AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.282

Vad är fälgdimension för nåt?

JohanOS
Hej!

Fråga!. Vad gäller fälgar däck. Så har jag ett par frågor. Om man tex ser ett par 17" fälgar med 225/40 så förstår jag att 17" är diametern på fälgen, och 225 är bredden på däcken, och 40 måste då vara profilen. Men vad är det som kallas fälgdimension? man skriver te.x "7.5J x 17". eller "9J x 17".

Vad menas?
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Bredden och diameter på fälgen, breda däck=breda fälgar. Mått i Tum
Johan: Fälgdimension är storlek tex 18" hög X
8,5 " bred. Dvs höjden och bredden. Verför däckdimensioner är i mm och fälgstorlekar är i tum vet jag inte men så är det.

Den som har flest BMW när han dör vinner!
Länk
JohanOS
Okej, följdfråga. Varför har alltid bakdäcken en lägre profil?. Dom flesta kör ju 225/45 fram och 245/40 bak!

En fråga till, vad kan jag vänta mig för problem om jag rör mig utanför ramarna för vad BMW har som rekommendationer? På t.ex BMW Z3 Coupe säger dom att 17" är max, blir det då negativa egenskaper att köra runt den med 18"?
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
45% av 225 mm = 101.25 mm
40% av 245 mm = 98 mm

3 mm lägre profil bak är knappt märkbart, varken optiskt eller ur väghållningssynpunkt.

18" ger alltid sämre egenskaper på en bil som är byggd för 17", detta är vad jag har hört iaf!
/K
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Profilen är procentuellt av bredden dvs 225/45 ger en höjd på 101,25mm och 245/40 98mm. dvs så lika det går.
Ja du kan utan problem slänga på 18" fälgar men då måste du gå ner i profil på däcken för du får inte öka rullomkretsen mer än 5% enligt lag (det kan dessutom bli problem med utrymmet). Låga profiler ger stötigare gång men bättre väghållning eftersom däcket inte flexar lika mycket.
JohanOS
Hur är det med effekten då? Tappar man effekt av att köra runt med 18"?`

Jag har fått erbjudande om en BMW Z3 Coupé nämligen, och säljaren kan erbjuda mig att han får behålla 16" däcken som sitter på, och slänga på ett par 18" M5-kopior istället. Funderar på vad jag ska välja
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Ändrar du inte rull omkretsen förändras ingenting.
Ändras den till större får du sämre ax men högre toppfart och mindre ger tvärtom dvs bättre ax men lägre toppfart.
Dock kommer hastighetsmätaren att skilja med motsvarande procentsats´.
Ge mig dimensionerna på 16 och på 18 så kan jag kolla upp rullomkrets i en fin tabell jag har.
JohanOS
Ännu mer följdfrågor. Jag har fått höra att man ska ha bredare bak och smalare fram för att slippa spårkänslighet. Men nu sa en säljare att det är tvärtom, man ska helst ha lika på alla däck för att slippa spårkänsligheten, och att det är just när du har bredare bak än fram som bilen kan bli extrem spårig... Vem har rätt?
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Där är jag lite lost, men ju bredare du har desto mer spårkänsligt, men du får bättre grepp. Tror att största anledningen till lite tunnare fram är att man ju måste kunna svänga runt hjulen också utan att det tar i. Då maxar man bak och lägger sig lite tunnare fram. Det är ju till största delen att det drar i framvagnen som ger en spårkänslighet, tror inte att bakvagnen påverkar så mycket.
Man har ofta bredare bak för att få ner kraften i backen. Dock ska man ju alltid betänka att det är ganska stor skillnad på däckmärke och grepp.

Är bilen typad med bredare bak skall man hålla sig till det är min personliga erfarenhet. Hade 225/40/18 runt om på en M3Cab-97:a som precis vid max rattutslag tog i "cylindern" runt dämparen. Det var riktigt spårigt upplevde jag det som. Har senare åkt runt i samma område med 225:or och 255:or på den nya M3:an och upplever inte alls samma sak.

Nu är det ju två skilda bilar så det gör ju sitt till. Jag skulle behålla orginal-setup för bästa balans och inte köra samma dimension fram och bak om det inte är typad så.
JohanOS
Problemet med Z3 Coupén är att den inte är typad för 18" över huvudtaget, så jag vet inte vad som blir bäst.
Bredden på baksulorna ger ingen effekt på spårkänsligheten. Det är enbart på framdäcken som det spelar roll. Det är ju helt naturligt att det gör det också.
Om man har ett brett däck och kör på en spårig väg så blir det ju så att i ena stunden så ligger tyngden på utsidan av däcket (då vill hjulet svänga åt det hållet) och andra stunden ligger tyngden på insidan.

Det är rätt stor skillnad på hur mycket luft man har i däcken också.
Med lite luft ligger mer tyngd ute i kanterna på däcket och med mycket luft ligger tyngden på mitten. Har man mycket luft så blir alltså bilen mindre spårkänslig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.