|
|
|
|---|---|
Krizzly |
Min bmw 325i -90, startar dåligt när den är både varm & kall...fast mest när den är varm. Då måste man hålla ner gasen för att den ska starta. Vet någon vad de är för fel??? Har haft in den på en BMW-verkstad..men de hittade inget fel. Alla mätningar de gjorde visade att motorn var i perfekt skick. Men problemet kvar står! =( |
|
Tändstiften bytta? Tändkablar, tändspole, rotor, fördelarlock bytta? Med vänlig hälsning //Kalle H, BMW CS #5120 ______________________________ Länk |
|
|
Jag har ju samma fel, men har dock inte kollat igenom hela maskinen än... Får se om någon vet bättre=) *something wicked this way is coming* |
|
|
Jag har samma fel på min. Troligtvis är det mitt kallstartsmunstycke som inte ger en perfekt dusch, utan en stråle. Detta pga avlagringar/ärgning i munstycket. Detta surar ner några cylindrar, och därför får jag dra länge på starten innan den tänder. Förre ägaren hade inne bilen på service för att kolla detta, och den verkstaden kunde inte hitta felet... :/ Prova med STP Svart eller likn. - har du riktig "bonnatur" så kan det hjälpa. :) BMW-verkstad kan behandla munstyckena med ultraljud, men det är dyrt och tydligen mycket osäkert om det hjälper... /Christian |
|
Haettman |
Samma skit med min så ni är i gott sällskap. Det finns en kontakt till kallstartsventilen (blå). Kolla så den inte är glapp eller har ärgat ihop. Det blev lite bättre efter behandling av den. Men kallspridaren behöver ses över åtminstonde på min, liksom en ljusbeige kontakt som sitter vid serviceuttaget, vet inte riktigt vad den gör, tror den mäter tempen på kylvattnet och koplar från kallstarten. Den var också grön och äcklig. /Haettman |
|
hmm..."kallstartsventil", "kallspridare"... var hittar jag dessa i motorrummet ?? min är nämnligen lite seg att starta...får dra rätt länge...skulle nog inte skada att kolla dessa delar, om det är ngt som en lekman kan göra... "Vill du bli respekterad av din avbild, får du visa din avbild respekt" - Björn Afzelius (1947-1999) Jag räds inte långmilare ! Länk |
|
|
Ola! Läste om detta i min instruktionsbok på (tyska ;)) om start!Man ska trycka ner gaspedalen fult en gång och sedan släppa den, sen ska man vri om nyckeln!Tror att det har nåt å göra me insprutningssystemet lr nåt?!Testa detta varje gång du startar bilen, oavsett varm eller kall!Hade/har oxå de problemet att bilen är svår och starta när den är varm, men dom gångerna har blivit mindre nu sedan ja testade detta! /It must be BMW! |
|
Krizzly |
Ska ta o kolla dessa tips. Har nu kommit fram till att bilen INTE är svår startad när den är kall. Då startar den som den ska. Det är endast när den är varma som den startar (väldigt) dåligt. På verkstan trodde de att de kunnde vara fel på spridarna, o de är ju ine lite dyrt att byta ut dem (6000:- nya). Så de blir nog inte aktuellt! |
|
Hmmm... immer: Vi har ju samma biltyp du & ja. Våra motorer vill inte att man pillar på gasen innan eller under start enligt instruktionsbok och rephandbok. Jag vet exagt ej varför, men det är ju motronic och den vill väl göra jobbet själv. (Om allt står rätt till förstås) |
|
| Sitter det överhuvudtaget kallstartsventil och spridare på bilar med det nyare (v 1.3) Motronic systemet? Det skall ha kommit på E30 -88, min är en 89:a och jag har då inte hittat varesig kallstartspridare eller kallstartventil. Vet dock att bilar med Motronic v 1.1 har dessa prylar. Kallstartventilen behövs inte (tror jag) eftersom en mer komplicerad ventil för tomgångsservon är monterad som både kan öka och minska luftinsläppet vid sidan av spjället. När det gäller extra spridare kan jag inte förstå varför inte de sex som sitter där skulle klara det jobbet genom att öppna något längre. Haettman har en bra poäng med de där två donen, det ena är som sagt en termostat som ger ECUn möjlighet att lista ut att det är en kallstart på gång, och den andra är en s.k. termotidsventil som talar om för styrsystemet att extra soppa skall levereras under en viss tid om bilen är kall (6-12 sekunder). Är någon av dessa kass blir väl bilen svårstartad antar jag. Hur är det med era E30? Har de kallstartspridare och ventil? Vad är det för årsmodeller? Min är svårstartad ibland, men oftast går den igång. Jag har kollat det mesta och har ingen aning om vad det kan vara. Ibland försvinner tomgången oxå så jag lutar åt antingen lambda-sonden eller tomgångsservot. Man skulle kunna tänka sig att tomgångsservot öppnar för mycket eller för lite så att motorn går får tunt alternativ surar ner sig ibland vid start. Alla förslag mottages tacksamt... | |
|
hmm, jag har också liknande problem med min bil! problemet är som sådant att när man har kört bilen varm och sen ställer den en stund och kommer tillbaka och skall starta igen (bilen är fortfarande varm) så får man dra på starten i ca 6-7 sekunder innan bilen startar...jag håller full gas hela tiden...detta problem finns inte när bilen är kall, då startar den som den ska! jag har tänkt på tändstift och tändkablar? rotorn byttes för 6000 mil sen...men å andra sidan så borde det inte vara stiften om det startar som det skall när den är kall, värmeutvigdning eller liknande??? skall tillägga att detta problemet fanns även i vintras då det var kallt och motorn var varm, dock inte när den var kall(?) rotor, stift, tändkablar kan man kolla/mäta själv...är det lönt att göra det eller är det ngt annat som spökar? MVH Johan BMW, Bayerische Motoren Werke |
|
|
Bmwfreaken: Du har Exakt samma problem som mig. Är ju något pinsamt mitt inne i stan när man ska behöva tugga på startmotorn för att få igång bilen... Skriv gärna här om något nytt händer! |
|
|
Samma fel här... |
|
|
Svårstartad, felet åtgärdat! Tråd med samma ämne jag har oxå detta strul. PeterB Länk |
|
|
samma här , fast min pendlar ju på tomgången också tills den blir lite varm eft. ca: 1-2 min. från 200rpm-1000rpm typ /Mvh Göran |
|
|
hmm, vet ngn i vilken ände man skall starta för att avhjälpa problemet? kollade runt lite i motorummet igår när jag putsade och luftfiltret har varit renare, skall byta det om den inte går igenom besiktningen...skall besiktiga imorrn...jag har tänkt på att byta luft, olje och bensinfilter samt ev. stift, beroende på dom nuvarande stiftens kondition...ngt annat man kan tänka på? det är inte så att batteriet kan vara slut? för jag har ju baslåda och slutsteg som är avsäkrat med 30A, och det skulle kunna vara så att generatorn inte hinner ladda upp batteriet under kortare turer (det tar t.ex. bara 10-15 minuter att köra till skolan, 90-väg) så det skulle kanske vara ett fel? dock fanns felet innan jag byggde stereon... knasigt :/ BMW, Bayerische Motoren Werke |
|
|
Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.