|
|
|
|---|---|
|
Jag såg i dag när jag blåsterent mina spolarmunstycke att jag har uppvärmda munstycke.När och hur startar uppvärmningen. Bilen är en Bmw 525 | |
| Kan det möjligen hänga ihop med uppvärmningen av backspeglar och bakruta. | |
|
Är inte hundra på hur systemet är på E34! Men på E36 sitter det en temperatursensor i vardera kylkanalen till frambromsarna, den ena är till färddatorn och den andra är till elupvärmda lås, spolarmunstycken och elspeglar. Systemet är helt automatiskt och sköter sig självt utan att man behöver aktivera det manuellt. Mvh |
|
|
Mja Johan E34s är helt automatisk men sköter sig själv gör det inte så värst bra ( dvs den värmer inte när jag vill värma t.ex. vid +3 och regn..) Låset värmer f.ö. när man lyfter hand taget innan upplåsning ( se instruktionsboken) |
|
|
Då kan det vara så att din temperatursensor är trasig eller glapp. Värmer den när det är kallare? Som sagt, jag har bara koll på hur E36 funkar. Mvh |
|
| Det är så att den pulsar ut effekten till elvärmen i speglar och spolarmunstycken så vid 0 ca 50% och vid -10 har man 100% därav den dåliga bakåtsikten i +3 och regn (och inte ett skit man kan göra åt det tyvärr) | |
| Hur länge behöver man vänta innan låset värmts upp då efter att manlyft på handtaget? | |
|
På min tar det upp till 10sek Mvh Patrik |
|
|
Så här fungerar det på nyare (E-39) modeller: - Spolarmunstyckena är uppvärmda när utetemperaturen är under +3C. Mellan +3 och +6C är de uppvärmda itermittent och över 6 grader så är värmen avstängd. Värmen styrs av Klimatanläggningens kontrollenhet som också slår av värmen om batterispänningen sjunker under 11,4 volt. - De yttre speglarna är uppvärmda om temperaturen är under +25C. Full värme om temperaturen är under –10C. Däremellan så styrs värmen i fem effektsteg: Temperatur - Värmeffekt - under 10C 100% (alltid på) - 10C to 0C 75% - 1C to 15C 50% - 16C to 25C 25% - above 25C 0% (av) Mvh, Steaman |
|
jocker18@home.se |
från vilka årsmodeller är det låsuppvärmning? finns det på min? finns det andra finesser som inte alla vet om? WmB SoundZ |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.