AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.222

skrammel under bilen

Har ett fantastiskt högljutt skrammel någonstans under bilen, låter som en lös plåt typ...men jag kan inte hitta nån lös plåt!!! Det kommer på låga varv och jag trodde att det va värmeplåtarna till katten...men dom e borta nu och allt annat under bilen sitter fast som det ska. Kan katten eller nån av dämparna ha ramlat sönder invänligt tro ?!!

MrMonzen
Eller kanske svänghjul eller koppling? Iallafall skrammlande svänghjul har jag råkat ut för. Är det någon skillnad i skrammel om du kopplar i/ur, växel i/ur, osv?
Nej...utan växel i kan jag inte få fram nåt skrammel, det kommer bara när det e lite belastnung...typ för lågt varv på tvåan. Det är volym på skramlet.

MrMonzen
Ma
30
Martin_J
528i -97
Samma sak hände mig igår kväll vid McDrive. När jag skulle åka ifrån kassan. Den lät som en gammal Volvo 740! Om någon vet vad det beror på skulle jag gärna vilja höra om det.

Martin
ma
358
majtii
F36 4-serie
Avgasfäste? Det främre har en tendens att rosta sönder.
Jag har samma problem. Det låter som nästan som om man hade ett par påsar nycklar släpandes efter sig.
Jag hissade upp bilen i dag och kollade, det visade sig komma från växellådan, där det skrammlar betänkligt när man "ruskar" bilen upp och ned..aj,aj...$$$

mvh/327
pe
123
pettan
528t-99
323-81 bus
325-88 Tic
kolla värme plåtarna som sitter runt katten dom brukar skrammla när man drar bilen på låga varv eller om man motorbromsar-det är bara att ta en polygrip och klämma åt dom så att dom inte ligger löst längre, så blir det nog tyst sen.
Jag har letat vidare och det är inte nåt fäste, hittar inget löst, värmeplåtarna e borta och plåtarna som skyddar framvagnen från grenröret har jag provat och monterat bort och ändå skamlar det som en "volvo"
Hjälp!!!

MrMonzen
Ho
39
Hokki
BMW 530xd -14 F11 (2019-)
Jag hade skramlande ljud då jag körde i små ojämnheter. Ljudet lät som en låda med bestick i framvagnen. Skramlet visade sig vara grus på ett veck på skyddsplåten runt bromsskivorna.

Hokki
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Till Monzen,
Hissa upp bilen och slå (med nävarna) på katten. Det skall inte skramla det minsta när du dunkar.
Om det gör det, så är det troligtvis katalysatorinsatsen som har släpt. Det är inget funktionsfel utan endast irriterande. Jag hade så på min 328iC -96.

Visa användare
45
uk
330e Touring (G21)
Jag hade samma problem med min 730 V8. Det var innre röret i ett av grenrören spm satt löst. Jag vet inte om det är samma typ av grenrör (dubbla tuber) på 525:an men att svetsa fast innre röret löste i vilka fall problemet för mig.

UK
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.