AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
425

Demontering av panelen vid värmereglgen

Jo
274
Jonne Mek
525tds Touring -93
Jag tänkte fixa belysningen av tempvreden och fläkten.
Pillade bort knappsatsen för luftkonditioneringen och bakrutedefrostern snäppte sedan loss hela ramen med alla reglge och vred men det vill inte släppa helt på höger sida. Är det bara korta kablage/vajrar som gör det hela så tajt?
Skall också byta lysdioderna på skjutreglgen vilket verkar vara ett typiskt bilelekriskt underverk, två små hål som man skall lyckas få in dioden i. Har Ni erfarenheter att dela med er även av det så vore jag tacksam.

Hoppas det blir en vit Jul!
ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
Du snäpper loss den i vänster sida och sedan vinklar ut den, typ som att öppna en dörr..
Sedan märker du att den släpper i höger..
Jo
274
Jonne Mek
525tds Touring -93
Ok! Men det är där problemen börjar. Menar du att du kan dra ut hela ramen några centimeter utan att lossa något kablage?
ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
Ja, Det tror jag nog.
Jag har ACC i min, men själva fastsättningen är nog densamma, och det bör vara marginaler för att man ska komma åt för att lossa eventuella kablar och vajrar.

Dra med måttlig kraft, så går inte sakerna sönder i alla fall.
Jo
274
Jonne Mek
525tds Touring -93
Ja jag får försöka igen. Tack för det snabba svaren.
Visa användare
338
Dogge
Audi A2 1.2tdi 2001
Chevrolet pickup
k20 4x4-1978
Mercedes 200cdi kombi 2011
citroen familiale 7-sits 1989
bytte belysningen i mina reglage och då var jag tvungen att ta lös hela panelen med värmevreden..lampan sitter nämligen inuti..och man måste skruva isär consollen för att få dit lampan..snäppte lös vajrarna från consollen..dom är märkta med olika färger..var inga problem att vare sig ta lös eller få dit vajrarna igen..:)

Jo
274
Jonne Mek
525tds Touring -93
Tack Dogge, det var något i den stilen jag förväntade mig. Var lite osäker på det här med vajrarna.
På min (ej Ac) sitter det också fast en vajer från fläktreglaget och den är lite bökigare att få bort.
Den sitter nämligen fast i värmepanelen men det går att lossa ett fäste som "styr" kabeln och därigenom få ut panelen tillräckligt för att kunna skruva bort skruvarna på baksidan av panelen.
Så här gör du:
Börja med att plocka ur klockan alt färddatorn (sitter en metallspak i utrymmet där bilstereon ska sitta. Dra spaken mot dig (kan vara väligt trög)men sen ploppar den ut.

Lys in med lampa och du ser vart vajern går ut från fläktreglaget. Precis brevid till höger sitter det ett plastfäste som är integrerat i panelen (cirkelformat med en öppning för att ta ur vajern. I fästet sitter det en gul "kona" som vajern löper i, den har 2 små "vingar" som måste tryckas ihop för att få ut vajern.
Det är lite bökigt men med små verktyg en bra lampa och lite tålamod så får du nog loss den.
Sen är det bara att lyfta ur vajern ur fästet för att sedan dra ut panelen tillräckligt för att kunna skruva bort skruvarna till bakstycket (4 st var det tror jag).

Lyft bort bakstycket och där sitter det en ensam liten lampa som bara är att dra rätt ut och sen är det bara att sätta i den nya lampan.
bered dig på att få skrapsår på händerna ;)
Lycka till och hoppas att du förstår min krångliga!! beskrivning.

Mickegywer
Ro
1.708
Roffa
520D Xdrive -20
Citat:Skall också byta lysdioderna på skjutreglgen vilket verkar vara ett typiskt bilelekriskt underverk, två små hål som man skall lyckas få in dioden i.

Skulle byta i ena skjutreglaget på min bil..men när jag tagit lös den märkte jag att dioden ej var trasig..utan det var glapp i kontakten som sitter på sidan av själva reglagehuset..den kopplar som ihop alla 3 dioderna..ett tips att kolla om det är dålig kontakt där först.

Förresten är det en jäkligt dum konstruktion med dioderna i skjutreglagen..är inte roligt alls att byta dessa.

//Roger

---------

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.