AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
728

Kopplingproblem på e28 !

Visa användare
82
dahoof
540iT-M -97
528i -87
Kom ut i morse och skulle köra till skolan, men så blev det inte pga jag inte hade någon kopplingsverkan. Detta hände bara över en natt.
Någon som har tips på vad som kan ha gått snett, själv antar jag att olja oljan har läckt ut från kopplingsservon, eftersom det var en fläck under bilen.
Någon ??
Om jag nu inte kan fixa detta tills imorgon då jag ska köra hem till min föräldrar (juletider), Vågar jag då köra utan koppling de 10 milen hem ? , eller går det överhuvudtaget att växla utan koppling ?
Jag kan ju starta bilen med 1:an, men kan man växla vidare?

tacksam för snabbt svar !!
huvud el. slavcylindern har havererat....finns rep. satser att köpa...skulle nog inte köra bilen..dels för att det är jobbigt om inte kopplingen funkar, sen så är det inte så bekvämt att köra i 1:an hela vägen :)

"Vill du bli respekterad av din avbild, får du visa din avbild respekt" - Björn Afzelius (1947-1999)

Jag räds inte långmilare !

Länk
Visa användare
82
dahoof
540iT-M -97
528i -87
Inte fan kan huvud/slav-cylinder haverera under en natt, kan det inte vara så att de har läckt lite hela tiden och tillslut gått under nivån i bromsvätskebehållaren, vilket medför att inte får bromsvätska och kopplingen slutar fungera. Jag ska ta mig en kvällspromenad ner till preem och införskaffa mig lite bromsvätska och prova om det funkar.
Jag kommer ju ändå få renovera någon av cylindrarna, då har ju något att göra på jullovet iallafall.

Måste bara tillägga att detta är det första felet på bilen sen jag köpte den i februari har kört över 1500mil med den, och jag betalade inte mer än 5500:-, de milen har än så länge varit billiga. Men man får se vad som händer ifortsättningen.
Gemini__
Kan vara så, har du inte kikat efter om nivån är för låg da? Annars så ere nog slavcylindern som sitter på växellådan, eftersom att det var en pöl under bilen tänkte jag(ingen expert). Hade iaf precis likadant problem, kom samma dag som jag skulle visa bilen för en spekulant dessutom(osis). För min del var det huvudcylindern som var defekt.

Jaja, hoppas det löser sig...

Be
726
Bert-Ola Runeson
523iT LCI -07
316i -00
530iT/5 -96
528iA -86
528i -83
Alpina B9/E28 -82 Nr:003
525 -75
3.0 CS -73
Jaguar E-type OTS v12 -71
Dynapack dynamometer
Brukar vara slavcylindern som läcker.
Det räcker med att det är lite skräp/rost vid packningen på kolven , och då rinner det ut.
Kan räcka med att fylla på bromsvätska och pumpa på kopplingspedalen, så luftar den sig själv. Men har du tömt även huvudcylindern kan det vara svårt att få ut luften.
Har varit med om att returfjädern inne i huvudcylindern rostat av och då går det inte att lufta kopplingen annat än genom att trycka in bromsvätskan bakvägen genom slavcylinderns luftnippel.
Kan vara svårt att renovera slavcylindern på 518/520 eftersom den är gjuten i någon järnlegering som rostar bra.
Kör till en skrot och köp en från 528/535 de är i lättmetall och går ypperligt att renovera med nya packningar.

Bert-Ola
BmwCS #2423
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.