AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
609

felaktiga anm. vid besiktning

tjena.

Bestiktade min 528i för ett tag sedan. Fick besikta bilen 3ggr. Första och andra gången var det glapp i mittre styrstaget vilket var standard på E28 sade bes.killen. Kollade styrstaget och jag ansåg att det inte fanns något glapp någonstanns. Vid 3:e besiktningen hade felet tydlgien lagat sig självt eller så berodde det på att jag fick en annan besiktnings gubbe.

Tycker det känns som att anmärkningarna styrs av hummör o person som besiktar. vad tycker ni ?

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Inte helt ovanligt nej. Men dom är ju inte mer än människor. Ibland extremt petiga och ibland mer generösa. Tyvärr är det så.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Hur gjorde du när du själv kontrollerade lederna i styrstagen då?
Jag tror snarare att anmärkningarna beror på bilens "humör" vid besiktningstillfället, än vilket humör besiktningsteknikern är på.
Som exempel kan vi ta min egen bil. Jag kontrollerade framvagnen och konstaterade ett rejält glapp i en spindelled. Jag åkte och köpte en ny led, men när jag skulle byta var det inget glapp längre. Dagen efter kontrollerade jag igen och glappet var tillbaka.
Om du får fram glappet eller inte beror på många faktorer, t.ex. om det är torrt eller blött i leden vid kontrollen, om leden "satt sig" i ett visst läge, om det finns krängningshämmare som håller emot leden mm.
Det är även viktigt i vilken ordning kontrollerna sker. Man kontrollerar t.ex. alltid spindellederna först (sidledsförskjutningar med framvagnsplattan), och styrlederna sedan. Har du konstaterat ett glapp i en spindelled försvinner detta ofta när du kontrollerar styrlederna (vridande rörelser med framvagnsplattan).
Det är många faktorer som spelar in som sagt, och hur det gick till i just ditt fall vet jag naturligtvis inte. Men har du fått en anmärkning på en styrled kan du nog känna dig ganska säker på att den inte är bra.

Jeppe
Better safe then sorry heter det ju...

Jeppe: passade "verktygen"??
JPM
Måste ju säga det att det jag upplevt är precis tvärtom.
När jag köpte min E36-93 så fick jag en gratis genomgång på BMW här i Örebro. När dom är klara så är det massor med fel som måste åtgärdas..när vill du boka tid är nästa fråga...
Besiktar bilen nästa vecka där inget av felen registreras...det är tyvärr ofta så att verkstäderna raggar jobb...rätta mig om jag har fel.

Juan Pablo Montoya For President
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Den erfarenheten har jag också, verkstäder kan ha en tendens att "skapa sig jobb" även om inget egentligt behov finns. Men å andra sidan är anmärkningar vid en kontrollbesiktning endast riktade mot trafiksäkerhet eller miljö, en verkstad kanske ser mer långsiktigt på bilekonomin, vad vet jag?

Jotack Magnus, "verktygen" ska nog komma till nytta...

Jeppe
rsarits
Skulle kontrollbesiktning bara rikta sig mot trafiksäkerhet eller miljö?
Hur kan en av två trasiga glödlampor till nummerplåtsbelysningen ge en tvåa?
Vad har det med miljö eller säkerhet att göra?
En helt slut stötdämpare som inte läcker olja kan man köra med hur länge som helst utan att det upptäcks.
Brusten fjäder passerar lika enkelt om det inte skramlar.
Har besiktat bilar i 17 år och råkat ut för lika många riktigt bra besiktningsmän, som riktigt usla.

Micke
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Skyltlykta ur funktion ger inte en tvåa, det är en "villkorstvåa". För att det ska generera en anmärkning krävs dessutom att den är helt ur funktion, en av två räcker alltså. Detta är för övrigt en anmärkning som vägverket lagt in i programmet på polisens direkta begäran. Stötdämpare med otillräcklig dämpverkan däremot ger en "skarp" tvåa. En brusten fjäder ska ge en tvåa om den riskerar att komma ur sitt läge, eller på annat sätt försämrar säkerheten, annars är det en "bra att veta" anmärkning.

Jeppe
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.