AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.134

Vad tror ni om denna uppfinnning?

Sida 1 av 2
518i slow mobil
Ska koppla in en grej i min bil som kan vara liet fyndig... Om oljetrycket försvinern under färd så bryter den tändnignen... så inte motorn skär... E det jätte bra eller bara skit?

E28, REAL power for REAL men!
BMW e28 registret #154
Länk
Hellre blyfot och lustgas än simfot och syrgas
Fick körkort 26/9 15.30 =)
zumpen
låter ju inte så nödvändigt...

Mr
606
Mr Shhh
318i E46
Boxster S
Verkar vettigt. Som alla bra prylar märks den förhoppningsvis inte förrän den behövs. Kan bara tala om att farsan hade haft nytta av en sådan på sin förra Audi. Han hade servat den själv och slarvat med åtdragningen av oljefiltret, med påföljden att det trycktes loss på motorvägen i 130 km/h, resultatet blev dels en skuren motor, dels en liten brand i motorrummet. Så varför inte?
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Låter lite farligt... Erfarenheten av prylar som den här är att de felar oftare än de felen de ska avhjälpa. Inte kul att ligga i 130 blås mitt i en omkörning när motorn slås av pga av en avärgad kontakt.

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

------------
Länk 1600/2-renovering...
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Jag antar att du skall koppla den i samband med oljetrycks lampan... Ganska smart också när du drar runt motorn med startmotorn så kommer den inte att starta förens oljetrycket är uppe..... SKulle behöva en sån funktion på min 316... Den slamrar till rätt mycket när den är kall innan trycket har kommit upp...

-----------------------
Min E30:
Länk
betriebsanleitung1
På tävlingsbilar finns det,även ett expansionskärl som håller trycket uppe tills motorn stannat.
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Om det är riktigt kallt ute så kan det ju dröja ett tag för motorn att få upp trycket. Då kanske du får stå och nöta ett bra tag innan bilen går igång. Kan du inte koppla en siren till givaren istället? Så att det tjuter om den förlorar trycket. Blir ju iofs lite drygt vid starterna det med....

Min skrothög: Länk
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Oljetrycket blir ju lägst vid lågt motorvarvtal, så när du stannar i ett kors stannar motorn så står du där...? Varningslampan räcker väl, lägg till en rejäl summer annars så kan du väl knappast missa det?

Jeppe

A real gentleman never travels with less than twelve cylinders!
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Har du inga händer eller varför kan du inte slå av tändningen själv?
Oerhört korkad pryl. Låter farligt att få tändningen avslagen i kurva och halt väglag. Då lär du få plocka kottar ur grillen.
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Hade ett liknande system inkopplat på en bil...förutom att tändingen bröts, så tändes en "stor" röd lampa när oljetrycket gick ner. Och jag hade en bypass funktion, helt enkelt en återfjädrande knapp som i intryckt lägge bröt oljetrycksvaktens funktion.
Om oturn är framme så kan det uppkomma skador på motorn innan man har hunnit stänga av tändingen...så jag tycker iaf att det kan vara en bra grej, speciellt om man har lagt ner lite kulor på snurran...
En rasad boxer6a fick räcka för min del :-(

MVH
Pelle
bmwcs/SYD 4605
Länk
Mr
16
MrS
3,0S-73
928
Är ni inte lite fel ute?? Grejen med en sån här är ju att man kan låna ut bilen till "chefen" utan att bli ett nervvrak.

"Det lyste så skarpt rött på instrumentpanelen så jag satte en tejp för"
518i slow mobil
jag komemr såklart ha en bypass så man kan starta den som vanligt... Men annars tycker jaf det e en bra grej... ville bara ha lt eåsikter... och än så länge har de iten varit allt för dåliga... :D

BMW e28 registret #154
Länk
Visa användare
115
TG_Rossi
BMW 318is 16v -90
Tycker att det kan vara en bra idé. Det händer ju att man lånar ut bilen till personer av det andra könet =)

Därmed inte sagt att alla tjejer inte förstår vad man ska göra när oljelampan lyser!!
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
En tanke: Med denna uppfinning monterad lär man (av säkerhetsskäl) bli tvungen att upplysa föraren om funktionen. Känns som om det skulle vara enklare att förklara vikten av att stanna och slå av motorn så fort som möjligt om oljelampan börjar lysa...

/Kristian BMWCS #5062

------------
Paap Reeder
Hej!
Håller med ngn ovanför: livsfarligt!
"...krockade p g a motorn la´ av. Föraren dog men motorn klarade sig ....".
Jmf med " ...körde om utan oljetryck. Motorn skar men ingen kom till skada..."
Vad man kan göra är väl att i så fall koppla in en summer "över oljekontakten".
Föresten: kör man i en rondell på gränsen till 4-hjulsglidning händer det alltsom oftast att min oljelampa blinkar till.
MVH /// Paap Reeder
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
När man tar körkort lär man sig vad oljetryckslampan fyller för funktion och hur man bör agera om den tänds. Har man inte körkort får man inte köra bil!

Jeppe

Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Jeppe// Folk lär sig så mycket i körskolan att de glömmer hälften...blinkers, hastighetsbegränsningar osv ;-)

/Kristian BMWCS #5062

------------
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Jo tyvärr är det väl så, jag är själv stor förspråkare för att förnya körkortet var femte år eller liknande. Och då både genomgå en läkarkontroll och nytt teoretiskt och praktiskt prov!

Jeppe

518i slow mobil
jag har körkort... Men jag e iaf nöjd med det... Det fungerade kanon... Min lyser itne vid tomgång... gör den det msåte det va fel på motorn... Så den kommer bara stanna om oljetrycket försvinner... Dessutom, man dör ju inte bara för att motorn stängs av vid omkörniong... Dessutom, en motor skäör ganska snabbt... Så då kanske den skär precinär omkkörnigen skulle vara över... Det e kanske värre?

BMW e28 registret #154
Länk
Mr
606
Mr Shhh
318i E46
Boxster S
Jag tror på grejen. Folk som inte tror på den kan ju fortsätta att gå runt och tro att de är så djäkla rediga att de hinner reagera på rätt sätt när nåt händer.

Min käre far (se inlägg ovan) har med framgång tävlat i rally ett antal år och jag anser honom vara rätt vaken när han kör, ingen kepsgubbe precis, och han vet nog vad en lysande oljelampa innebär, men han hann inte göra så mycket.

Vad är dessutom risken för en normalbilist (eller en gasglad 18-åring för den delen) att motorn lägger av i ett så kritiskt ögonblick att det inte går att reda ut situationen?
(Jag hade för många år sedan en Golf som uppförde sig så, visst fick man hjärtat i halsgropen några gånger men nåt annat hände aldrig.)
Jämför det med risken att du råkar kolla i backspegeln eller på stereon eller på medpassageraren eller (gud förbjude) på vägen och medtrafikanterna när oljelampan börjar lysa.

Som sagt, vill man tro att man fixar allt så får man väl göra det, men man ska ju åxå ha klart för sig att det ligger en inte försumbar risk i att blixtsnabbt försöka slå av tändningen och styra bort från trafiken när lampan börjar lysa, stressad som man blir av innebörden.

518i slow mobil
Jo precsi... man hinner inte stänga av motorn om lampan börjar lysa... så då skär motorn iaf... Dessutom, kör man så fotr så bilen sticker iväg iafall motorn stängs av, vetjag iten om man borde vistas i trafiken bakom ratten ändå.... Det fungerade utmärkt oc kostade max 100kr att koppla in, så vill någon ha kopplingsschema så e det bara at maila...

BMW e28 registret #154
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.