AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.611

Vilka är dom vanligaste civilpolisbilarna?

Sida 2 av 2
JohanOS
De som kör med bilar utan antenner/blåljus i grillen och väldigt annorlunda bilar är med största sannolikhet kriminalpoliser, även uttryckt "Krimmen" i kriminella umgängen. Dessa bilar har egentligen inget att göra med hur fort du kör på vägarna, då det inte är deras jobb att sätta dit fartsyndare. Jag har flertalet gånger blivit stoppad av just dessa personer av andra anledningar än min fart, fast i kombination med deras syfte av att stoppa mig körde jag då naturligtvis för fort (senast 140 på en lång 30 sträcka). Vad gällde hastigheten kunde dom inte annat än att skälla på mig. Detta hör till vanligheten då böteslappar och mätutrustning inte hör till vanligheten för dom, ej heller intresset ligger hos dem. Trafikpoliser brukar åka runt i civilbilar visserligen. Nästan alltid volvo eller saab som utmärker sig med speglar/antenner. Men framförallt så sitter -väldigt- ofta poliserna i sina inuformer i civilbilen, så sneglar man på vänster axeln på bilen man kör om brukar man kunna skymta ett gult polismärke på jackan om man inte kör väldans fort. :)

/Johan
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
JohanOS:
Jag tycker du är duktig som kör 140 på 30väg!

Automat är bekvämt
JohanOS
Det var mitt i natten och sträckan var enormt lång och rak (lillhagen i göteborg för den som vet). Problemet är ju att jag hade just kriminalpolisen i ändan. För bakom mig kom en frenetiskt hel-ljus blinkande S40.. (PUF 324). Dom kör ju helt utan polisutrustning egentligen, inga blå ljus, saftblandare eller färgade ljus i grillen. Hans ända sätt att stoppa mig på var att blinka med hel-ljusen. Så det där var enkelt för mig att snacka sig ur, vem fan vågar stanna när man ligger i 140 på 30 väg och en bil lägger sig 1m från röven och blinkar sönder sig med hel-ljusen. Kan ju bara vara en galning? Så tyckte jag iaf, och det köpte dom. :)

/Johan
Här i Värmland så (vet ej om dom fortfarande gör så)hyrde dom för ett par år sen -80tals inbytesbilar i det skick dom blev inbytta,kompisen körde om en ca:-84 245 kombi,finns ju inte en chans att det är en polis,tänkte han.....det var det.
Polisen strävar väl efter att ha bilar som smälter in i den lokala bilparken(mycket gamla volvo i värmland)

Henrik
Tigerr
En oxfordgrön (eller åt det hållet..) VolksWagen Golf brukar rulla omkring i kvarteren här i Malmö..

Tigerr
Visa användare
77
zesy
M3 Coupé -96
528i Touring -99
523i Touring -06
Ja, det mesta som man hör så är det väl volvo å saab...men här har jag sett en röd skoda Felicia picup!!
Anrs så tycker jag man nästan brukar märka det ändå att det är civilare...dom ligger å slickar en där bak lite misstänktsamt och ändå inte köra om sen när det går...man lär ju sig regnr. nåtså när efter ett tag...plus att det sprids väl lite när det är nån som har blivit stoppad...vad det är för bil respektive reg.

///Henrik
mi
525
mikren-6
Alpina B10 3.3 Touring -01
Tittar ALLTID in i bilen jag kör om. Detta har räddat mig några gånger. Sitter det två uniformerade personer i bilen samt en saftblandare redo på instrumentbrädan är det bara att efter omkörningen snällt och prydligt parkera i lagstadgad hastighet framför bilen i fråga och tålmodigt ignorera bilen som ofta svarar med att ligga 1 m bakom och försöka provocera fram en fortkörning. Har jag förtroende för trafikpolisen i Sverige? Svar nej!

Micke
-RW-
Jag blev stoppad av en Blå volvo 242;a precis vid hemmet. Då klev det ut två personer som visade brickan och frågade hur fort jag körde. (jag var på väg hem från jobbet, det finns en liten kort raksträcka som jag brukar dra på rejält ibland, speciellt när jag har 535;an).

Hur som helst så säger jag 80, (det är 70 väg) och jag körde INTE 80. Poliserna tittar på mig och (hånler).

Han säger, det får gå denna gången då du har turen att vi hann aldrig och mäta eller nåt sånt sa' han och sedan körde de i väg.

Så visst finns det schysta poliser;)

Jag skulle aldrig gissa att i den Volvo;n satt det två civilpoliser. Man får passa sig, de kan dyka upp uanför en i en Lada t.o.m!
Populärt annars är långa helglasade VW Caravelle bussar ,svarta rutor vita vanligen (gärma parkera de på en ficka vid 90 vägen innehållande radar med kamera)
Trafik poliser är vane människor ( dom med..) och med tiden lär man sig deras "stil" och med normal koll klarar man sig allt som oftast ( men laser mannen är en lurig en att lura....)
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Generellt sett är civilbilarna genomgående mörka i färgen..mörkblå/svart är den vanligaste färgen och ofta rentvättade, flera mindre antenner på taken, inte sällan vitt backlyse, flera backspeglar, diverse utrustning i bilen sittandes kring mittkonsolen. Kort sagt ofta svenska bilar Volvo/saab rena och mörka med tonade rutor i flera fall, och man får känslan av att
det är mycket utrustning på dem samt attdet handlar om nya bilar..inte sällen gör de snabba filbyten då de ser någon misstänkt och dyker upp snabbt bakifrån.

Jag håller på med en lista över civilpoliser och har haft tillgång till en komplett lista över samtliga civilbilar i hela Södermanland...tyvärr var det ett tag sedan men de hade en BMW 735a i Eskilstuna för för
10tal år sedan. De har även insaffat civiloffroad inom södermanland till mitt förtret.

Jag/vi har blivit stoppade civilare att antal gånger och Toyota corolla var det en gång..vi rejsade med dem..så jag kommer ihåg.

gu
394
gurr
M5 -95
ingen som sett en civilbil i form utav en dyngfräsch silvergrå ford sierra-cossie i stockholmsområdet på sista tiden? såg den för några år sedan. höll på att köra av vägen. hur grym som helst, (hatar F.ordrar O.mfattande R.eparationer D.agligen egentligen)låg som fan, flerekrade (typ breyton magic) artontummare och tretums-pipa utstickandes lite snyggt där bak. hade stoppat en lirare och stod o blinka med såna här stroboskop-liknande blå-ljus i befintliga strålkastarlyktorna och nånstans på bakpartiet, medans två poliser, varav den ena stod med penna o block ihand, förhörde "offret". snacka om "sleeper", i det sammanhanget :) ..nån som sett den?

får tacka för alla tips...har iaf lärt mig att inte känna mig allt för säkert när jag kör om volvo 240 skrällen eller pensionärs toyotor i 200kh/h...tackar för det tipset...iofs så kan det väl inte vara allt för svårt att köra ifrån tex en 240....dom är väl inte så sluga att dom har toktrimmade 240tic ändå...eller är det just det dom är kanske....hoppas inte.
Visa användare
837
MetallicaMats
E36, lagad med SAAB-lack.
Tar upp den här igen.. Låg och rejsade med 2 brudar i en 9.3 Aero på väg mot GBG. Tänkte att dessa kan ju inte bara vara civilare även om bilen visade alla symptom. Helt plötsligt efter 1 mil började de bete sig konstigt.. La sig 500-600 meter bakom och gasa jag så gasa dom. Bromsa jag så bromsa dom. Hmmm.. Helt plötsligt vid en påfart ser jag ngt komma susade i en j***a sula. Em Mc-snut! Saaben saktade ner betänkligt och jag med. Då stannar MC:n vid vägrenen. Lurigt. Kör ytterligare 1 km och då står en snutbil där med lasern.. Hua. Men då hade alla ringklockor larmat så jag körde i 108 km/h.. Saab:en kom i kapp mig senare och dom tittade inte ens på mig när jag la mig jämte. Så passa er för två babes i en mörkblå Saab i GBG.. Tror att dessa babes var civilare och när det gick som hårdast (ca180) så ringde dom nog kollegerna och förvarnade..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.