|
|
|
|---|---|
|
hur mycket ger en portning?? //henrik | |
|
det vill jag också veta ... _____________ Länk |
|
|
jag glömde skriva att det är en m30 3,5 liters motor..... hur mycket ger det då??? //henrik |
|
|
Vill veta på samma motor... _____________ Länk |
|
| Ganska avgörande hur bra det är portat.... Jätteavgörande kan man nästa säga.. | |
|
portning av bara topplock eller portning av topp, insug å grenrör? det bästa är att porta topp å insug för att sedan sätta på ett anpassat extraktorgrenrör och ett bra avgassystem. sedan se till att det finns soppa å mappa upp bilen. då kanske du kan öka 50hk men det kostar minst 50tusen för ett sånt resultat. Dom som är i branschen brukar säga att om man ska trimma en sugmotor på riktigt så får man räkna med en tusenlapp per hk, minst E28 M535i TwinTurbo |
|
|
en portning innebär att man fräser till ventiler, på insug samt topplock, vlket gör att luftflödet blir jämnare och bättre, med mindre turbolens och högre flöde. Men för att få ut maxeffekt av denna modifikation så bör man, som ekblom säger, ha ett grenrör och avgassystem som är anpassat till portningen. ekblom: portar man inte avgassidans ventiler ? eller dom är redan bra från fabrik ? "Vill du bli respekterad av din avbild, får du visa din avbild respekt" - Björn Afzelius (1947-1999) Jag räds inte långmilare ! Länk |
|
|
BMW:s topar brukar vara väldigt fina flödesmässigt sett redan från fabriken. Portning av "amatörer" som inte har hundrakoll brukar bara resultera i sämre effekt. Mvh |
|
|
Åtminstone M10:an skall enligt uppgift flöda riktigt bra original! /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------------ Länk 1600/2-renovering... |
|
|
Bmwfreaken>> När man portar en topp är det inte så att man tar bort(vissa fall lägger till) material i insug/avgaskanalerna för att få ett optimertat flöde efter vilken kamaxel, avgassystem mm ja ska använda... Å sedan vill man få ett optimalt förhållande mella insug å avgas... T.e.x om insug flödar 100% så ska avgas flöda 80% för att få ut mest av en sugmotor... sen i samband med portningen så fräser man smalare ventilsäten å slipar flera vinklar på ventilen för att få ett optimerat flöde runt ventilerna plus iochmed att man har smalare ventilsäten så får man en aning längre öppningstid på ventilerna??? bara en fundering |
|
|
M20 motorn topp är kanonbra från start... Kolla med TTR,dom gjorde min topp på min M20 2.7L. Dom ändrade sätesvinklarna på ventilerna oxå samt portning av insug o avgas.. bengan |
|
PETER.O |
Jag flödestestade en topp från en 3.5 -90. Den flödade riktigt bra helt standard,skulle räcka för 270-280HK, så skall man inte ha mer än det så skulle man ej behöva porta.Har bara testat insug men om avgas ej är helt fel så är det som jag skrev ovan. Mvh Peter |
| flygarn: hur smala ventilsätena e har inge med öppnings tiden att göra, det har med kammen, alltså hur stort lyftet e... | |
|
Jag tycker de flesta som uttrycker sig vara någorlunda vetande säger bra saker här. Allt går alltid att optimera. Det handlar om att hitta en balans som passar resten av bilen. Annars tjänar man inte på sina optimeringar. Lite som att kasta pengarna i sjön. Men man måste ju börja någonstans. Jag själv har startat ett evighetsprojekt för min stackars E28. Trimmar tills något brakar, sedan byter jag den delen till en kraftigare och börjar om. Kan bli onödigt dyrt, men det är kul :D E28 M535i TwinTurbo |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.