AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.684

Problem med restvärme?

We
192
Wengen
528iA-98
Hej,
I min 528iA-98 sitter det en knapp som det står "rest" på och skall enligt instruktionsboken vara för restvärme. Men problemet är att när jag stängt av bilen och trycker på rest knappen så händer ingenting. Jag vet inte om bilen är utrustad med denna funktion, men den borde väl vara det eftersom knappen "rest" finns? Eller kan det vara så att även fast knappen finns så kan det vara så att jag ej har restvärme funktionen?
Det jag då undrar över om det är någon annan här på forumet som har restknappen men inte själva funktionen.

Kan ju vara så att restvärmefunktionen är trasig på min bil, kan man se på något sätt se om man har restvärme funktionen förutom knappen. Och om den mot förmodan skulle vara trasig är det någon som har några erfarenheter om vad som skulle kunna vara fel?
Tacksam för så mycket svar som möjligt.
/Wengen.
We
192
Wengen
528iA-98
Hallå!!!!!
Är det ingen som vet.
/Wengen
Visa användare
259
harri
528i Touring-99
Kika bakom knappen och se efter om det är en Dummy eller ej ...

Skämt åsido, min bil har en sån knapp och den fungerar oxå. Känner fler som inte har en sån knapp och ej heller funktionen.

men att från den kunskapsmassan dra slutsdatsen QED vill jag dock inte göra.

"Du kan kalla mej Hans, sa Hans Majestät"
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Wengen,
Jag har estvärme på min 520 -97, så
du säkerligen det också. Dock har jag upptäckt att
den bara fungerar när motorn har nått en viss temperatur, den fungerar te.x inte vid korta körningar
om även om jag tycker att motorn verkar vara varm nog.
Det verkar som om värmen samlar på sig tills det är
nog, och då träder funktionen in.Det måste ju rimligtvis sitta en tempgivare nånstans,
kanske den är trasig?

Johan

Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Wengen, jag har samma erfarenheter som Johan M3. Det verkar som om dosan måste fyllas på innan man kan få ut något ur "termosen". Precis som en vanlig termos - först fyller man på sedan får man ut innehållet :-).
Sedan har jag för mig (alltså är inte helt säker) håller den koll på utetemp och batterispänning. Den fungerar inte under en viss temperatur och om batteriet skulle vara dåligt.

Som sagt de sista påståendena är jag inte säker på.

"Si minor plus est ergo nihil sunt omnia."

Mvh

/NP
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Kan mycket väl vara så att den har koll på batteriets
kondition, den drar nog en hel del.

/J

We
192
Wengen
528iA-98
Johan och NP.
Vad menar ni med att det tar ett tag innan restvärmen fungerar. Hur långt måste man då köra, är det fråga om minuter eller timmar?
Borde väl fungera så fort tempen gått upp på normal, eller?
/Wengen
Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Nej det är inte riktigt när tempen kommer upp till normal har jag för mig.
Jag har inte testat så noga, jag har bara lagt märke till att den inte fungerar efter en kort stund.
Sedan har jag kört till nästa stopp och då har det fungerat.
Det borde ju vara så att den absorberar värme och när den har nått till en viss gräns så kan den även alstra värme.

"Si minor plus est ergo nihil sunt omnia."

Mvh

/NP
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Nja, det verkar inte vara så enkelt.
För mig har den alltid funkat efter längre
körningar, minst 30 minuter. Dock har jag bara
provat vid 2 tillfällen efter kortare körning =
när tempen precis gått upp till normalvärme, då
funkar den inte. Tror som NP säger, den bygger upp
nån typ av minimum värme för att den inte ska räcka
som restvärme i 40 sekunder, utan klara av ett antal
minuter. Det är min gissning. Enklast är ju om du porvar efter en rejäl tur, då funkar den säkert.

/J

We
192
Wengen
528iA-98
Ok, Tack för hjälpen Johan och NP, skall genast ut och prova med en längre tur.

En sak till, när ni trycker på rest knappen lyser dioden på knappen även fast inte "termosen" är laddad.
Eller får man endast dioden att lysa då restvärmen går igång. Har nämligen aldrig fått den att lysa när jag trycker på knappen.

Hur är det med era bilar, får ni den att lysa även fast inte resten går igång eller?

/Wengen
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Nix, den lyser bara när det funkar...

Lycka till, den fungerar säkert.

/J

Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Det är en lysande funktion, funkar den så kommer
du att gilla den stenhårt.

/J

th
105
thepe
520iM -10
Dioden lyser bara när den är igång. Motortemperaturen måste vara tillräcklig samt att batteriet skall vara väl laddat, annars funkar inte rest värmaren. Använder den när det är många minus och man skall in på affären.

Thepe
We
192
Wengen
528iA-98
Phuu!!
Tack för det, kanske fungerar den ändå. Jag mår verkligen dåligt när inte saker fungerar.
Det är bara att hoppas.
Återkommer med resultatet efter provkörning.

/Wengen
We
192
Wengen
528iA-98
Ha, den FUNGERADE!!! yes yes yes,fan vad jag är glad. Julen är räddad.

/Wengen
Skilj på latentvärme (en superisolerad behållare med nån saltlösning som "laddas" med värme) som sedan kan tas ut många timmar senare och restvärme som är en funktion där fläkt och cirkpump startar och ger värme från motorn till kupén även när man stannat motorn.
Restvärmen fungerar när yttertempen är under +12° och motorn är uppe i arbetstemp. Möjligt att den även kräver att batteriet ligger över en viss nivå.

FP
Folke tog orden ur munnen på mig....
stefannorr
Från instruktionsboken
Denna funktion är bara möjlig vid yttertemperaturer under ca 15 + c driftsvarm motor och tillräcklig batterispänning.
Saken är klar då.
Dröjer nog en tid till innan man får nytta av denna funktion här nere iaf. Solsken varvat med enstaka skurar, en och annan åskknall, varmt och skönt, som vilken midsommar som helst här just nu.))

FP
Ol
8
Oledole
523 i touring - 00
Så bra att den här sidan finns. Jag har också knappen restvärme och jag trodde att den inte fungerade. Efter att ha läst era inlägg tog jag en tur med bilen och när den blev varm fungerade restvärmen alldeles utmärkt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.