AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
874

Hel eller halv försäkring? vilken ska man välja..

Ska man ta hel eller halv försäkring. Är det verkligen värt det?

När jag ringde runt lite å frågade försäkringspriset så var bla hos IF vagnskad på 17000.

DVS om man tar endast halv försäkring på en M3'a med dom påris uppgifter som jag fick så är man nere i 13000 per år, vilket är helt acceptabelt tycker jag.

Vad har ni för försäkringar? Och ger vagnskada för skydd (själv åsamkade skador eller skador/skadegörelse av andra?). Man reparerar en hel del för 17000 per år...

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

För 17' får du dock ingen ny M3:a om du skulle ha oturen att sladda av vägen. Då är 4' extra inga stora slantar... :)

Länk
zumpen
Ja är det några som kör halvförsäkrat på sina M3òr??? skulle vara kul att veta..

Det var inte så jag menade Anders S.... .jag menade att en helförsäkring skulle gå på 30000kr och en halv på 17000 mindre....
Vilket borde betyda att dessa bilar är mycket ofta är inblandade i singel olyckor etc... dvs olyckor som är orsakade av föraren själv.

Själv så tycker jag att det ska "kunna" vara en ide att köra på halvf. förutsatt att förs. täcker skade-görelse vilket jag skulle tro är rätt vanligt på dessa bilar.
Avundsjuka finns alltid...
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Okej, 17' mindre är ju en del men det är kanske värt det ändå?? :)

I vilket fall som helst så tycker jag att du borde kolla fler bolag. 30000:- !! Är det en E46:a vi pratar om eller? Man måste väl kunna försäkra en M3-E36 under 20´ iaf.. Tror jag?

Länk
Nop det är en E36'a... men jag kör rätt mycket mellan 25-30000 mil per år...

VAd betalar du per år Anders... och hur mycket kör du?
MD
298
MDcruiser
545iA Touring -05
525iA Touring -02
Zigzag; är du taxiförare eller? 30 000 mil!

Du får avväga vad en helförsäkring ger dig extra; trafikförsäkring har du i vilket fall på halvförsäkr. Brand, glas och stöld ingår inte, inte heller drivlina (men det får inte på helförsäkring heller om den är privatimporterad).
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Mitt tips är nog att du tar en annan bil som du kör dina 30.000mil per år med. Annars blir det VÄLDIGT dyrt för dig. Diesel?

Troligtvis är det en e36a, e46orna är billigare att försäkra och särskilt om man köper en svensksåld med garantier kvar.

Det låter lite vanskligt att köra med halvförsäkring på en sådan bil. Stöld, skadegörelse är inte helt ovanligt.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
30000 mil är ungefär vad jag kört i hela mitt liv, kan man köra det på ett år?
Fördelar man det jämnt över årets dagar blir det lite drygt 82 mil om dagen!

Jeppe

A real gentleman never travels with less than twelve cylinders!
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Han måste menat KM. För 30.000km med en M3a får väl anses som mer än genomsnittet.
Personligen så kör jag på halv+vilt&skadegörelse,har kört BMW så i mer än 10år(ännu fler med andra bilar)och inte varit ute för något självförvållat än.
Ska skaffa M3a så snart ekonomin tillåter och kommer att fortsätta på den inslagna vägen.
Dock ser jag till att ha bra däck och bromsar på alla mina bilar,så man kan stanna om det behövs och slipper punkteringar i olagliga hastigheter.

Henrik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.