|
|
|
|---|---|
|
Sorry om det här är offtopic! Men det handlar iaf om bilar =) Har jobbat som säljare ett antal år och är väl ganska erfaren / duktig vid det här laget. Dock har jag alltid jobbat inom datorvärlden, sålt IT-relaterade produkter med andra ord.. men i och med att mitt bilintresse växer för var dag har jag börjat fundera på hur det skulle vara att jobba som bilförsäljare.. Nån som har erfarenhet av hur det är och hur mycket kunskap krävs egentligen? Tack på förhand /Savve | |
|
1. Kunna ljuga utan skrupler. 2. Kunna måla över rost så att det inte syns men kommer fram efter 3 veckor. 3. osv... :) :) |
|
|
skulle kunna tänka mig att först och främst måste du vara intresserad av bilar, för annars blir det tämligen omöjligt :) sen att du kan kommunicera med människor, att kunna ta dig tid och förklara saker och ting för intressenter som inte förstår sig på alla moderna förkortningar.. kunna behärska ditt humör, fast det är kanske självklart..eller?? :P sen skall du helst vara ärlig oxå :) så jätteolikt det du sysslar med nu är det ju inte, bara att man jobbar med bilar istället :) jag skulle tro att det som jag skrev är det viktigaste "Vill du bli respekterad av din avbild, får du visa din avbild respekt" - Björn Afzelius (1947-1999) Jag räds inte långmilare ! Länk |
|
|
Det som Bmwfreaken beskriver är det vi konsumenter tycker är viktiga egenskaper hos en bilförsäljare. Ojay´s beskrivning låter mer som om den kommer från bilfirmeägarnas önskelistor... /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------------ Länk 1600/2-renovering... |
|
|
Du ska kunna ge raka puckar... Vara intresserad av bilar. Låta kunden själv söka kontakt...och sedan visa att du kan dina saker och står för det du säger. Jag hatar bilnasare som hänger över en när man kollar på ett objekt, vill först bilda mig en uppfattning. _____________________ #232 i E28 registret Länk Länk Det går att ha kul med en snik-modell !!! |
|
| Ring några bilsäljare och fråga om du får träffa dem över en fika och prata lite. Folk älskar att berätta om sina jobb och hur duktiga de är. Jag har med framgång använt den tekniken med "omvända anställningsintervjuer" tidigare. | |
|
Min far har arbetat 30 år som Volvosäljare. Nä, tvärtemot vad många tror är det inte bilkunnandet som är viktigast. Människokännedom, att kunna ta och leda olika typer av människor genom säljprocessen på ett professionellt sätt är den absolut viktigaste egenskapen. Du måste älska människor, vara duktig på att lysssna, bra på retorik/argumentation, ha en stil som är seriös och omtyckt av de flesta. Kort sagt egenskaper som tyvärr de flesta bilsäljare saknar. Att gå Volvo Sales Academy (som du själv får bekosta) och sedan vara garanterad jobb som Volvosäljare är nog det bästa sättet att komma in i branschen. Om du blir antagen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.