AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.857

Tickande och knack efter oljebyte.

Oljan i min 518I -90 hade gått ca 2000 mil. Lite svagt tickade hördes från motorn. Bytte olja (micros delsyntet 10w40) och filter (micros).
Efter det låter bilen fördjävligt. Lätt knack ibland och högt tickande.Det är väldigt varierande. Pratade med en oljefirma som sa átt det var viktigt att ha orginalfilter i BMW och undvika dom billiga. . Annars kan det bli baksug och fel oljetryck. Han rekomderade Castrol Magnatech olja i bilen. Vad ka jag göra? Har ni någon annan bra olja att rekomdera?
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Följ rådet du fick av oljefirman.

mvh//Erik

Ancilla, face mea laganum!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Satsa på en bra syntetolja från någon av de stora tillverkarna (Mobil, Castrol, Valvoline etc.) och ett originalfilter.

Ibland kan det komma in lite luft i systemet som gör att motorer med hydauliska ventillyftare kan börja knacka.

För att minimera luftpumpning kan man fylla oljefiltret med olja innan man skruvar fast det.

Mvh
Borde det inte vara bättre med en mineral olja. Den är väl tjockare och dämpare slamret mer? Eller har jag helt fel.
Vilken olja ska man ha i den. Vilken dämpare tickande mest?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Viskocitetsklassningen styr hur "tjock" oljan är.

Nedanstående är en generalisering, undantag finns!:

En mineralolja är förvisso mer tjockflytande än en syntetolja när den är kall men den är per definition tunnare än en syntetolja när den är kall. Mineraloljorna blir dessutom mer tunnflytande än en syntetolja när de har nått arbetstemperatur (ca 80 grader C).
När det är kallt vill man att oljecirkulationen skall komma igång så snabbt som möjligt för att börja smörja motorn.
När oljan är varm vill man att oljefilmen skall vara så stark som möjligt och att oljan inte blir för "blaskig".
Dvs en mineralolja är tjock när man helst vill att oljan skall vara tunnflytande och den är tunnflytande när man vill att oljan skall vara tjockflytande.

Syntetoljorna är betydligt bättre än mineraloljorna på alla punkter utom att de kostar mer per liter.
De har bättre egenskaper på "allt", men det blir nästan en uppsats om man skall ta med allt...

Mvh
to
726
tommysbmw
BMW 330e xDrive

Jag har den uppfattnigen att i ny bil kör man på helsyntet men i äldre bil rekommenderar jag del eller mineral olja, om man nu inte kört på helsyntet tidigare. Det frågas alltid efter vilken olja man skall använda, använd de som de flesta bilfabrikanterna anvisar, dvs de som bl.a " Johan B " räknar upp.
Men köp alltid orginalfilter det är min bestämda uppfattning.

NoFear
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tommy, varför skall du köra på en sämre olja bara för att motorn är lite äldre?

Jag kan förstå att man skall undvika de allra tunnaste syntetoljorna (ex 0W/30 eller 5W/30) om motorn är sliten.
Men en syntetolja med viskocitetsklass 5W/50 är definitionsmässigt betydligt tjockare än en mineralolja med viskocitet 10W/30 eller 15W/40 när oljan har nått driftstemperatur!
Att syntetoljan är mer lättflytande i flaskan vid rumstemperatur är som jag nämnde tidigare bara positivt eftersom oljecirkulationen kommer igång snabbare!

Mvh
Vissa säger att motorn låter mer om man använder castrols olja? Ett dåligt rykte eller?
Eller är det man ska hälla i?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag brukar använda Valvolines Synpower 5W/40.
Efter jag slog i sådan olja i min fars Toyota gick motorn mycket mjukare. Det lite småirriterande ventiltickandet som alltid funnits i motorn sedan den var ny försvann helt!
Han servar bilen på Toyotaverkstad enligt serviceprogrammet, de använder normalt Mobil S 10W/40 delsyntetisk olja.

Som jag skrev tidigare skall du nog undvika de allra tunnaste syntetoljorna (0W/30 och 5W/30). När jag skriver tunn menar jag varmviskocitetstalet (i detta fall 30)!

Mvh
Jazze>>
Jag använder Granngårdens Agrol Spectra 5W/40 (tillverkas för Granngården av Mobil). Den har funkat skitbra för mig, både till standard och tävlingsmotorer. Oxå kostar den bara 280:-/4 liter. Prova!!

Johan B>>
Du verkar ju (till skillnad från de flesta) faktiskt kunna mycket om oljor, har du någon kommentar om Spectra-oljan? Det skulle vara intressant att höra din åsikt.

Micke
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Micke, jag har ingen personlig erfarenhet av Spectra-oljan. Vilka specifikationer har den? (ACEA, API, ILSAC)

Jag kan tänka mig att den är speciellt framtagen för att användas i hårt arbetande dieselmaskiner.
Olja som är framtagen speciellt för dieselmotorer har lite andra prioriteringar än en olja som är avsedd för bensinmotorer. Bensinmotorer varvar högre, blir varmare samt är har ett bränsle som sotar betydligt mindre samt inte inte innehåller svavel. Det gör att man använder sig av lite olika additiv i oljor som är speciellt till dieselmotorer respektive bensinmotorer.

Därmed inte sagt att den är dålig för en bensinmotor. Förmodligen är den ett betydligt bättre alternativ än de flesta mineral- eller delsyntetiska oljorna.

Mvh

Johan B>>
Här är en länk med klassningarna m.m.

Länk

Micke
Johan B>>
Här är en bättre länk, med rätt viskocitet oxå:

Länk

Micke
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det verkar vara en bra olja. På första sidan framgår det inte att Spectra är klassad som ACEA A3 som är en bensinmotoroljeklassning (vilket ord!), däremot får man fram den informationen om man letar lite på hemsidan.

Kort och gott en mycket bra olja till ett bra pris!

Mvh
Tack för visat intresse, Johan.

Micke
Det där med att vara tvungen att använda BMW-filter för att undvika "baksug" låter inte riktigt korrekt. Filtrets uppgift är bara att filtrera bort föroreningar ur oljan och kan inte skapa baksug. Tycker dock att man ska använda både olja och filter av högsta kvalitet.
kn
310
knudi
535i -92
Jag använder Granngårdens Agrol Spectra 5W/40 (tillverkas för Granngården av Mobil). Den har funkat skitbra för mig, både till standard och tävlingsmotorer. Oxå kostar den bara 280:-/4 liter. Prova!!

Agrol spectra tillverkas inte av mobil. Det har möjligtvis gjort det tidigare men inte nu längre utan nu är det samma tillverkare som till ok:s oljor. Ett företag i stockholm. kommer inte på namnet nu

/Steffee
So
90
Solly
325ik Cab-87
Tjenis killar!

Jag använder MANN filter(olja o luft)Som tillverkas i Tyskland från OK och det har fungerat utmärkt.Billigare än orginal och minst lika bra.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.