AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
976

Är det inte bra att bogsera!? "orolig"

Dr
116
DrScream
328 Cab -95
Hej skulle hjälpa en kompis som hadde åkt i diket med min 320 Coupé. Skruva fast öglan där bak sen satte vi fast bogserlinan och vi fick dra till några gng för att få upp den alltså jag tog lite sats sen rykte det till, inte mycket. Nu har jag fått höra lite olika en polare sa te mig gör aldrig mer så med din bil! Vad kan hända?

Eller kan jag sluta oroa mig!

Har du manuell eller automatlåda?

*badass toys for badass boys*
m3
972
m3efl
Murcielago -03
F430 spider -06
M5 -05
Först ska du hitta dragläget sen dra upp bilen.

Min M3 DAYTONA(DUMPAD)
Länk
------------
Min M3 MUGGELOROT SÅLD
Visa användare
115
TG_Rossi
BMW 318is 16v -90
Det är nog ingen fara. Man får rycka rätt hårt för att det ska vara skadligt för bilen så några småryck är inga problem, det är ju det som brukar krävas för att få upp en bil ur diket!!

Problemet kan ju vara om linan går av. Då kan den komma med en jävla fart och kanske slå en buckla i bakluckan
Dr
116
DrScream
328 Cab -95
Manuell.

Tack för era svar! det verkar ju inte va någon fara för bilen direkt i alla fall.

Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Känner folk som ryckt så pass att dragögglan låssnat, och en gång så small en bakruta, och inte pga någon flygande lina mm... Men här snackar vi rejäla ryck vid rejäla dikeskörningar.

Min skrothög: Länk
Det är nog ingen påfrestning om man gämför med minsta gupp i marken vid 250km/h och sånt ska din bil klara galant.

_________
More power! Vill ha kompressor jag med!
Länk
Mi
123
Midas
330i -05
z3: galant klara 250km/h med en 320....?

//micke som bara inte kunde låta bli =)
Dr
116
DrScream
328 Cab -95
Hehe i nerförsbacke gör min bil nog 250km/h! ska du se! :-)

Men jag tror att z3 menar...att den SKA klara 250km/h. Alltså att dem säkert har gjort den såpass bra så i fall du skulle "råka" köra så fort så går det bra! hehe

Visa användare
472
w9816
D7 -??
Dragöglan är byggd för att hålla en hel del. Jag slarvade med handbromsen en gång, hadde inte i nån växel heller, med den påföljden att när jag satt inne och kollade på tv så fick min dåvarande E36 316 för sig att rulla iväg - tvärs över gården och ner i ett DJUPT dike. Endast bakre kofångaren och bagageluckan syntes när jag kom ut och funderade vad det var för oljud jag hört...bilen hade dykt på nosen rakt ner i gyttjan och att dra upp den med nån traktor e d var inte att tänka på, det var alltför brant. Blev tvungen att ringa en bekant som har en grävmaskin, han kom och lyfte upp bilen, med en kedja fäst i bakre dragöglan...och det gick bra! Själva öglan blev lite krokig men bilen klarade sig, den fick endast några skråmor på främre kofångaren, och så blev jag tvungen att byta en bränsleslang som tydligen slagit i nån sten när bilen gick över kanten... Slutet gott, allting gott...
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Jag bogserade för några år sen polarens bil från Norrköping till Linköping....över 4mil !
Säger bara en sak....ALDRIG MER! Kopplingen var sig inte lik efter det äventyret.
//Marin
Det är nog lugnt, jag satte bilen i 80 cm snö förra året efter en avåkning.(525)
En AWD Volvo fick upp mig genom att ta en lång bogserlina och ta sats full gas 5 meter innan linan sträcktes..
Detta gjordes med fullpackning o folk ibilen 10-15 gånger innan bilen kom upp på vägen, och jag har kollat att den fortfarande är rak....
Man märker om det hänt något då drar bilen åt något håll väldigt markant.

välstämd tretummare med F1 ambitioner Länk
Ja
760
JanF
530i-93
Till Marin

Hur bogeserade du då igentligen? Slirade du på kopplinen eller.

När min bensinpump gav upp på min 530, mitt i natten söder om Borås kom min sambo upp och bogeserade hem både bil och hästsläp på en gång. Supran drog väl runt 3,5 ton bakom sig i form av tung bil + stort dubbelaxelsläp samtidigt i 27 mil. Men det märktes inte överhuvud taget på Supran. Fick du problem med kopplingen måste det bero på att den var på väg att ge upp ändå.

En husvagnsbogsering måste fresta mycket mer eftersom man kan köra mycket fortare med ett riktigt släp en vid bogsering med lina.

PS. Bensinförbrukningen på de 27 milen blev 1.7 l/mil, rätt bra igentligen DS.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
>>Janne
Jag fick göra ett 20-tal starter. Bilen bakom försökte ha lina sträck so mycket som möjligt, så han bromsade titt som tätt.
Min 325 hade då gått 15' mil, så kopplingen var inte direkt färsk, men långt ifrån slut.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.