AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
2.236

Sonax Cleaner / Wax Polish / Wax

Som jag förstår det finns det följande:

Sonax Professional Cleaner
Sonax Professional Wax Polish
Sonax Professional Wax

Vad jag undrar är vilka 2 av dessa är bäst att ha hemma och kombinera när man tvättar bilen, för att köra med alla verkar väl vara lite av en overkill?

Jag antar att det är Cleanern som man skall kombinera med nån av vaxerna?

Hälsningar,
Mr325
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Hej du,
Det finns Flytande hårdvax, Flytande bilpolish, samt Flytande rubbing från detta eminenta märke.

Jag brukar använda polish samt sedan vaxet. Det räcker och blir över o håller sig fint länge.

Rubbingen ska du ta det piano med, särskilt om du har metalliclack.

Hej hej
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Länk
Där finner du lite "matnyttigt"!

Mvh
Jepp jag har läst det inlägget innan, men det snubben verkar ju köra alla 3.....

SvanteE: Du säger att det finns flytande hårdvax, polish och rubbning... Men Cleanern då?... Skippar du alltså cleanern och kör först bilpolish sen vaxet, efter en rejäl tvätt antar jag?

Saludos, Mr325

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Bäst "snubben" svarar då:)
Cleener används enbart på lacker som inte polerats på väldigt länge och är oxiderade och repiga.Cleenern är en kemisk medel med lite slipmedel i som rengör lacken på djupet, innan man därefter kör Waxpolisch för att få upp glansen och slutligen Wax för att ge ytterligare styrka och försegling åt den behandlande ytan. Läs igenom tipset en gång till:))

MVH
Hasso
Länk

-RW-
Jag använde Sonax Cleaner&Wax, på min förra 520, tyckte att den var så bra. Föredrar Turtle's produkter.
-RW-
Rättelse: Tyckte inte att den var så bra. Ska det vara!
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Dessa pro produkter är extra bra på mörka lacker.
Min lack är i god konditon så det blir bara ett lager med waxpolish varannan gång bilen tvättas.
Oftast är jag lat och vaxar där skiten oftast sätter sig. Observera att det är mycket stor skillnad på Sonax Professional wax och Sonax flytande hårdvax.
Provaxet och polishen är mer svårarbetat än standardprodukterna, särskilt waxet. Dock luktar dom suvuränt gott av apelsin.
Du menar alltså att Sonax flytande hårdvax inte är samma sak som Sonax Pro. Wax (som är flytande) i en svart flaska (den på bilden nedan) ??

Länk

Mr325
Denna bilden är ju ännu bättre såg jag:

Länk

Är det inte dessa produkterna man skall använda??

-Mr325
st
758
stimpenbmw2
528i E39 -98
jag kör sonax flytande bilpolish och flytande hårdvax på min bil.
har ej testat pro grejjorna eftersom dessa e så dyra/ovanliga.
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Progrejorna är faktiskt billigare ön sonax produkter i dom röda burkarna med röda lock.
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Mr325 skrev
Du menar alltså att Sonax flytande hårdvax inte är samma sak som Sonax Pro. Wax (som är flytande) i en svart flaska (den på bilden nedan) ??

Om jag inte missminner mig så är pro vaxet vattenbaserat medan den vanliga "flytande hårdvax" är petroliumbaserat.

Varför går det inte att göra reply på andras inlägg. En funktion som är mycket bra. Lustigt.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Märkligt vad "snubben"skriver konstigt så att en del inte begriper vad det står :DDDD
Röda Sonax mackprodukter dyra petroleumbaserade och icke så bra på mörka lacker.
Svarta Proffs Sonax ett billigare och bättre alternativ.Drygt är det också,i första hand avsett för maskinpolering.
Används av Proffs därav namnet, det har inte gått att köpa över disk tidigare utan enbart till rekondfirmor, enligt grossisten Cifab.

MVH
Hasso
Länk

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
"Snubben" har talat! Lyss på hans ord, ty det stämmer oftast!
:oDDD

Mvh
LE
120
LEXFOR
535i -91
3.0Si -75
528i -87
Har använt alla tre Sonax professional produkter en längre tid och är mycket nöjd. Provade Turtle's produkter blev EJ nöjd ligger nu o samlar damm.
Jag säger bara en sak: LAHEGA, det e grejer de..

önskar köpa sido M kjolar till E30 83-87
st
758
stimpenbmw2
528i E39 -98
var kan man köpa sonax pro grejjorna i malmö området? jag har aldrig sett dem till salu ngnstans.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Man kan beställa genom Mekonomen det borde väl finnas även i Malmö.(grossisten tipsade om det).
Gjorde så med de två första flaskorna.Sedan upptäckte jag att min mycket välsorterade bildelshandlare i Kumla hade dom på hyllan.

MVH
Hasso
Länk

Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Jag köptemina på Bauhaus. Dom hade rea.100 spänn flaskan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.