AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
409

Erfarenheter av 18" på en Z3?

JohanOS
Hej, igen.

Jag fortsätter min diskussion om fälgar och undrar vad folk har för erfarenheter och synpunkter på att köra 18" på en Z3. BMW's rekomendationer är ju 17" eller mindre, inte mer än så. Hur hårt bör man följa dom? Blir det märkbart sämre prestanda med 18"? Någon som provat sig fram? Olika bredder och storlekar? Är högst tacksam för den som orkar ha synpunkter och/eller dela erfarenheter.

Tack.

*en som måste bestämma sig om han ska få 16", 17" eller 18" vid leverans*
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det man i alla fall kan säga är att det inte är tillåtet eftersom Z3 är helbilsgodkänd. De däck som bilen är typad med är de tillåtna. Kanske kan man göra en registreringsbesiktning med andra hjul och få med dem i regbeviset, men det kan nog Jesperado svara på, han brukar ha koll på sådana "teknaliteter".

Jag såg att du tog upp spårkänslighet i en annan tråd. Det som definitivt gör att bilen blir mer spårkänslig är om du minskar inpressningsdjupet (ET) på fälgen.
Det gör nämligen att hjulen hamnar längre ut i hjulhuset = ökad hävstångseffekt på styrlederna = ökad spårkänslighet. Eftersom de flesta eftermarknadsfälgarna (ej BMW-originalfälgar) har ett ET på 35 eller däromkring till E36/Z3, innebär det att du flyttar ut hjulen med ca 7--12mm per hjul (beror lite på vilken modell av Z3 du utgår ifrån).
Därför brukar eftermarknadsfälgar spåra mer än BMW-originalfälgar.
Iofs finns det 18"fälgar i BMW:s sortiment med "rätt" ET, men de kostar rätt mycket!

Mvh
JohanOS
Jag förstår, men det tycks ju vara en del som kör 18" på sina Z3or, även några här på forumet. Så det verkar ju fungera, frågan är ju om det är mer nackdelar än snyggt?. att det blir stötigare förstår jag, men jag vill ju inte ha SÄMRE prestanda.

Jag har två val som jag ser det, jag vägrar köpa en Z3 Coupé med 16". Så det blir antingen 17" original vid levrans, eller ett par 18" eftermarknads-fälgar. Kan bara inte bestämma mig, 18" är ju snyggt, men jag vill inte köpa grisen i säcken.
pe
44
peterolsson
330d E91 -06
19" M3-fälgar
ESS-chippad
Lär inte va några problem med 18"
ja kör med 19" bbs lemans 8,5" fram 10" bak
o de e inga problem
tycker inte alls den e spårkänslig
mycket bättre än min gamla 325:a med bmws 17tums radial

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Visst kan man registreringbesikta med andra hjul och få dessa införda i registreringsbeviset...
Det kan även vara bra att känna till att vid en kontrollbesiktning kontrolleras inte om fälgar och däck stämmer med de som finns införda i registreringsbeviset för helbilsgodkända bilar. Samma kontroller görs som på alla andra bilar.

Jeppe

A real gentleman never travels with less than twelve cylinders!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.