|
|
|
|---|---|
|
Hur är det egentligen ställt med rostskyddet på nyare generationers BMW? Jag kollade på en 740iA -95 i fredags, och den hade två stora rostfläckar. Sådant finns inte ens tendenser till på min E32 -91? Är det så att BMW har börjat tumma på kvaliteten på de nyare bilarna, jag tänker på E32/E34 jämfört med E38/E39? Man har ju läst en del på forumet om rostproblem också på E39? Någon som vet hur det egentligen ligger till? BMW 7er-Burnouts is for wannabees! | |
|
Min fars 735i har gått över 40.000 mil och har inte sköts speciellt bra. Den har inte mycket rost, man förväntar sig faktiskt att den ska ha mer. //Schnitzer |
|
| Min E38-95 har rost på båda bakskärmarna och båda dörrarna på höger sida. Backluckan fick bytas för att den var helt genomrostad när bilen var fem år. Det tycker jag är ganska sorgligt för en bil i den klassen. | |
|
Nu har inte jag någon samlad info/erf ang detta men jag var o kikade på en E38(740ia) för en tid sen och blev faktiskt lite fundersam pga att den var rostig på skärmkanterna bak ,ganska rejält oxå??!! Visserligen så tror jag icke att mätarställningen stämmde speciellt bra på denna vagn men ändå. Dryga 10000mil stod det,troligen minst 20000mil enligt mig.. E32:orna verkar iaf ha ett bra rostskydd på dem jag sett.. Mvh Janne. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Kasst rostskydd?? börjar likna Kexmercorna?? Inte är det så värst i jämnförelse emot bilar som kostar 1/4 av vad en BMW kostar som är helgalvade. Bara sex års rostskydd?? På en bil som kostar 400.000 och uppåt.Där ligger BMW långt efter. MVH Hasso Länk |
|
Hmm, det verkar illa detta, men även Mercedes verkar ju ha problem med sitt rostskydd, i alla fall på E-klass med de rundal yktorna (heter den W210?) har jag läst om. Det stora, riktiga S-klassen W140 verkar däremot vara av hög kvalitet, jag har aldig sett någon rostig sådan trots att de har funnits sedan 1991. Audi verkar vara bäst på rostskydd, den allra bästa är väl A8:an av aluminium, synd bara att Audi är så tråkiga och ointressanta bilar! BMW 7er-Burnouts is for wannabees! |
|
sebbe_bmw |
Länk Sköter man bilen så... Min gamla 96:a som jag hade i två år sen tog pappa över den och sålde den i höstas, den hade gått 19000 mil när han sålde den, som ny både under och på ytan! Sebbe |
| Min personliga uppfattning efter att ha skruvat med flera av nämnda modeller är att E34/E32 hade ett förnämligt rostskydd som ingen senare modell kostats på från fabrik. Däremot har väl grundkonstruktionen i rostsynpunkt förbättrats på efterföljarna. E38/39 är ganska lika. E38:ans tidiga bakluckor var ingen hit. och inte heller E39:ans "fågelbad" innanför tankluckan. Att just E38:or ofta är rostigare har nog sin grund i att väldigt många krockskadade exemplar hittat hit. Reparationerna är ofta fackmannamässigt gjorda, men inte rostskyddet! (Har en kompis som driver en större lackverkstad och det är nästan komiskt med alla Porsche, Mercedes och BMW-ägare som är övertygade om att just deras "pärla" aldrig varit med om några "hemskheter" men ändå så har det börjat bubbla i lacken på märkliga ställen ;-) | |
|
powertoy har så rätt. I de 4 fall jag sett rostiga E38 har det alltid funnits slarviga lackskarvar i omedelbar närhet eller vid själva härden. 740an sebbe nämner ovan fick ny baklucka 00 på garantin. Asken |
|
|
Jag tillhör dem som är övertygade om att min "Pärla" inte har varit med om några "hemskheter". Inte tillstymmelse till rost någonstans å det är en 94a! Men den har aldrig varit krockad. (tror du ja, tänker ni:)) Det handlar om att ha tur att hitta "rätt" exemplar. Expertinspektion vid inköp av bil räcker inte alltid. Felen och rosten visar sig ofta först efter en tids ägande. /// Lazze |
|
|
Med andra ord borde det inte vara några problem med en välskött E38, menar ni? Men i alla fall jag får en känsla av att de gamla E32:orna har bättre kvalitet på allting, men på senare år måste ju även BMW-fabriken spara in på vissa saker, och då kan man inte räkna med samma kvalitet. Det samma verkar gälla MB. BMW 7er-Burnouts is for wannabees! |
|
| Måste nästan ge medalj åt MB. Deras lilla A-serie fick kritik för kort rostskyddsgaranti, de smällde då till med otroliga 18 år eller vad var. Ingen som kommer i närheten av det vad jag vet. | |
|
Mercedes har 30års rostskyddsgaranti om man servar den på MB-verkstad regelbundet. Ang E38:ans rostskydd så är det kanske inte det bästa i världen men, om man tvättar bilen regenbundet och lämnar in till rekonditonering då och då har man en fin bil väldigt länge. Min 730ia -95 är i toppskick och det fortfarande efter 11000mil. Att hålla bilen i rent tillstånd är a och o, för om man låter saltet sitta och fräta i alla skarvar är man illa ute. Askens förra 740 är ett praktexempel på hur man ska sköta en bil. Det är inte milen som räknas utan skicket. Min MB (13000mil) har börjat bubbla i framskärmarna och det är ett extremt vanligt fel på w124 modellerna. Annars är den i Mint condition. Jag säljer den inte eftersom att man inte får något för den. Man får inte heller något betalt för 7:serien. :-( |
|
| J.L. Beträffande kvalitetsskillnader mellan E32 och E38 håller jag delvis med dig. Tidiga nittiotals BMW är väldigt välbyggda med jämn kvalitet på alla detaljer. E38/39 har lite större spridning på detaljkvaliteten. Kolla in en mugghållare eller ett askkoppslås så är det smäck. Upptäckte t.ex. att min kondensorfläkt, (elfläkten framför kylarpaketet), lossat från sin axel efter kollision med gråsparv ;-D För att få plats och spara vikt och produktionskostnad har många bitar blivit tunnare och vekare helt enkelt. Den mekaniska grundkonstruktionen känns dock fullt i klass med "gamlingarna" | |
|
Rostskador som uppstår på våra bilar- E32,34,38 har oftast en yttre orsak; bilen är krockad, riktad, lackad men EJ rostskyddad på baksidan av plåten. Sen kan ju originaldelarna vara utbytta mot reservdel och om man inte då sköter om rostskyddet så är det klippt- rosten kommer. Det är nämligen så att originaldelarna är galvaniserade men det är inte reservdelarna. God Jul och Gott Nytt BMW-år Bosse J. 327-41 2800 CSA-69 735 iA -92 325iX-92 (hittills enda 3-serien) 525 -92 |
|
|
Tyvärr kan rosten nog komma längst ner under listen på dörren utan att bilen och krockad eller omlackerad. BMW 7er-Burnouts is for wannabees! |
|
| Så sant J.L. Jag roar mig just nu med att byta dessa lister på E38:an. Med den konstruktionen är det ju igentligen konstigt att dörrarna klarar sig så länge som dom ändå gör. (Metallskenan i listen rostar och tappar "greppet" om dörrkanten, sedan står vatten och vägsalt i listen och "äter" på dörren). Samtliga lister runt om kostar 806:- och är en bra investering. | |
|
Med andra ord är det kanske lika bra att slå till på 4 nya lister till min E32 750i också. BMW 7er-Burnouts is for wannabees! |
|
| Ja, Ser listerna ut att "hänga ner" det minsta är det lika bra. (Priset jag angav inkluderade även framskärmar och "hundben") | |
| min är rostig på bakluckan, :( har hört att det förekommer ofta men den behöver ej vara krockad för det? | |
| Då är det kanske bättre att köra en E38 direkt från tyskland? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.