|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Mosse: köp RS, för all del! Det är definitivt vad jag hade köpt om jag skulle köpt en nyare "icke-bmw". Har kört den och var imponerad av såväl prestanda, väghållning, bromsar, komfort(trots lite bullrig) samt kvalitetskänsla. Skodas kvalitet är det inget fel på. Lika "bra" som Audi/VW/Seat: det är ju samma delar, men jag upplevde Skoda som bättre ihopskruvade än både VW och Seat. Sen är det ju inte direkt något minus att man med väldigt enkla medel får 210 hk.... Med vänlig hälsning //Kalle H, BMW CS #5120 ______________________________ Länk |
|
|
Precis mina tankar... /K |
|
|
Att det handlar om samma delar i VAG-bilarna är väl en sanning med modifikation? Det brukar ofta vara den lägre rankade tillverkarens argument att det är samma delar som används men när det i många fall visar sig att dom har olika krav på kvalitet från underleverantörer etc. Nu har jag iof inget konkret att komma med i fallet i fråga men den stora prisskillnaden mot motsvarande A4 borde bero på mer än bara varunamnet. Det är som sagt bara en gissning från min sida... Det har sagts förut iof men "man får OFTAST vad man betalar för". :) Därmed inte sagt att Skodan är en dålig bil på nåt sätt! Länk |
|
|
..Sen är den ju praktisk eftersom det är en halvkombi. Men som sagt är den ju bullrigare (vet ej hur din Nissan är) jämfört med t.ex. Golf, A3 + att plasten är repkänsligare. Även tyget är känsligare eftersom det är så ljust och att tråden lättare rivs upp. Men mycket bil för pengarna. Däremot har jag en Golf R32 ståendes utanför mitt kontor som bara skriker KÖP!! Var tvungen att starta upp den igår när det inte var några kunder i hallen, vilket ljud...Mmmmmm M V H Stephan ____________ Länk |
|
| Jag skulle nog rekommendera en 528 e39(97 el nåt) istället. Dessutom lite pengar över .....om du letar lite.. | |
|
*Anders S* Du bör nog jämföra Octavian med Golf (Bora), A3, Toledo eftersom A4:an lever lite i sin egen storleksklass (steget mellan Golf, Passat t.ex.) I övrigt så skiljer sig detaljutförandena ganska mycket men det är många saker som ser exakt lika ut på håll (!) Men vet man bara om man köper en Octavia och inte tror att man får en Audi så är det lugnt. //Stephan ____________ Länk |
|
|
Ja, det kanske var fel jämförelse. Du borde ju veta ! :) Det jag ville påpeka var det ofta förekommer uttryck som: "Det är ju samma bil som alla andra VAG". Mycket lik kanske är ett bättre uttryck :) Håller f.ö med, vet man bara vad man köper så... Länk |
|
|
..och jag håller med dig :DDD Ofta man får höra: "-Det är ju samma bil under skalet" och när VW Golf GTI kom med 180 Hk istället för 150 Hk så sa många "-Ähh, den är ju bara chippad" Jovisst...NOT! Därav en anledning av att jag hatar ordet "Chip" ;DD M V H Stephan ____________ Länk |
|
|
Z3c 4 Ever: Tyvärr är det nog en av dom omöjligare uppgifterna o göra, han säger att han inte vill väcka någon uppmärksamhet i trafiken. Att sätta de som prio 1 på en bil är för mig helt oförståeligt, men så e han tydligen. På ett sätt förstår ja honom, han har alltid garanti och behöver aldrig betala någon service. Han får dock pynta dyrt för de nöjet. Hade ja haft råd o byta beemer varje år hade ja ändå inte gjort det, värre kapitalförstöring får man leta efter. Hade nog köpt en E46 M3 och känt mig glad i några år. Den som har flest BMW när han dör vinner! Länk |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Körde två nya Skoda 110 RS coupé-75 årsmodell under längre tid 1975-76.Motorna bak :)rejält tjock plåt i karossen.Och även de funkade alldeles utmärkt, 4 hastigheter på intervall torkarna.0,5l milen. Väldigt vindkänslig.Man kvaliten helt OK för den pengen.Skulle välja Skoda före många andra märken idag. Och den är ju väldigt poppis. Stod parkerad bredvid den nya stora Skodan i helgen. MB190 så ut som en liten plutt bredvid. En Seat ser lite tuffare och sportigare ut än Skodan. MVH Hasso Länk |
|
Skoda Oktavia Rs är en mycket fin bii,och man får mycket bil för pengarna. Du måste upp minst på en Bmw 328 för att inte bli avhängd av RSen. Har provkört en RS och jag tycker den gick väldigt fint. Motorn är ju beprövad,så den är det nog inga problem med. 530 touring. www.uphillracing.com |
|
|
Tror det enda man förlorar om man köper en Skoda idag är "statusen", och har man lite stake klarar man sig bra utan den! Jeppe A real gentleman never travels with less than twelve cylinders! |
|
|
Min polare var o provkörde en Rs. den var nåt år gamal. Tygklädseln hade redan börjat NOPPA sig o skinnet hade redan fått tydliga slitveck. Tror inte kvalliteten e någe superbra! M-POWER!!!!!!!!! Länk |
|
|
Kvalitén är inte alltid superbra på BMW heller. Har sett många BMW som bara är några år gamla med en hel del ytrost i dörrar och baklucka t.ex., den typen av problem tycks Skoda ha lämnat bakom sig! Jeppe A real gentleman never travels with less than twelve cylinders! |
|
|
Skulle absolut kunna tänka mig köpa en sådan. Har provkört en lite snabbt bara och första intrycket är mycket gott(det viktigaste intrycket?). Som sagt, mycket bil för pengarna...Dessutom med riktigt goda prestanda. Man ska inte stirra sig totalblind på BMW. Köp Octavian om det känns rätt. Det är mitt tips ;) ______________________________ Mvh Tomas Min f.d. 735iA -88 Länk |
|
|
Har tittat på Octavia RS och är jäkligt sugen. Alla känslor säger det här är en bra bil, den är prisvärd. Många VAG modeller har den känslan, men sen kommer jag till "insikt". Jag trivs inte i en bil från VAG, tycker de är förbanat tråkiga, men fina. Är inga sparbössor, dyr service, dyra delar och mycket fel enligt egna erfarenheter. Bra andra handsvärde. Men fel & andra handsvärdet kan bero på den subjektiva känslan av kvalitet VAG har, de käns jävligt solida. Men vad skulle man köpa istället? SAAB 9-3, BMW 328 touring, Impreza, Volvo V40 T4, ALFA 156....vem har sagt att livet ska va lätt? "Tänk vad kompliserat det blir när en sak leder till en annan" |
|
|
jag kan meddela att Octavia RS är en mycket prisvärd bil...jobbar extra på Autoforum GBG...det är sällan problem med RS...det är en slitstark maskin...den går underbart...helt enkelt en bra bil... /Henke BMW CS #5075 |
|
| Speddy: Nu måste du väl skämta?? | |
|
Har kört RS ett antal gånger och tycker att den är bra. Snygg och snabb (trean är inte dålig..), något understyrd men det kan man leva med. Köp! BMW M3 *Flight instructions not included* |
|
|
Rydberg: Vad skulle jag skämta med? Att det är bilar med bra andra handsvärde. Att det har en mycket hög kvalitets känsla eller att det är bra bilar? Eller att det är tråkiga, dyr service/delar, tveksam kvalitet och att jag aldrig kan trivas i en bil från VAG? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.