AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.365

M5 Diff vilken utväxling är bäst?

Jag skall skaffa ny diff till min M5 3.8
Vilken skall jag ha?
Vilken av dessa är snabbast i acceleration,och vilken i toppfart?

2.74.1
3.23.1
3.46.1
3.91.1

// Bengan
Bäst acc e svårt o säga beror ju på lådan.#,91 e ju original på 3.6 så ja tror faktiskt att den bästa kompromissen acc/toppfart/bränsleförbrukning e 3.46...
Vet inte vad det är för utväxling på lådan
Men det är en Getrag 280 låda,M5 orginal på 3.8orna.

bengan
3,91 är ju original även på 3,8 (de 5-växlade).
Vissa USA-modeller (3,6) har 3,73:1, det får ner varvtalet lite och bränsleförbrukningen, skulle nog inte välja en längre än 3,73:1, tror att man förlorar lite av det ettriga draget på de lägre växlarna då, i alla fall om man har en 3,6:a som inte har så högt vridmoment, prestandan blir lidande om den skall ligga och segdra.
3,8 är ju lite mer vrid så det skulle nog fungera bra också med 3,64:1 (från en 535 tex) men jag vet inte hur långt den skulle orka på 5:an då, klarar nog i alla fall inte varvstoppet, det kan man nog räkna på med hjälp av utväxlingstabellen här på sidan.

Men för vardagskörning så går nog 3,46 också bra, det varvar ju ganska kraftigt original (runt 3000 rpm i 120) så det kan vara bra för komforten att få ner varvtalet och bullret lite.

//Sniffer
Själv måste jag ligga runt 3000rpm utan att få huvudvärk, dånar från avgassytemet =P

Mvh
Patrik
Dessa diffar kommer från M5or...
finns det så många olika alltså?

Bengan

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.