|
|
|
|---|---|
|
Min lilla BMW larmar om oelstand motor.... när jag kollar på stickan så är oljenivån mellan strecken,,... Är det någon som vet när den skall börja larma?? En annan fråga gällande oljan: När jag kollade ner i oljepåfyllningshålet var det en kopparfärgad beläggning på alla delar därnere ( kam, ventillyftare ....) Vad beror detta på ... är det normalt??? | |
Nadja |
oelstand motor betyder att det e dax at byta olja *Söker efter snygg vinge samt färddator till min 525a -91* |
|
Nadja: nää...det betyder väl att man ska inspektera motorns oljenivå och fylla på om den är för låg!!? Med vänlig hälsning //Kalle H, BMW CS #5120 ______________________________ Länk |
|
|
Ölstand = oljenivå Dvs. Precis som Kalle skriver, varning för låg oljenivå = kolla/fyll på! Kan vara givaren som har fått spel om nivån är rätt. Utveckla "kopparfärgad". Kan vara smuts. Dags att byta till ny (bra) olja!? Mvh |
|
|
Ny olja (är i alla fall i min bil) kopparfärgad. Ölstand beror på (som alla skriver) låg oljenivå=lågt oljetryck. Länk |
|
|
Nej, låg oljenivå är det, inte oljetryck. Oljetrycket är mer allvarligt och har därför en egen varningslampa. Min kan också varna för låg oljenivå ibland även om nivån ligger precis mellan strecken, detta sker när man kört hårt innan man stänger av motorn. Vet inte om all oljan inte hunnit ner i tråget innan givaren ger sin impuls? Jeppe A real gentleman never travels with less than twelve cylinders! |
|
Nadja |
läste en annan tråd då stod det som svar dax att byta olja....verkar inte som folk riktigt är överens eller så vet dom inte va dom pratar om *Söker efter snygg vinge samt färddator till min 525a -91* |
|
Hej På er alla förrvirade personer! Så ligger det till! Oeldruck Motor= betyder för låg oljetryck i motorn, stanna omedelbart bilen. Oelstand Motor= betyder för låg olje nivå, fyll på snarast! Och just denna Oelstand Motor brukar vara extra utrustning så alla har det inte! Om det skulle varra sensor för olje nivå så kommer det upp text med "Sensor Oelstand", men även detta är extra tillbehör! Hoppas detta hjälpte er! MvH Bmw 4-ever |
|
|
det säger juh sig självt.. "stand" = nivå , "druck" = tryck, lite normal slutlednings förmåga och saken är löst. på en sån här pass allvarlig fråga ska man INTE svara om man inte är helt säker på vad man säger, kan vara förrödande för den som ber om hjälp. /mvh jocke - www.raceinorr.com - Northern Streetrace Community. |
|
| min givare var kass. varnade hela tiden fastän oljenivån var ok. Köpte ny hos bmw sen har den hållt tyst. | |
|
Jag vill passa på att tacka alla som deltagit / svarat på min fråga... Jag vet dock inte om jag blivit något klokare.. Jag vet ju vad varningsmeddelandet betyder... men inte varför den larmar... troligen kan det väl vara en kombination av att jag har en tung högerfot och 0,5l olja för lite..... nu har jag dock fyllt på helsyntetiskt godis i motorn.. så larmet har slutat.... men tyvärr kvarstår missfärgningen och ett något förhöjt " ventil- oljud" ( tickande) What's wrong with my little darling??? |
|
|
byt olaj helt, och byt även filter, fick problem med dåligt oljetryck efter att bilen pressats lite förut, bytt olja och filter till BRA grejjer, dvs bmw original filter och castrol RS olja, efter det inga mer problem. /mvh jocke - www.raceinorr.com - Northern Streetrace Community. |
|
|
Nu motsäger du ju dig själv "jokko", problemet var låg oljenivå, och du tipsar vad man bör göra om man har problem med oljetrycket... Sånt kan få förödande konsekvenser... :) Jeppe A real gentleman never travels with less than twelve cylinders! |
|
|
Jesperado, om du läser hans topic, så ser du att hans oljenivå itne är dålig, då förutsätter jag att han kan läsa av stickan och därför ahr nog med olja i motorn, mitt råd var enbart till för att hjälpa honom få bort knackningar och tickningar. dessutom ska du inte dra ner en seriöst post med onödiga spydiga kommentarer, jag blev less för att nån som inte vet vad dom talar om öppnar käften och säger saker som att det är självklart att det är så, har man inte fakta så ska man itne säga nåt i ett sånt här fall, där personen i fråga, kanske lyder ens råd. kanske låter lite irriterad, men väntade bara på att nån viktigpetter skulle skriva nåt. /mvh jocke - www.raceinorr.com - Northern Streetrace Community. |
|
|
Tjura lite va? Jeppe A real gentleman never travels with less than twelve cylinders! |
|
|
mogen diskussion du för, orkar inte befatta mig med sånt här strunt. /mvh jocke - www.raceinorr.com - Northern Streetrace Community. |
|
|
"humor: sinne för det komiska; vänlig syn på människors löjlighet; skämt med allvar i botten -n" Jeppe A real gentleman never travels with less than twelve cylinders! |
|
|
okej, om nu datorn ska larma om en sensor är kass ,varför larmar censorn bara i börja av låg oljenivå .Sen efter 1 dag när jag skulle fylla på så står det OK på datorn?????men det var lite olja i motorn mvh uffe |
|
|
Håller med Jesperado till 100% uttala dig inte på forumet om du inte är helt säker. Missvisande råd kan vara helt förödande. Innan jag skriver något tänker jag efter flera gånger "vet jag det här säkert kan jag råka lura någon genom att skriva" Kan jag inte säkert svara ja på dessa frågor skriver jag inte. Blir lite trött på inlägg med texten "tror jag" eller "betyder väll" Jag tror att dessa personer menar väl, men min uppfattning är att det är bättre att låta bli att skriva än att skriva fel. mvh BLJ |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.