AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
482

Gula polisbilar?

lite off topic, men ändå inte..
läste detta: Länk
Om dom hade varit gula skulle dom synas bättre, vara enklare att upptäcka i tid så man hinner sakta in till laglig hastighet...
Vad tycker ni om idén? Ambulanserna är ju Gula på många håll.

#232 i E28 registret
Länk
Länk

Det går att ha kul med en snik-modell !!!
för oss som hellre har en tung än en lätt fot på gasen låter de som en utmärket idé...
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Mycket ot:)
Helbra, då ser man ju på låångt håll när dom kommer! Sedan behöver man kanske inte oroa sig att råka åka upp i häcken på en heller, man hajar väl till om det börjar lysa gult mitt på vägen...

*something wicked this way is coming*
Tigerr
Helt klart supertuffa!
Bra också att de blir lätta att se - Inte bara för att veta när man ska tagga ner..!

Tigerr
He
478
Heli
330eT -20 Portimao blå, M paket,mm..
nej tydligen så är det ett resultat av att för många inte har sett dem utan kolliderat med dem, vid olyckor och kontroller... Nog inte helt kul att göra det "-Goddag konstapeln, ledsen för det där med bilen, du har försäkring va?" ;-)
Kolla också in bildkavalkaden "polisbilar vi minns" under samma adress.

Vissa minns vissa bättre än andra, alla minns någon.

Mvh
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
suveränt, då blir det lättare att se dem..hatar när de gömmer sig.
skulle vilja se dom gömma sig me den färgen, som idag hade dom parkerat upp bakom ett glest buskage, tur att tant agda bara vågade köra 30 på 70-vägen, det kan ju vara halt med torr asfalt och -1 grad

#232 i E28 registret
Länk
Länk

Det går att ha kul med en snik-modell !!!
Sp
507
Speddy
730i V8 -92
Ambulans och Polis byter utsende med jämna mellan rum för man inte ska "vänja" sig vid utsendet har jag fått lära mej. Börjar väll bli dags efter 14år?
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
En stark reflekterande gul hade ju varit perfekt så man aldig hade missar när de står med sina laserkontroller!

BMW 7er-Burnouts is for wannabees!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
En gemensam Polisfärg för hela EU tydligen.gul o blå:)
Taxibilarna på Maderia får bli Polisbilar istället:))

MVH
Hasso
Länk

Mi
168
Micke Andersson
325i Coupé -92
Är inte ambulanserna här i Sverige också i den där gula färgen?
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
håller med dig micke att de påminner mig om ambulanserna och akutbilarna de har väl samma färg?
Micke, detdär med ambulanser det är en EU direktiv till samtliga länder om att en ambulans ska vara klargul. Alla länder ska anpassa sig senast 2003. Jag tror att dem har bevisat att en gul ambulans synns 30% mer under bra väder förhållanden.
Min fråga är : hur fungerar det i mörkret? Då blir ju bilen mindre synlig i och med att den är mörkare. Här i Sverige har vi mer är 60% mörker om dygnet vissa årstider så hur har dem tänkt?

_________
More power! Vill ha kompressor jag med!
Länk
Tigerr
Z3c 4 ever!: Rätt, men eftersom det är en ljusgul färg, som dessutom har reflekterande egenskaper så behöver du inte oroa dej över det! Den kommer att "suga åt sig" ljus från alla ljuskällor i dess närhet.. Fram för gula polisbilar! :D

Tigerr
GibsonSG
Tigerr: En reflekterande färg bör väl inte "suga åt sig" ljus.. eller ;-)
Tigerr
GibsonSG: Nej, missförstå går juue alltid! :)
liten rättelse - Jag menar att den suger åt sig och skickar iväg ljus.. Reflekterar det helt enkelt! :D

Läste på sidan (ungefär): Finns det nån nackdel emd gula polisbilar?
Vissa invandrare kan uppfatta den som nationalistisk - Gul och blå..
Men hallå ja! Är man så lättkränkt så borde man gå till en psykolog.. Brandbilar är vita och röda (inte minst i Danmark) ojojojoj - kan man verkligen HA det så!? Och om det nu uppfattas som nationalistiskt: Vi bor väl i Sverige? Och Polisen är väl svensk? Och den ska väl hjälpa till att hålla Sverige trevligt och säkert att bo i? Är det då nått fel med att bilarna är blå och gula..?

Tigerr
Pa
368
Palle83
Mini Cooper Clubman D
förtydligande

Grön färg suger inte åt sig det gröna i ljuset utan reflekterar det gröna å suger åt sig de andra
Ni
776
Nisse
535i -86
518i -85
320dT -08
Volvo 850 -96
Gul är ju den färg ögat reagerar bäst på.

Tänk va alla blir rädda när postbilen kommer ;)

MVH Niklas [ÖVNINGSKÖR] ICQ: 85989541
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.