AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
2.945

Bästa avfettningsmedlet?

Sida 1 av 2
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Vilket är det bästa avfettningsmedlet som man kan köpa över disk, dvs. inte industriellt avfettningsmedel?
Erfarenheter och komentarer tack.
Mvh
Marin
Jag har flera gånger testat olika medel med "natur" i benämningen, men alltid gått tillbaka till petroleumbaserad, t.ex Hagmans kallavfettning. Finns hos t.ex Mekonomen, stor skillnad i effektivitet. Om man skall uppnå samma resultat med "naturmedeln" så får man använda minst dubbelt så mycket och absolut inte låta det torka, annars är det kört. Med större mängd kemikalier så kan man fundera över belastningen pga utsläppen i natur och till reningsverk.

FP
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Tänk bara på att kallavfettning även tar bort ditt vanliga vaxskydd. Mao. du måste lägga på ny vax om du inte har någon form av pro lackförsegling.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Jag har polerat/vaxat bilen med Sonax produkter. Kommer det oxå att försvinna då?
//Marin
Undras om det skiljer så mycket vad gäller vaxets försvinnande pga olika avfettningsmedel? Om nu vaxet försvinner så är det väl för att avfettningen är effektiv. Tre behandlingar med naturavfettning kanske motsvarar en med "riktig" avfettning? Isf kan det ju kvitta vad det gäller den detaljen, om man avfettar en gång per vecka eller ännu oftare kanske. Men helt klart är det ju alltid bra att ha bilen väl vaxad eller lackförseglad.

FP
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
OK, skall stanna till hos Mekonomen idag och inhandla 1 flaska Hagmans avfettning.
Tack för hjälpen.
//Marin
Sp
53
Spyder
525ix -92
En avfettnings produkt som är toppen bra är

Mac 124 Prickbort

Jag är såå nöjd med den, det är en avfettning som fungerar. Säljs på mackar (Statoil,OKQ8) 1 liter, vit sprayflaska, blå text, ca 50:-. Kanonbra avfettnig, verkligen toppen.
Det är ju en fråga som återkommer varje år.
Avfettningsmedlets uppgift ar ju inte att ta bort fett från bilen, eller? man vill ha bort trafikfilm, salt, tjära, många "avfettningsmedel" Är i motsats till namnet fettbaserade, pretoleumbaserade medel består av ämnen som löser dom flesta lackskydd ( ej Ditec Asken och alla andra!)därför bör man endast använsa pretoleumbaserat i nödfall för att behålla lackskyddet.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
POWERM, det största problemet är att asfaltsfläckarna i grunden är petroleumbaserade. För att följa den gamla kemigrundlagen från skolan "Lika löser lika!" måste du ta till petroleumbaserade avfettningsmedel för att lösa upp asfalten.

Det tråkiga i detta är precis som du skriver att vaxet också är petroleumbaserat i de allra flesta fall!

Saltet behöver bara vanligt vatten, kalket vatten och ett tvättmedel och gnugg från en svamp, trafikfilmen behöver oftast bara ett tvättmedel och lite gnugg från en svamp.

Mvh
Ja det är ju en fråga vad man skall välja pest / kolera
man får ge sig på tjäran innan den har suttit för länge så brukar det ju lösa sig.
Johan B, jag skolkade nog den kemilektionen ; )
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det bästa sättet brukar vara att ha en välvaxad bil. Då fastnar inte smutsen så hårt.

Mvh
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Hur får ja bort dom där jäkla prickarna/knotret på framskärmarna, UTAN att gnugga ihjäl mig med svampen?
Därav den första frågan i inlägget.
//Marin
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Marin, som jag skrev: Lika löser lika! Ett bra petroleumbaserat avfettningsmedel löser dina problem.

Brukar heta "kallavfettning", finns flera fabrikat.

Behövs extremt lite, en lätt dimma på lacken räcker!

Mvh
Hur mycket afvettningen "äter" på vaxskyddet är förknippat med hur länge man låter det ligga på. Dvs helst inte för länge vid vanlig tvätt...

//Calle
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Köpte Hagmans Kallavfettning igår.
Let's rock :)
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
För att ta bort dom där irriterande asfaltsprickarna.

Köp Sonax flytande hårdvax.
1 paket trassel.
1 back öl.

Fukta lite trassel med vaxet och gnugga försiktigt..

Finns inget bättre!

När du är klar drick upp ölen.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Oks gröna flaska med vinteravfettning är suverän:)
kika på Länk

Plus gjorde en test av avfettningsmedel. Det är väl ett par år sen men produkterna är i princip desamma idag
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Någon som vet var får man tag i Mac 124?
Inget av dessa var petroliumbaserat vad jag kunde se, osäker dock på prick-bort. Jag har använt T-grön ibland, tar man en dusch med detta på en hjulsida och en dusch med petroliumbaserat på en annan så är det stor skillnad. Med petroliumbaserat rinner omedelbart en gulbrun lösning av, men med T-grön måste man svampa och gnida, ändå stannar en del kvar. Prova gärna själva!

FP
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
folke!

Det där gulbruna är kanske var ditt tidigare vaxskydd!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.