AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.475

Fälgar, hur de påverkar köregenskaperna? Original/Pirat?

JohanOS
Hej!

Jag undrar hur fälgar påverkar köregenskaperna? Vissa säger 18" är det bästa, snyggast är det ju om inte annat. Men kan det bli jobbigt att ha det? Och rentav bli sämre körförmåga? Sen finns det ju en hel del pirat ute på marknaden. Bra pirat och dåligt pirat. Vissa "måste" man köpa pirat. Te.x om man gillar M5ans fälgar så finns dom ju som identiska "kopior" fast dom passar på en Z3 Coupe.
Min fråga då, märker man stor skillnad på 17 respektive 18"? Har kört mycket med 17 innan och det har gått utmärkt. Och är pirat märkbart sämre i köregenskaperna?
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Har svårt att tänka mig att en piratfälg försämrar köregenskaperna, sålänge den håller!

Har dock hört skräckhistorier om fälgar som spruckit vid kraftiga autobahn-inbromsningar och dylikt. Detta lär dock ha varit "andrahandssortering"...

Jag hade inte dragit mig för att köpa pirat, men hade i första hand letat efter beg. "äkta vara"

Med vänlig hälsning
//Kalle H, BMW CS #5120
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Största skillnaden mellan originalfälgar och piratfälgar är att ofta har piratfälgarna fel ET (inpressning) och då får du sämre köregenskaper eftersom chassigeometrin förändras.

Mvh
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Det beror ju helt på vad du skall använda dem till.
Skall du åka stripp är det nog 15" med däck modell barbapappa (255-70-15 eller liknande) som gäller.
Skall du åka bana så spelar nog inte fälgstorleken så stor roll om du har rätt däck. Anledningen till att folk åker med 19-20" på bana är att det blir mindre vikt ju mindre däck du har på fälgen. Riktiga R-däck eller liknande är så hårda i sidorna att det nästan blir som en fälgkant. Jag åker på 16" 215-40-däck på gatan och letar nu R-däck till mina 15" i storleken 195-50-15 eller 205-50-15. Tänk på att du får upp utväxlingen ju mindre rulldiameter du har vilket gör att toppfarten minskar men accelerationen blir snabbare.

Skillnaden i fälgar är faktiskt mycket stor. Åker du på riktigt fina fälgar är det skillnad. Balans och vikt är mycket viktiga egenskaper för att få ut max av däcken. Den ofjädrade vikten är mycket viktig och bör räknas som 4 gånger så viktig som den fjädrade har jag hört.
Det är skillnad på riktiga fälgar och piratfälgar. Känn på en Alpina-fälg eller BBS-fälg och känn sedan på en 100+ eller liknande. Du märker skillnad i vikt och när du balanserar däcken märker du skillnad där med.

Det är vad jag utgår ifrån. Värdera det som du vill. :)
Det var trevligt att höra om den vikten av den ofjädrade vikten (!!). Jag har länge undrat varför det inte tas upp i samband med allt snack om alla möjliga "fina" fälgar. Eller för den delen hjulets totala vikt, för inte väger väl alla däck av en viss dimension lika mycket?

FP
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Dessutom får du sämre prestanda ju mer vikt du lägger på den "roterande massan".

Länk
Det är bara att hålla med... jag skulle satsa på en "riktig" fälg... det brukar generera i att det blir dyrare... men tycker du att det blir för dyrt köp då hellre en bra 17" än en pirat 18"... det är mitt råd.
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Folke:

Absolut inte. Det är stora skillnader på däck och däck. Jag åker som sagt på Fulda Extremo på sommaren och de är riktigt lätta om man jämför med andra däck, typ Toyo har jag hört. Har dock inte vägt själv.
Tänk dock på att det är hela den ofjädrade vikten inklusive bromsar och andra hjulupphängningsdetaljer. Det är ju dock lite svårare och i de flesta fall dyrare att uppdatera än fälgar och däck.
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
råder till er att köpa org. fälgar det är väldigt viktigt med att fälgarna inte är för tunga, det är många som inte tänker på detta.
Bränsleförbrukning blir högre med tyngre fälgar och bredare däck.
Kör också med Extremo, tycker HJULEN är tunga men det beror nog på fälgarna. Helt klart blir ju t.ex 19" tyngre än 16" men jag tror inte alla tänker på detta. Övrig ofjädrad vikt är det väl mera sällan man petar i, skulle vara kompositskivor istf stål då, det skulle nog gör en del.

FP
AMET: man behöver inte köpa orginal fälgar... det finns många märken som är bättre än orginal... typ AC Schnitzer, Hamann, Racing Dynamics, Hartge.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Mina gamla 18" Rondell fälgar med 235/40 Sumitomo däck
vägde nästan exakt 100kg! för 4st. Jag vägde dom när ja skickade dom med Bussgods.
Mina nuvarande 15" "Barbapappa" original hjul väger mycket mindre....säkert 20-30% mindre.

Mvh
Marin
Fin benämning, "Barbapappa"!..:-)

/Simon
Simon jag instämmer. Har inte hört de förut. *lol*
Haglund: Modell Barbapappa. :))

Den som har flest BMW prylar när han dör vinner!
Länk
De flesta designade lättmetallfälgar är tyvärr tyngre än motsvarande i plåt, så letar ni efter vikt, hoppa över de flashiga sakerna och satsa pengar på en rallyfälg istället, de är oftast härdade oxå och tål mycket mer stryk än vanliga fälgar.

Oftast är splitfälgar mycket lättare än en gjuten fälg.

Och det där med bilmärkets orginalfälgar är ganska löjligt, de tillverkas ofta av företag som BBS, Speedline, OZ Racing, mfl. men säljs istället av åf. till hutlösa priser.

Fredrik M - Z3 2.8
Länk
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Visst är det viktigt med ofjädrad vikt, men tråden gällde originalfälgar kontra liknande kopior. Vad säger att kopian skulle vara tyngre, kan väl lika gärna vara tvärtom?
Skillnaden i vikt mellan en 18" fälg och en 17" fälg kan väl heller knappast vara så stor?

Jeppe

A real gentleman never travels with less than twelve cylinders!
Fredrik M: Att satsa på rallyfälgar är fel väg att gå då dessa oftast är väldigt tunga. 11-13kg per fälg är normalt för en rallyfälg (17"-18"). Riktigt hårda fälgar blir ofta tunga.

OZ har många lätta fälgar om man inte vill betala 6 siffrigt per styck för de lite exklusivare fälgarna.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Adams Superstar är en superlätt 3-delad splitt fälg. Men så kostar dom oxå därefter. 8,5x18" ligger på närmare 8000:-/st
zodiaken, det finns ju rallyfälgar i magnesium, de är inte så tunga. =)

Vad menar ni med kopior??
För mig är en kopia ett plagiat på en fälg av känt märke, och de brukar inte hålla någon bra kvalitet.
En fälg från ett känt märke t.ex. BBS eller Speedline är för mig ingen kopia utan en orginal fälg, sen att det inte är en BMW orginal är en helt annan grej.

Fredrik M - Z3 2.8
Länk
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Hej 328 r:
Vad jag menade med orginal är just precis schnitzer fälgar och de andra märkena du namngav.
Det där med tyngre fälgar som jag skrev om, det nämnde de på däck verkstad om att det är så.
Sen så är det naturligt att lm-fälgar i 15 tum är lättare än 16-20 tummare.
Vad däckverkstaden menade är att kopia lm-fälgar brukar vara tyngre än orginal lm-fälgar som tex schnitzer hamann hartge osv.
Varför det skulle vara så vet jag inte själv.
Visa användare
747
TCG
540iM E39 6vxl Kompressor
Gammal tråd, men dock lika aktuell ännu...

Jag vill ha större fälgar till min bil. Jag har i dagsläget BMW original 17" split. 235/45.
Jag vill ha 19" eller 20" men funderar på vilka som är bra. Begagnat är det som gäller men i mycket bra skick.
Vilka märken är bra? Jag funderar har kikat på ett par ACE fälgar här på annonserna men vet inte hur de är.
Annars lockar ett par 5 ekrade högplankpolerade, de är ju lätta att tvätta.
Jag har funderat på Alpina, men de är så grymt svåra att tvätta! Om ingen kan förklara ett enkelt sätt att hålla dem rena så väljer jag nog bort Alpina! (Jag tvättar bilen 2ggr i veckan, men får baskimig inte bort all smuts från mina nuvarande fälgar).

Tacksam för svar från er BMW tokar! :)

MVH
/Jonas
Nybliven 540i E39 ägare, med stora utgifter...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.