|
|
|
|---|---|
|
För ett par veckor sedan dök det upp ett ljud från värmepaketet i min bil. När den är kall är det lugnt men när jag kört ca fem minuter börjar det surra/tjuta, det låter ungefär som en elmotor. Det försvinner om jag vrider av värmen helt. Är det någon som haft samma problem och vad berodde det på i så fall? | |
|
När du vrider av värmen? Annars är det ganska vanligt att fläkten ger upp och börjar surra/tjuta... /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------------ Länk 1600/2-renovering... |
|
|
jag har samma problem på min och då är det fläkten som tjuter...men det slutar om man kör med värmen och har den igång konstant... /Henke BMW CS #5075 |
|
|
förmodligen fläkten men det borde ju höras lite högre upp....kan ju inte tänka mig att det är shunten som sitter på inkommande just ovanför gaspedalen. du kan ju alltid skruva loss täck kåpan som sitter i motorrummet och lyssna. då vet du ju om det är släktarna eller inte, har för mig att det sitter 2 st där innanför. //Micke |
|
|
Det är inte fläkten, förmodligen shunten. Får plocka bort och kolla i helgen. Någon som vet vad en sådan kostar? /Emil |
|
|
OBS! Det måste helt klart vara vattenpumpen som pumpar runt vatten i värmepaketet när värmen är på. Den är avstängd när värmen är helt avvriden, och den är på när värmen är på det minsta lilla. Men, den sätts inte igång om motorn är kall. Det är antagligen därför det inte börjar låta föräns efter ett par minuter för dig. Pumpen sitter bakom motorn på torpedväggen. Följ vattenslangarna som går från motorn till värmepaketet så ser du den. Det är en liten svart cylinderaktig mojäng i min. Lyssna på den när värmen är igång och bilen är varm. Kolla detta först, då du inte behöver riva nå för att komma åt den. Om det är den som låter så kan du ju ta bort den och försöka att smörja upp den, eller köpa en ny på en skrot. Min skrothög: Länk |
|
|
Vattenpumpen var det. Tackar för det Gunneriusson. Ska hem och titta på det. |
|
|
Oj, det där felet har jag faktiskt på min också. Har inte brytt mig om att kolla det eftersom det uppkommer så sällan, men nu fick jag ju i alla fall några bra tips om vad det kan vara! Tack för det! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.