|
|
|
|---|---|
|
Jag har problem med ljuset på min E36 coupe´, det är nämligen så att halvljuset och även innerbelysningen ibland fladdrar, dvs det ser nästan ut som det blinkar ibland. Det här förekommer bara ibland, sen slutar det lika plötsligt som det började. Fast det kommer ofta när man t.ex bromsar ner eller växlar, då motorn går på låga verv. Fast sen har jag upptäckt att om jag sätter på någon elpryl, t.ex elbakrutan eller något sånt så slutar det fladdra. Men sen kommer det ibland tillbaks igen och då måste jag stänga av och sätta på någonting igen för att det ska sluta. Jag testade generatorn förut, och den laddade ström som den skulle, så den är OK, frågan är nu bara vad som kan vara knas så att det fladdrar. Vore tacksam om någon hade något bra tips på var felet kan sitta någonstans eller vad man kan göra för att åtgärda det. Nyinköpt: 318iS Coupe -93 | |
sebbe_bmw |
Det problemet, om man nu skall kalla det problem har jag på 540:n också! Har hört med Hasso och Asken här på forumet att iaf BMW:s V8or har väldigt lång tomgång ~400-450 v/min.. Och en generator laddar inte bra vid detta låga varvtal.. Men det är nog ingen fara med din bil med tanke på min gör detta ibland och den är ju i stortsett ny.. Kolla gärna in länken, handlar lite om detta. Länk Sebbe |
|
Låter som en defekt laddningsregulator och/eller kol i generatorn. Kol och regulator är sammanbyggda till en enhet, bara att byta ut. FP |
|
sebbe_bmw |
Folke: Detta har hänt med min 540 två ggr under tre månader och enbart när det vart lite kallt ute! Kan det verkligen vara så på en ny bil? Sebbe |
|
Nej knappast utslitna delar iaf men fel kan ju uppstå. Frågan är hur mycket spänningen fluktar, är det bara nätt och jämnt synligt eller ordentliga flämtningar? Är det jämnna blinkningar och vilken frekvens? Det enda jag har sett är ytterst små flämtningar (på innerbelysningen) i min E39. Det kan komma när båda stolsvärmarna är helt uppe i temp, varvid värmen regleras genom att strömmen pulsas till/från en till två gånger i sekunden. Kan tänka mig att värmen i bakrutan och speglarna regleras på samma sätt. Om det är så att alla dessa enheter råkar reglera i takt så blir belastningsändringen i bilen stor totalt sett och det syns på t.ex innerbelysningen. Xenonlampor är okänsliga för spänningsvariationer (ner till en viss gräns naturligtvis), så på de bilar som har xenon på halvljusen ser man inget där. Annars brukar det vara lättast att se spänningsfluktationer på halvljusen mot t.ex snö på vintern. FP |
|
sebbe_bmw |
Det är faktiskt så som du säger, antydning som du har på din bil, ngngång i sekunden inte mer.. Nä på Xenonljusen ser man inget med däremot på dimljusen kan man se det och innerbelysning. Det kan stämma bra att det är när stolvärmen är på! Tack! Sebbe |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.