|
|
|
|---|---|
Köppen |
Min E30 318 -89 är min första bil och snart ska den under luppen hos bilprovningen... Ena helljuset har träffats av ett stenskott. Det är ett litet hål i glaset och det samlas fukt på insidan av glaset... Måste jag köpa en hel ny insats? Jag antar att SBP-mannen ogillar fukt i ljusen? Reflektorn verkar inte fördärvad än, ljusbilden ser okej ut tycker jag, men det godkänns väl ändå inte? Vad kostar en ny sån insats? Häromdan slutade det komma spolarvätska ur ena munnstycket(till vindrutan alltså)... Har testat koppla ur slangen, så det är inte bara munstycket som är igensatt. Kan det vara nåt filter? Eller kan det vara att spolarvätskenivån är låg? Måste båda funka? Hoppas det inte avr för dumma frågor! Jag har mycket att lära! =) |
| Vad gäller ljuset så kan det vara lite halvfarligt. Jag hade samma problem på min -86:a. Jag torkade ur det hela med en hårtork och bytte packning för att få det tätt. Har det inte varit där så länge och reflektorn inte hunnit ta skada så är det ingen fara. Har den dock börjat krackelera i reflektorn så är det kört. | |
| SBP godkänner så länge det inte påverkar ljusbilden och det inte är hål. Men precis som med avgasröret kan man laga det hur man vill. Tejpbit duger finfint på besiktningsdagen. | |
|
Dom kollar bara ljusbild på halvljuset,så det ska vara grönt för dig(har själv bes.med guldfiskskål i helljuset. Superlim funkar om inte hålet är för stort. Det ska komma spolarvätska på både förarsida och passagerarsida,annars blir dom gnälliga,finns på en del mackar en rensnål att köpa,annars går det fint med en vanlig synål,blås bakvägen med tryckluft efter så du får ut vad somm spärrade munstycket(kommer att lägga sig ivägen igen annars) Henrik |
|
|
Gäller det helljusstrålkastaren ska det inte innebära några problem. Det finns inget krav på ljusbilden, och inga direkta krav vad gäller ljusstyrkan heller. Jeppe |
|
|
Missade att det hade gått hål på glaset. Min läckte vid packningen till lampan. Tejp funkar säkert, men annars finns det nog ganska många ljusinsatser till E30 på skroten för överkomliga pengar. |
|
|
Jasså spolarvätskan har dom då aldrig kollat på min bil ? iof så tog besiktningen 5 min. det var på min 518i i sommras sent på eftermiddan , fre :) _____________ Länk |
|
Köppen |
Aha, okej, tackar! Det är ett litet hål, så det kanske tätas med epoxylim då. =) Men det skumma med fönstertvätten är ju att det inte är munstycket. Om jag drar ur slangen på baksidan och testar så kommer det inget där heller. Kan det vara nåt med de vita plastgrejerna där? |
|
Glas-silikon är nog att föredra om du skall täta ett hål. Då blir det tätt och väderbeständigt utan risk för att lagningen skall spricka i kylan. Mvh |
|
|
Backventiler är det,de vita plastgrejorna,och ja,kan vara fel på dom. Ta loss dom,skall gå att blåsa igenom åt ett håll,annars rengör eller byt. Henrik |
|
|
Missade lite med spolarna till vindrutan. Kravet är att vindrutespolare skall finnas och fungera, säger ingenting om antal eller placering. Jeppe |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.