AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.121

Samband laddning/tomgång

pa
50
patric h
525 TDS E34
Har ett lite märkligt problem, har sökt och läst mycket på temat tomgång/laddning. I mitt fall så är laddningen helt ok men jag upplever tomgången onödigt låg, ca 600 varv vilket innebär att när jag t ex drar på extraljus när bilen är kallstartad kan den t o m stanna. Har jag däremot lite gas (ca 750 varv) påverkas tomgången inte alls när extraljus eller annan krävande förbrukare slås på. Ett proffs borde väl på elektronisk väg kunna ställa tomgången så den aldrig understiger 750 varv? Eller finns någon annan enkel lösning?
Visa användare
881
Henrik.A
E3 3.0Si -75
det borde väl gå att höja tomgången tycker man men jag är inte säker på om det går...kolla upp det med BMW eller någon liknande verkstad...

/Henke

BMW CS #5075
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Den borde inte stanna.Iofs är 600 varv väldigt på gränsen när en växelströmmare kan ge nån kapacitet på laddning.Men batteriet borde hålla igång bilen så pass att den inte stannar,speciellt som det är en diesel.
Elektroniken vill ha minst 12,5V för att funka helt klanderfritt på en bensinbil.Men låt då bli att slå på heljusen :)

MVH
Hasso
Länk

pa
50
patric h
525 TDS E34
Tack för tipset Hasso..låt bli helljusen :-) Om det vore bara den strömförbrukaren som ställer till det, det värsta är automatlådan som inte trivs när det är på gränsen med strömförsörjningen, och ändå är laddningen ca 14.3 volt fast tomgången är låg, nån tipsade om ställverket i dieselpumpen, kanske behöver justeras efter åtta år.

M v h

Patric
LE
120
LEXFOR
535i -91
3.0Si -75
528i -87
Har du samma problem om du rattar(ifall du har servo) eller sätter på ACen? Isåfall låter det som dieselpumpen börjar ge sig. Är det en import? Packningarna ger sig iom våran "torra" diesel. Går att packa om, men pumpen brukar vara så sliten att det är lika bra att köpa en ny.
75
10
750/528
120i-04, racerbilen
323i cab
328i isbil
328i isbil
328i isbil
Har ett liknande problem, dock en V70 TDI, men iaf, bilen går ner på väldigt låga varv när jag släpper gasen , tomgång ca. 650 rpm, blev efter ett pumpremsbyte. Bilverkstan säger att tomgången inte går att justera, konstigt.
pa
50
patric h
525 TDS E34
Lexfor Att det blir så av servon har jag inte märkt, däremot kan ac:n påverka. Pumpen packade jag om för två år sedan, samma verkstad sa att man kan behöva justera ställverket lite (28.000 mil). Tomgången går justera både mekaniskt och elektroniskt.
Däremot tycker jag det är märkligt att problemen är som bortblåsta om jag har motorvärmaren på.

M v h

Patric
Visa användare
338
Dogge
Audi A2 1.2tdi 2001
Chevrolet pickup
k20 4x4-1978
Mercedes 200cdi kombi 2011
citroen familiale 7-sits 1989
har du ett batteri som är på upphällningen så borde du få så´na symtom..
är batteriet shysst så ska juh inte generatorn behöva jobba så mycke för att bibehålla spänningen när du slår på extralysena..jag har åxå 600 varv på min diesel och nå såna problem har jag inte..förrutom att om jag slår på nå´n (storförbrukare) typ ac..så rycker motorn till litegrann..men eftersom det är elektronisk tomgångövervakning så är juh det fullt normalt har jag fått till svar från en som renoverar bmw-pumpar
prova ladda upp batteriet ordentligt och se om det blir nå´n skillnad..det är juh inte spänningen som är intressant utan hur många amp batteriet orkar ge..blir juh en strömrusning i inkopplings ögonblicket..
en teori iallafall..:)

//Dogge

jo
1.001
joakim E
523i touring -00
min ryckte till lite innan jag justerade ställverket i pumpen, efter det så är tommgången alltid samma även om jag slår på xtarljusen.
tror att min ligger på 700-800 varv i tommgång.
Så ett tips är att justera pumpen elektroniskt=billigare eller mekanskt=dyrare
brukare ligga runt 600 kr för en elektronisk justering och runt 1800-2000kr för en mekanisk. tar du en mekanisk justering så ställer de in kammen och allt i samma veva därav en bil som blir helt annorlunda än förr.

Joakim Eriksson
Visa användare
338
Dogge
Audi A2 1.2tdi 2001
Chevrolet pickup
k20 4x4-1978
hämtade min bil från verkstan igår..packat om pumpen justerat in ställverket går perfekt..
men jag har en (liten) ryckning när nå´n storförbrukare sätts på..
och enligt min mening så vore det väll konstigt om det inte blev nå´n påverkan alls..på min gamla 524td som har mekanisk.. dvs ingen elektronisk tomgångsjustering så sjönk motorvarven på tomgång när man exempelvis slog på extralysena
men har man en elektronisk tomgångsjustering så försöker ju elektroniken kompensera för den plötsliga höjda belastningen och sträva efter att behålla tomgången..därav rycket..i mina öron låter det helt normalt..men det är klart vid en tomgång på 750 varv så har väll motorns vridmoment ökat i kvadrat jämfört med 600 varv..och således så märks ej den högre belastningen..och motorn tappar ej varven för ett ögonblick och elektroniken behöver ej kompensera..men jag kanske har fel?

//Dogge

pa
50
patric h
525 TDS E34
Dogge Jag har nytt batteri, problemet på min är att startmotorn är av den modell som är väldigt kraftig men tyvärr också drar mycket ström, i startögonblicket drar den ner spänningen till nästan 9 volt. Mellan 8.5 och 9 bryter stryps bränsletillförseln så det är inte mycket marginal.

Joakim E Jag ska justera elektroniskt, över 700 varv är problemet löst så det blir perfekt att höja 150 varv i mitt fall.

M v h
Visa användare
338
Dogge
Audi A2 1.2tdi 2001
Chevrolet pickup
k20 4x4-1978
Nytt batteri..men hur kraftigt då..?
du måhända har ett nytt batteri men har du köpt ett i diselsamanhang sett för klent batteri så kanske det inte hjälper..vore intressant att prova att ta ett rejält batteri och ett par startkablar..sen se om symtomen försvinner allternativt minskar..:)

//Dogge

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Ett batteri ska hålla minst 10 volt när det belastas med startmotorn.Är spänningen lägre så är batteriet kasst eller oladdat eller för klent dvs för lite amperetimmar.

MVH
Hasso
Länk

Hasso: inte för lite Ah kan det väl vara utan mer för liten maximalt ström som det kan leverera?? (dock ger oftast det ena det andra..) D
Detta är ju vad som vanligen skiljer att fritidsbatteri från ett startbatteri nämligen max ström fritidsbatteriet är avsett för lågt ström utan under lång tid med start batteriet kräver hög ström under en väldigt kort tid t.ex. start av BMW 525TDSiA i -25C

Man mäter ngt som heter CCA (ColdCrankAmperes) dvs batteriets förmåga att kunna leverera en konstant ström under 30 sekunder i en viss låg temperatur, vet att för mitt gamla röda Optima låg det på 800A ( specat i -30 C och under 30 sekunder förutsatt att det var fullladdat...häftigt)

Summering: Batteriet duger inte för klent/dåligt byt till kralligare eller iaf prova startkabel tricket här ovan med ett lösa batteri och se vad som händer..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.