AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
771

Ska det behöva vara så här...

ja
28
janos
520 -95 Touring
Gång efter annan läser man hur sanslöst låga soppaförbrukningar en del har på sina bilar. Jag får hybris! Min vakuummätare har väl aldrig varit nedanför 0,8. Vid minsta gaspådrag tjopp!2-2,5 och ibland i taket. Vid "landsvägskörning" 70-80 står den alltid på 0,9-1,1. När jag kör motorväg ligger den konstant på 0,9-1. På sem tankade jag fullt, 80 l, och körde 72 mil!!! Ska inte en liten sexa vara snålare än så??
Är definitivt ingen gastomte.

Bock och tack innebandyback!
Min drar det samma, tyvärr. Jag trodde precis som du. Några nämnde att lambdasonden kan vara dålig, får väl pröva det senare. Fler tips?
pr
94
pricken
525i 1991
Granitsilver
16"
Håller med, lite besviken blir man alltid. Köpte min i början på maj, och då var förbrukningen blandad körning ca:1.35 l/mil. Bytte stift och luftfilter och då sjönk den till ca:1.10 l/mil blandad körning. Vad som förvånar mig är att vid ren landsvägskörning får jag aldrig ner den under litern/mil, och då har jag i undersökningssyfte aldrig passerat 110km/h. Vad som kanske ställer till det lite för mig kan vara att en tändspole e trasig, Den misständer litegrann vid 2000-2500 rpm, man hör tydligt hur den missar. Men men, det kostar att vara med...........:)

Varför e jag alltid sist på scoreboarden i Q2?
Ur
148
Urslund
528iA Touring 1999
janos: Jag har som du en 520 Touring -95 och jag har nog aldrig legat över 0,9 blandad körning, men som du skriver att mätarn stiger snabbt om man trycker för hårt på gasen men vid normal körning så ligger mätaren runt 0,9 och det brukar slutresultatet bli vid tankningarna.
Pu
225
Puppe
M535-86 m106
Har ni hört om ekonomisk körnig? det beror mycket på hur man kör! om man kan ekonomisk körnig, kan du sparar 0,2 eller mer!
Vid motorvägskörning, 110-120, drar min V8:a ca 0.8-0.85l/mil, helt acceptabelt, mullrrar lite strax under 2000rpm bara. Gasar jag på litegrann (inte speciellt mycket!) så försvinner nålen fort, färddatorn maxar på 3.5L/mil sen är det ointressant tycker den, haha. Fördelen med en så stark motor med mycket vridmoment är att jag snabbt tar mig upp till de hastigheter jag vill, jag behöver inte ligga och pina bilen under en längre tid.
Blandad körning klarar jag lätt på under litern nu när jag pendlar 5 mil varje dag + en del stadskörning, inte illa för en motor på maximalt 286+Hk, tilläggas bör väl att en ny(!) Volvo V70/S80 med turbo inte drar mindre, och då är min bil 8:a år!

Mvh Gunnar, BMW 540IA-93.
Gr
56
Griffin
523 iT - 98
Efter att jag bytte bränslefilter, luftfilter, tändstift gick min förbrukning under ren landsvägskörning (110-120 kmh)från 0,98 till 0,80. Det anser jag vara helt OK för en V8.
ha
413
hajen
AMG C63
Porsche Cayenne Turbo
Ligger mellan 0,9-1,1 blandad lugn körning. Som så många innan mig konsraterat, det är inga problem att komma över 3l/mil vid lite mer inspirerande körning. Bränsle förbrukningen är ju också lite beroende av vad för däck man har, om man har rätt lufttryck osv.
Gr
56
Griffin
523 iT - 98
Vad skall man egentligen ha för lufttryck? Jag har kvar orginalfälgarna på 15 tum med ett par 225/60 däck. Om man läser BMW's rekomendation till lufttryck skall det vara 2,0 fram och 2,3 bak - detta tycker jag verkar lite! Är det någon som har en uppfattning i frågan?
St
1.089
Stente
För tillfället ute ur BMW-träsket.
Griffin, själv lydde jag detta rådet och när jag kommer in till däcksnubben skakar han på huvudet och visar däcken som är nästintill blanka i mitten. Han tryckte i 3,0 bak och 2,7 fram och det verkar funka fint, får väl se när dom börjar bli slitna. En enorm fördel är dock att du verkligen känner hur rullmotståndet minskar!
ph
900
phiber
320 E30 cab-91
"BMW's rekomendation till lufttryck skall det vara 2,0 fram och 2,3 bak Griffin, själv lydde jag detta rådet och när jag kommer in till däcksnubben skakar han på huvudet och visar däcken som är nästintill blanka i mitten. Han tryckte i 3,0 bak och 2,7 fram och det verkar funka fint, får väl se när dom börjar bli slitna. En enorm fördel är dock att du verkligen känner hur rullmotståndet minskar!"

Hmm om det är högt tryck i ett däck så sliter det mer i mitten , men om man har lite tryck i ett däck så slits däcken på sidorna !!
da
31
danne n
316,-93
Min däckhandlare sade att om man har för lite luft i däcken så kommer mittpartiet av slitbanan att slungas utåt, därav slits däcket mycket i mitten. Vad många gör fel enligt däckhandlaren var att man då minskar däcktrycket. Istället skall man tydligen öka däcktrycket för att motverka slitage i mitten.
Detta verkar enbart gälla när man har lite bredare däck.
(Kör själv med 215/45 17 med 2,8 runt om, bilen har slitit däcken jämt)
St
1.089
Stente
För tillfället ute ur BMW-träsket.
phiber, jag trodde det innan oxå, men det är som danne säger.
Gamla sanningar gäller inte alltid kan man väl sammanfatta det hela. Mycket riktigt har det i alla tider lärts ut att lågt lufttryck ger slitage längs ytterkanterna, men så är det tydligen inte med moderna däck och kanske framförallt med de däcksprofiler som är vanliga på bilarna idag. Jag råkade ut för ett vinterdäck i 55-profil som fördärvades (separation) trots att jag körde med rekommenderat tryck, enligt expertisen borde jag kört betydligt högre tryck.

/HJ
lufttryck enl. rek. men!! man skall inte "pumpa" när man har kört en längre sträcka.
varm luft==trycket ökar
Lite motsägelsefullt då man oftast tror att man har rätt eller för högt däcktryck när man kollar o istället släpper ut luft. Detta resulterar att man egentligen åker med för lågt tryck. Förvirrande?!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.