|
|
|
|---|---|
Agge |
Jag ska börja som många andra att köra på bana nästa år. Har fått en inbjudan att köra på Gelleråsen och/eller Mantorp (långa banan). Hade tänkt att välja en av dessa banor. Vilken är roligast att köra och mest "givande" för en amatör. Tack på förhand MVH //Agge |
| Jag vill påstå att Gelleråsen är mer teknisk och svårare bana än Mantorp. Mantorp är nog enklast att köra bil på medans Gelleråsen är ganska knixig och kuperad vilket betyder att det nog tar längre tid att få till snabba tider. Båda banorna är riktigt roliga att köra på. Känns lite som det är avståndet till banorna som bestämmer lite också. Men försök köra på båda banorna, för dem är helt klart 2 av de bättre banorna i Sverige. | |
| Jag håller med föregående talare... men jag håller nog Mantorp lite högre... | |
|
Inbjudan från Ferrari? :) Långa Mantorp blir ju kul med en riktigt snabb bil men Gelleråsen är också skoj. Båda arrangemangen är dock rätt dyra, tycker du skall överväga BMW Sport Club istället där du kör 4 ggr på bana för 900 SEK totalt (exkl. kostnader för din egen bil). Kolla Länk för mer info om bankörning. |
|
| ... men du vet att man inte för köra med cab om man kör med BMWSC... om man inte har full bur i och för sig. | |
|
Gelleråsen är mkt kul! Gillar verkligen den. Långa rakor även utanför banan :) Kan inte uttalla mig om Mantorp för jag har inte kört där. |
|
|
Kul att andra också får inbjudan, men är inte anmälningstiden utgången? Man måste ju ge ett bindande svar redan nu. Johann, jo det var dyrt ;) Men man kunde också "beställa" en bil man var intresserad av eller kanske få pilla lite på någon som man skulle kunna tänka sig? Det är ju inte riktigt samma sådan möjlighet på BMW SC träffar att det dyker upp ett koppel 360 Modena:s ;) |
|
Agge |
S 328 R: Jag tar på hardtopen så det ska inte vara några problem. CoolBlueM3Coupe: Sista anmälningsdatumet är 20 dec. Johann: Bra gissat, inbjudan är från Ferrari :) Jag kommer iallafall att köra på Mantorp med Ferrari. Sen kommer jag säkert att köra med Bmw SC också på båda banorna. Kan tänka mig att det är beroendeframkallande att köra på bana. Få se om dom lånar ut en Ferrari till mig, själv tror jag att dom kommer att be mig dra åt h******. Tack för alla svaren. MVH //Agge |
Agge |
Ni som har bilar med antispinn, brukar ni ha det på när ni kör på bana? Jag har nämligen inte det på min bil och undrar hur stor skillnad det gör. MVH //Agge |
|
Det går inte att köra riktigt fort med antispinn i när det är torrt så jag kör utan. :) Däremot brukar jag ibland köra med den på när det regnar. |
|
|
Johann: För att det går lika fort som utan elr för att det är väldigt mycket säkrare och nästan lika snabbt? Qvarnis |
|
|
Qvarnis, Det går att uttnyttja DSC:n till att köra riktigt fort i väta men efter ett tag blir bromsarna väl varma men för mig är det mest en säkerhetsfråga elller rättare sagt en möjlighet att kunna slappna av lite mer. Har haft en del skräckupplevelser i regn på Ringen med DSC av så numera är den alltid på där i regn. Däremot så kör jag ofta med den av på banor i Sverige. Jag vet ärligt talat inte vad som är snabbast i regn men för mig är det bra övning på reflexer att köra utan i regn, blir det för "otäckt" så åker DSC på. Skall prova att ta tid med och utan DSC nästa gång jag är på en välbekant bana (dock inte Ringen) då det regnar. |
|
|
Johann: Varför blir bromsarna varma? Är det för att de hjälper till att styra bilen ur sladd? Qvarnis |
|
|
Japp om man kör (för) hårt i regn så kommer du dels att värma bromsarn när du bromsar innan kurvan och dels när de häver ellet hindrar sladd. Så de får knappt ngn chans att svalna. Känns rätt skumt i början men är rätt kul efter ett tag , tills bromsarna blir för varma. Jag vågar dock inte köra så hårt på Ringen i regn. :o |
|
Agge |
Ringde precis upp mitt försäkringsbolag och frågade om försäkringen täcker något olycksfall på bana, dom sa att den inte gör det. Är detta möjligt? Hur gör ni som kör på bana? MVH //Agge |
|
Mitt försäkringsbolag täcker bankörning. (LF) Jag har frågat. Både BMW o Porsche. Dom räknar detta som körövning. Dock gäller INTE försäkringen vid TÄVLING samt TRÄNING INFÖR TÄVLING. I BMWSC räknar man bankörningen som körövning / manöverträning på inhängnat område. Tar inte ditt försäkringsbolad detta så vet dom inte heller vad vi håller på med utan svarar med baktanken "både hänslen o svångrem" så försök att förklara för dem. Om dom fortfarande nekar - byt bolag. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.