|
|
|
|---|---|
elgholm |
Någon som vet några bra kabelvägar för att dra strömkabeln (riktig feting) från batteriet bak till skuffen i en E34 (540iA)? |
eddie |
Under dörrlisterna.Men dra ej lågnivå på samma sida Montana |
| På min Touring så sitter batteriet under baksätet, det kanske är fördraget kabel till baksätet om du inte har batteriet där. Kolla detta så slipper du dra så lång kabel. | |
elgholm |
Intressant, men jag måste ha 24kvadrats kabel och det har nog inte BMW fördragit... Rätt stort steg.. |
eddie |
e de en touring du har?? Montana |
| Du har batteriet under baksätet. Att dra en fet plus till bakluckan är gjort på en kvart! Lyft dynan bak, haka av ryggstödet och dra sen kabeln genom den kabelgenomföring som finns nere i hörnet på höger sida av plåten bakom ryggstödet. Förutom småfixet så är det sen klart! | |
elgholm |
Jag har ingen touring, och därav inget batteri bak. eller? |
| Det kan du ha ialla fall, kolla först. Jag vet ej grovleken på kabeln men det borde vara ganska grov om den skall ge tillräckligt till motorutrymmet. | |
|
Jag är nästan säker på att du har batteriet under baksätet! (Lättast är väl att poppa huven, sitter det inget batteri där under så sitter det ju under sätet!) Men så är jag lite konfunderad oxå: Vad spelar det för roll om BMW fördragit en kabel från batteriet under basätet till motorrummet? Du ska väl dra nya kabeln från batteriet till skuffen? Då spelar det ju lixom ingen roll om det går kablar framåt i bilen? Eller tänker jag helt fel när jag är ute och cyklar? Jag har dock väldigt svårt att tro att BMW drar en 25-kvadratare från batteriet i fabrik... Nä, lyft baksätet enl. Richards anvisning. Kläm fast en rejäl guldpläterad kabelsko på kabeln och dra fast den i batteriet, sen kör du ut den i skuffen och kopplar in ett fett steg, så löser det sig nog : ) Lycka till! //Koffe |
|
|
Å glöm inte att avsäkra! (Typ 50-60A...) Det är aldrig kul när det börjar brinna : ) //Koffe igen |
|
|
Du har garanterat batteriet under baksättet då det är lite trångt under huven , V8 ! gör som richard sa så blir allt rätt . har samma kaross själv så jag vet . MVH Tony b -Phiber- |
|
elgholm |
Okej! Jag skall försöka lyfta dynan och allt det där.. Vi får se.. fattar ingenting. |
elgholm |
Avsäkra!?!?! Huva.. Låter farligt det där... Hjälp? |
|
Sätt en kabelsko i ena änden av kabeln (så du får fast den på batteriet), kapa sen kabeln ganska när batteriet (nånstans där den är lätt att komma åt, helst inom nån meter från batteriet) och sätt fast en säkringshållare (finns att köpa i bilstereobutiker). Från säkringshållaren drar du sen kabeln vidare till slutsteget... Knappt småknepigt ens : ) Visserligen är steget oxå avsäkrat, men det skadar aldrig med en extra säkring ifall det blir kortis nånstans! Det är ju rätt bra med "kräm" som ska transporteras till steget, så blr det kortis kan det bli varmt : ) Jag köpte en säkringshållare från DLS, ser ut såhär: Länk Men iaf... det är inte farligt alls att avsäkra kabeln, snarare tvärtom! (Så länge du inte har kabeln kopplad till batteriet när du kapar och donar förstås : ) Lycka till! (maila om det är nåt!) //Koffe |
|
elgholm |
Ahh.. Det var det jag trodde ni menade.. Jag fick med en sån säkringshållare när jag köpte steget (GAS Silver 4001) så den hade jag tänkt stoppa dit ändå.. Men det verkar ju skitsmidigt som ni säger att batteriet är under sätet. Frågan är bara hur jag kommer in under sätet (verkar fan lika stabilt som en stor betong-gris)... Skall hämta BMW'n på verkstan i eftermiddag, har precis bytt framvagnsbussningar (låg och snittade 230 ner till Malmö för några veckor sedan, inte så bra..) |
|
Tag ett ordentligt tag i framkant på baksätet och dra rakt upp, och voilá, ditt batteri ser dagens ljus..... När du sätter tillbaka sittdynan så glöm inte att ha alla bälten på rätt sida, jag vill minnas att det är lite småkrångligt att få tillbaka sätet och ju fler gånger man tar bort/sätter tillbaka sätet desto mer slitage på fästen o dyl. |
|
elgholm |
Ok, sjyst! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.