MIRRE75
He he , de e min med! Men jag tycker ändå att hans 323:a drar lite väl mycke ;)
Ma
385
Martinfs
E39 528iAT -97
E36 323ti BMWCup
bara för att bilen är turbokonverterad behöver den inte dricka mycket mer!

jag kör med originalsprut och extraspridare, och vid "normal" körning är ju bilen precis lika snål som original. det är inte förren man gasar som det dricker mer... min 318 kör jag på ca0.9 blandad körning och original gick den på ca 0.8....

www.moffa.nu
schneberger
altt har ju att göra med hur mycket soppa bilen får vid gaspådrag.. det låter som om din kompis få ralldels fö rmcyket soppa mer än nödvändigt.. min gamle motor drog när den laddade 1,0 ca 3 liter milen vid hård tryck på pedalen. men dåp gick den också lite smått orent ! den sotade jävlar.. alltså hade den klarat sig lika bra på kanske 1,5 liter milen. eller till och emd mindre.. med en rätt mappad styrbox..

nästa år blir det iallfall haltech för mig
Jo
744
Jonhny
745 -85
Har han startspridare eller nåt liknande som doserar utan pulser (varvtalsberoende) så lär den ju dricka bensin, särskilt på mellanvarv där turbon börjar ladda.
Bm
196
Bmw 600hk....
633csi-77 Holset hx50
635csi-79
323tic-82
Hur han kan få bilen att dra 10liter är för mig en gåta..min 700hästars 633a brukar ligga på 1.5-2liter blandad körning och jag sitter inte och fisåker.
Förra året åkte jag till karlskoga på rejs c.a 9mil dit körde genom stegen ända till final och åkte sedan hem tävlade då mot en trimmad corvette så det gick undan hem..medelförbrukningen vart då 1.5l per mil..
en kvälls lek på stan kan den dra 2-2.5l om jag gasar mkt..
Stefan....
10liter kanske var något i överkant men den drog redigt med soppa.
jag tror att han hade startspridare med tryckvakt från en saab.
det var ju redigt med drag i bilen och motorn höll inte speciellt länge då han fick vatten i oljan + att den gick varm något så gud när han laddade över 1,5 bar
iofs. så anser jag, konverterar man en bmw så kan man ju inte räkna med att åka lika som orginal.. jag har i alla fall räknat med 1.5-2liter milen blandad körning.. villket jag tror är lagomt att räkna med.. men man kan väll säkert kommer ner bra mycket om man åker lugnt..

//Fredrik
BMW600hk...

jag ser att du har en 323 med lika dant aggregat som jag har, en fråga.. hur går den med det aggregatet? är den lättkörd? kommer laddtrycket tidigt? typ när ungefär? vad har du för effekt i den? tack på förhand!

//Fredrik
Bm
196
Bmw 600hk....
633csi-77 Holset hx50
635csi-79
323tic-82
den går fint.den bör gå 12or.den har gått 13.4-171 på strippen med dålig 60fot(2.3) med förra ägaren(jesper Wång)som också har byggt den.den går bättre nu med bättre flås ur turbon..laddar 1.0.och har 275hk på driven enligt stickan...kommer inte ihåg exakt när5 laddtrycket kom men den är väldigt rapp i responsen.
motorn är nyss ihopplockad efter koll och oringning av block..den är till salu för 35000kr och levereras nybes..den är mkt fräsch och svårslagen på gatan med vanliga däck..vinnare bergslagscupen 2000.obesegrad..
HeHEHE...
Stefan......
BMW600:
Ok, låter som en rolig leksak =) Har du gjort någe spec för att ladda 1.0? lr har du bara ökat? tynar inte accelerationen ut efter som laddtrycket kommer så pass tidigt? typ att det knappt känns vid 5000rpm?

//Fredrik
Bm
196
Bmw 600hk....
633csi-77 Holset hx50
635csi-79
323tic-82
nej nej.han varvar ut fint och det är bara att mata växlar..Det är inte jag som byggt den det är Jesper...
kolvarna är nedhyvlade till c.a 8,6 i komp...
lite moddad i sprutet.
Stefan...
ok, låter bra det..

//Fredrik
li
462
limmet
E30S50 turbo 814hk 1075nm
Min drog 5liter milen när man piskade e30 325 turbo
min drack utan turbo 1.6 blandad körning, dock va det ganska lagomt med gas..

//Fredrik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.