|
|
|
|---|---|
Len |
En udda fråga - hur känslig är bilprovningen för att det droppar olja från motorn? Mest droppar det sedan motorn körts och oljan är varm, det verkar som om oljan kommer från ett antal omöjliga vrår framme och till höger på motorn. Har provat att byta några packningar, vilket inte verkade hjälpa så mycket. Nu frågan - ifall det inte får droppa från motorn, är det då en ren miljöfråga? Skulle det vara okej om man skruvar dit en lagom stor och bockad dropp-plåt (modell hasplåt, fast tät) under motorn, vilken skulle samla upp oljan? Nån som vet hur SBP resonerar? Kör ej så mkt med bilen, så merkostnaden för oljedroppet är inte bekymret, snarare då att tvingas plocka isär halva motorn för att få den tät. Upp till ca 300000 km var den förvisso tät, sedan blev det annorlunda.. När det rullar så rullar det! Och när det gnisslar så kostar det. len |
|
skulle själv välja att täta maskinen, inte kul om den röda lampan tänds när man e ute o kör o inte har olja me sig... _____________________ #232 i E28 registret Länk Länk Det går att ha kul med en snik-modell !!! |
|
|
håller med bjernler! åtgärda felet på ett riktigt sätt så slipper du förmodligen trubbel med det i framtiden "Vill du bli respekterad av din avbild, får du visa din avbild respekt" - Björn Afzelius (1947-1999) Jag räds inte långmilare ! Länk |
|
|
Jag undrar faktiskt samma sak, hur mycket läckage krävs det för att man skall få ombesiktning respektive "bra att veta" eller vilkorstvåa? Är det bara en bedömningsfråga utifrån varje besiktningsman? De flesta bilar med ett par år nacken läcker ju olja någonstans i från. BMW 7er-Burnouts is for wannabees! |
|
|
Den enda anmärkningen som finns är en villkorstvåa på oljeläckage. I programmet står det "Motor oljeläckage (olja droppar)". Lämnar alltså någon olja motorn och droppar på golvet är det för mycket. Hur man tolkar detta i det fallet någon varit dum nog att skruva fast en plåt under motorn för att fånga upp oljan vet jag inte, men du riskerar nog en anmärkning även i det fallet. Jag hade i alla fall satt en anmärkning då oljan bevisligen inte är kvar i motorn. Jeppe A real gentleman never travels with less than twelve cylinders! |
|
|
Tänk på brandrisken när du har oljan liggande och skvalpande under motorn... Försäkringen lär inte täcka det |
|
Len |
Tack för synpunkterna! Att skruva isär för att kunna täta kan nog föra långt, kul om man gillar att skruva i gamla bitar dock. T.ex. oljetråget resp. främre packboxen på vevaxeln verkar inte vara huvudproblemen (även om det kommer lite där), utan det är från andra ställen högt upp på motorn, i stort sett från området innanför generatorn, på framsidan och högersidan bak mot fördelaren. Har någon tips om vad man borde öppna, dvs var det "brukar" läcka? Betr. oljedropp så borde ju detta handla om miljö - att man inte lämnar pölar på marken efter sig ex.vis. Ifall man fångar upp oljan på en plåt så kan man ju regelbundet ta bort det som samlas där. Särskilt brandfarlig borde oljan inte vara... När det rullar så rullar det! Och när det gnisslar så kostar det. len |
| Handen på hjärtat. Hur ofta skulle du krypa under för att tömma den? :) | |
|
Det finns en oljetillsats som skall täta läckor. Finns på mekonomen och är av märket Omega. Den är dyr (ca 450:-) men sägs vara mycket bra. Kan vara värt ett försök. Sedan så kan du ju berätta här på forumet om det funkade. Går även att använda till låda och bakaxelklump. Min skrothög: Länk |
|
Len |
Haha där, det blir enklare än så....jag har en sån sugcylinder i metall som man använder bl.a. till båtmotorer(liknar en stor cykelpump) och med lång pip på. Med den behöver det inte krypas, bara sätta ned spetsen mot tråget (alldeles bakom motorn) och suga upp det som samlats där. Blir troligen några centiliter per dag, beroende av hur mkt man kör. En rätt liten insats då och då, för att slippa ha dåligt samvete för oljepölar på parkeringen... När det rullar så rullar det! Och när det gnisslar så kostar det. len |
| Tillsatser i oljan ska man hålla sig undan ifrån. Skulle dom vara bra för motorn så skulle dom redan finnas i oljan... | |
Len |
Gunneriusson, låter intressant, skall i.s.f. meddela om det funkade ...eller om 400000km motorn slutade att göra det .... När det rullar så rullar det! Och när det gnisslar så kostar det. len |
|
Miljöproblemet består inte bara i olja på vägen, utan till störst del av fria kolväten i luften. Oljan "förångas" minst lika bra i värmen precis under motorn som på vägen! Jeppe A real gentleman never travels with less than twelve cylinders! |
|
Len |
Smasket från Mekonomen funkade tydl. inte i det här fallet - det är förmodligen till för packningar som bara blivit lite hårda eller så. Lite läck förekommer det trots packningsbyten, frågan är hur många bilar som har det.... Har någon förslag om var det brukar kunna läcka på M10? En annan intresserad fråga - ifall någon har satt dit en hasplåt under motorn och den plåten också fångar upp event. droppar av olja från motorn(om läck alls nu förekommer på den motorn), hur ställer sig bilprovningen till det; Ifall dom inte ser några spår av läckage men ser plåten - säger dom då att man måste ta bort plåten därför att det kanske finns ngt dolt oljeläckage som de inte kommer åt att se? Hur mkt energi lägger de m.a.o. ned på ett förmodligen icke-problem? Nån som kan gissa om det? ;-) När det rullar så rullar det! Och när det gnisslar så stannar det - inte. len |
|
På min orginalmotor i E21an kom det olja mllan toppen och motorblocket, alltså så var felet att topplockpackningen var dålig vid oljekanalerna! _____________________________________ När det gäller körglädje så är svaret E21! Länk |
|
|
Har besiktat min bil tre ggr med betydande oljeläckage. De två första gångerna gick den igenom. Tror dom kommenterade det muntligt bara. Men i höstas fick jag en 2:a på det. Jag gjorde inget åt det, eller rättare sagt det var en liten spricka i toppen som det sipprade ut en del olja ur. Osså tror jag nån bakre packning läcker oxå. Jobbit. Så jag körde avfettningstricket. Det funkade faktiskt! Kanske borde jag inte vara nöjd....men i vilket fall som helst så får jag köra ett år till! Bilen droppar kanske 0,5 liter på 100 mil. Inte såå farligt alltså. Det kan jag leva med. Har alltid fullt med olja på stickan så det är ingen fara för motorn. hej |
|
|
Ingen kan tvinga dig att ta bort plåten, och jag tror inte någon besiktningstekniker lägger ner någon större möda på att leta upp ditt läckage heller. Droppar det inte på golvet så klarar du dig med största sannolikhet utan anmärkning... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
Len |
Några frågor om att skruva på/i nederdelen av M10 motorn; När jag förut tog loss det undre och det övre oljetråget, så uppstod frågan om att ev. ta ned oljepumpen oxå, för att komma åt. Nu behövdes inte det, eller att lyfta på motorn. Det gick att få en glipa stor nog att få bort gammal packning och placera dit en ny. Men hur får man bort pumpen ifall man vill det? Eftersom ´det inte går att lirka av pumpen från kedjan måste väl drevet på pumpen bort, men det verkade sitta hårt fastskruvat. Andra frågan gäller Torx-skallarna på några av de bultar som fogar ihop växellådan med täckkåpan mellan motor och vxl-låda. Någon som vet varför man använt denna udda typ av skalle, när man (väl?) lika gärna kunde ha använt t.ex. insex istället? Med bra påtryck så gick det visserligen bra att lossa dessa bultar med en 8mm ringnyckel - man tager vad man haver (eller om butiken är stängd). Len (När det rullar så rullar det. Och när det droppar så stoppar det...) |
|
Torx är en mycket bra typ av skalle tycker jag. Inte alls lika stor risk att det börjar "runda" som med insex. Prima och billiga satser med dessa nycklar finns på Biltema. |
|
|
För den som är intresserad av mer information om Torx kan läsa det här (PDF-dokument): Länk Magnus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.