|
|
|
|---|---|
Erik Tds |
Hei! De av dere som kjører diesel nå i kulda, opplever vel som meg at det kan være vanskelig og holde temperaturen oppe ved småkjøring. Har noen forsøkt og dekke til radiatoren med f.eks. en papp plate e.l., slik man ofte gjorde før i tiden. Jeg har lyst til å prøve dette, men vil gjerne høre andres erfaringer. -- Erik |
|
Hei! Det skall inte behövas någon extra pappskiva eller liknande, det finns redan ett jalusie som styrs av yttertemperatur och vakum. Däremot så kan termostaten vara uttjänt. Monterade själv bort termosten och kollade den med en köttermometer. Det visade sig att termostaten började öppna redan vid 40 grader. Köpte en ny (std) som öppnade vid 82 grader. Jag jämförde dem parallellt. Bilen uppnår nu normalarbetstemp på 5-7 km. |
|
| Glömde att nämna kupéfiltret. Det sägs att även ett nytt sådant kan förbättra värmen i kupén. | |
Erik Tds |
Holder din bil tempen oppe også når du kjører i nedoverbaker i 10-15 grader minus? Min holder tempen dersom den går med belastning, men ved køkjøring, nedoverbakker eller annen kjøring der motoren belastes lett, faller nåla... Den står ellers på normalen (midt på skalaen) Var det trangt og komme å skifte den?? Har du tilfeldigvis partnummer på den du satte inn? Erik |
|
Bytte min termostat i helgen eftersom nålen oftast låg på 25% mot normala 50%. Tre skruvar(sexkant 10mm), en slangklammer, 2.5liter konc. glykol och givetvis en termostat(relativt dyr, 400kr på autotjänst)behövs för en ca 5 minuters operation. Obs vänd lufthålet i termostaten uppåt! Passa på att köp en korv medans du fyller förlorad glykol, tar ett tag genom det lilla hålet i termostaten. |
|
|
Det låter som samma problem som jag upplevde. Den blev varm när det var +5 men när temperaturen gick ner till -5 blev det problem vid körning på dellast. Termostaten var inte något annat än standard och kostade på BMW i mölndal 280 kr. Det behöver alltså inte vara något synligt fel på termostaten bara utmattning av fjädern som åstadkommer detta. |
|
Erik Tds |
Hei! Når det gjelder den temperaturstyrte gardinen som skal sitte ifm. radiatoren: -Sitter den foran kjølevannsradiatoren, altså mellom oljekjøleren og kjølevannsradiatoren? Jeg har forsøkt og se etter denne gardinen, men kan ikke helt se hvor denne sitter. Jeg kjøpte forøvrig orginal termostat i dag. Skal prøve å bytte så fort det blir mildt nok til å skru utendørs... Erik |
| Du ser den inifrån motorrummet. Alltså den sitter på insidan och det är väl främst för att inte skall bli för stort luftflöde runtom motorn. Det är kylaren som skall kyla motorn. | |
Erik Tds |
Hei igjen! Jeg har nettopp vært ute og sett i motorommet på min bil. Jeg kan ikke se denne gardinen. Enten har en tidligere eiere demontert den, eller så er min bil levert uten (tysklandsimportert). Noen annen forklaring?? Erik |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.