AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.095

Däck-/fälgdimension e30... vad är bäst?

Sida 1 av 2
Visa användare
130
Eber
325i -87
Tjena

Nu har jag verkligen ett bryderi som tål att tänka på. Det är nämligen så att jag när jag köpte min bil fick med ett par 17" med ganska fina 215-40-däck.

Ok, så långt allt väl. Men det är nämligen så att jag även sitter på ett par 15" krysseker (BBS antar jag)som följt med bilen sen ny. På dem sitter det 220-55-däck.

Frågan är följande: Hur mycket acceleration kan jag tänkas förlora med 17-tummarna? De är ju ganska snygga med de har en ruskigt låg profil vilket kommer generera mycket däckspinn i sommar... Vidare, kommer jag att gynnas av bättre väghållning med 17"? De är inte av något speciellt känt märke (vanliga med 6 ekrar), utan tror ni att original(BBS)-fälgarna är lika bra att ha när det svänger? Man har ju hört mycket positivt om hur bra originalfälgarna faktiskt är, dessa kom även från fabrik med 220-däck så förhållandena i dimensionen är god.

Kära vänner, hur skulle ni gjort?
Är det värt att offra den estetiska effekten av ett par åtsmitande 17-tummare för den bättre effekt som original 15-tummare medför?
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Det låter som att du har TRX (mm istället för tum)däck på orginalfälg.
De är bra men DYRA... billigare och "snyggare" med 17".
Men orginal är ju bäst.

---------------
Magnus M, BMWcs NORD 4047
---------------
325iX -87
Opel Sintra 2,2 DTI -98
Länk
Nuvarande åk:Länk
Gamla bettan: Länk
Boki
det blir bättre väghållning.
sämre acc? inte i mitt fall! det blev bättre
225 40 17fram 245 40 17 bak.
sen sänkte jag bilen 90mm/80mm
Skulle kört 15".
Jag värderar prestanda före utseende.
På en E30 som inte race moddad brukar det nog funka bättre med 15" än 17".

17" ger sämre acc. skillnaden blir ju mindre märkbar med mer motoreffekt.

I ett test där bara fälgstorleken ändrades tappades 0,5sek på 0-402m.
Gjordes med en lätt trimmad 325i. (testet upprepades flera gånger)

Går man upp i bredd samtidigt är det ju en annan femma;)
^LS^
Jag skulle föredra 15".

Sen jag bytte från orginal plåtfälgar till 16" alu
fälgar tappade jag en hel del toppfart. (medräknat
diffen på hjulens omkrets) Har 205x55x16.

= - - - - - - - - - - - - =
Fullgasväxling, javisst!
= - - - - - - - - - - - - =
har 17" på min på min under vår/sommar å ja märker knappt nån skilland,hade 15" förut....
så sattsa på 17" du,ruskigt mkt snyggare än 15"
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
accelerationen blir inte sämre för att du sätter på större fälgar om du minskar däckens profil på en gång...

det som ger sämre acceleration är om du får en längre rullomkrets på hela hjulet än tidigare...

sätter man på 17tummare med extremt låg profil... säg 205-35-17 så blir säkerligen rullomkretsen kortare än med orginal fälgar och orginal dimension på däcken...
i det fallet får bilen bättre acceleration än med orginal däck.

/Jonas
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
Suzuki Ignis Sport -04
PS. sätt 16tummare på E30... allt som e större e bara dumt... DS.

/Jonas
Visa användare
240
Lunken
323CIA e36
Tycker du skall använda 15":arna och sälja 17":arna till mig :)

"Detta är dock min högst personliga åsikt"
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
azkikr:

Jag har anledning att hålla med dig.
Visa användare
130
Eber
325i -87
Lunken: tjaaa hmm... :)

Jag tror nog jag satsar på original 15tummarna, ser så många bmw med lågprofilsdäck. Tilläggas kan att min bil inte rullar med tonade bakljus och ögonlock, om det säger er nåt... hehe

Vad kan man ta för ett par "no-name"-fälgar 17"?
Sitter 3 däck på som är ok, ett som måste bytas.

Eftersom det är BBS som gjort 15"-fälgarna så kan man ju alltid skryta med nåt... såg förresten att killarna på jmbracing.nu har likadana fälgar som mig! Måste betyda att dom är kanon då ju? :D
Visa användare
130
Eber
325i -87
Ok, nu skäms jag. Originalfälgarna är inte 15 utan 16 tum, var precis ute och mätte de till 41 cm /2,54 = 16" ungefär.

Är det då troligt att bilen blir slöare med originaldäcken, eftersom dessa mäter 220/55/16, ganska kraftiga puckar med andra ord. Medan de andra är 215/40/17, hyfsat smidiga. Det jag oroar mig för isåfall är väl hur bra fästet blir med så låg profil...?
tycker de här är lite fjantigt nu asså....att man inte vill sätta på 17" för att blir sämre acc,blir väl lite sämre,men spelar roll efter som de är grymt mkt snyggare me 17" än 15"
Kr
225
Krisskross
318i - 88 e30
325i - 86 e30 prosjekt
Eber: se hva som står skrevet inni felgene dine. De er nok 15". Når du måler på utsiden blir det feil. Du må måle fra dekksetet på ene siden til dekksetet på den andre siden. Men bare se inn i felgen hva som står der... Tipper det står 7,5 * 15 eller 7 * 15.
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
Suzuki Ignis Sport -04
lazereye: det beror väl på vad man har bilen till... å köra eller titta på...

/Jonas
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Ett j-vla snack om 15" och 17"! Jag kör 16" och det funkar alldeles utmärkt bortsett från lite problem med spacers på framhjulen.
ant
jag kommer att montera 17" fälgar till våren. med 215/40-17 däck så kommer jag behålla rullomkretsen från mina vintedäck jag har nu.
att accet blir lidandes tror jag inte är märkbart. däremot så kommer antagligen bilen vinna i väghållning då krängningar minimeras och styrningen lär bli mer exakt.

=====
Länk
azkikr och Haglund:
Det är inte storleks ökningen direkt som ger skillnaden i acc.

Går man från 15" till 17" ändrar man givetvis profil för att behålla rullomkretsen.

Accet försämras ändå!!
Det är pga tröghetsmomentet som med största sannolikhet ökar i och med att mer vikt hamnar lägre från centrum. Det gör att det frävs mer energi för att få snurr(och stopp) på dem.
Vanlig elementär fysik.

Bredden på fälgen påverkar också genom skillnaden i luftmotstånd.

Detta har behandlats i andra trådar..

Det hela handlar om vad man prioriterar.
visst tycker nästan alla här att 17" är snyggast?? om man inte har 18" då...
ant
jag tycker i regel att 17" ser bättre ut än 18" på e30.
men om man kollar på bmw-andreas e30 så tycker jag att det ser stort ut men inte för stort. vet inte vad det är som gör att det inte ser så jättestort ut på den bilen.
men annars så håller jag 17" framför övriga dimensioner.

=====
Länk
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Kläm på 275-30-21 så blir det stumt.

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.