|
|
|
|---|---|
|
någon som vet vad som är problemet när airbag lampan inte slocknar när bilen är igång har en 520-98 e39 lampan tändes helt plötsligt tacksam för svar mvh Janne | |
|
Tjenare Janne :)>>>Kolla på sök inlägg,detta har diskuterats flitigt på forumet tidigare..Var/är ganska vanligt fel på E39:or. Tydligen mest vanligt att det är glapp i någon kontakt under förarstolen när detta inträffar.. Lycka till. Mvh Janne. |
|
Bavaria |
Tjena, jag råkade ut för det 2 ggr på min förra bil , en 523:a, sista gången fick jag pynta jobbet själv då det inte gick på garanti och det landade på runt 2000:- har jag för mej, båda gångerna var det en sensor i passagerarstolen som gått sönder. Dom fick riva upp hela stolen o byta sensor ,ganska stort jobb. mvh |
| Samma problem på min 98:a (kabel passagerarstol), en felsökning samt rep på BMW i Solna/Stockholm gick på 2500:-. Garanti ville man inte ens disskutera och om det beror på ålder, miltal eller att det är import fick jag inget svar på så det var bara att se glad ut och pynta. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det vanligaste felet är kablaget under förarstolen till bältessträckaren, standardsjuka.Tror 50% av E39 ägarna drabbas av detta. Inbillar mig att det "slits" när man flyttar stolen fram och tillbaka?? Sedan finns det lika på pasargerarstolen,men även en "mattsensor" i stolsdynan som känner av om nån sitter i stolen.Råkar man sätta tex.ett knä i stolen så är det inte så lyckat,kan gå sönder,då indikerar airbagen vid avbrott. Mattan i stolen förhindrar utlösning av passargerarkrockkudden om ingen sitter där.En snikvariant på detta är att programerar bort denna sensor i bilens data system.Det som händer är att kudden utlöses vid en krock även utan passagerare. Det kan även vara en tillfällig glapp i kablaget under stolen, då kan du låta en verkstad med diagnosprogram återställa indikeringen och se om den återkommer efter en tid,i vissa fall så klara det sig med detta (ca En 200 hundring)Så länge airbaglampan lyser så är systemet ur funktion. MVH Hasso Länk |
|
Har själv för, ja vet inte hur många gånger råkat ut för detta problem. Det jag vet om är att en ny kabelsats används och där skall kablar som styr bältessträckaren inte gå genom kontakten utan dras bredvid och på så sätt förhindrar denna störning. Kontakta BMW och be att de byter ut hela satsen så skall problemet vara löst. Stå på Dig och kräv att de byter utan kostna eller betala högst 50 % av mtrl kostnaden, arbetet bör de stå för, jag lyckades i alla fall med det. NoFear |
|
|
Har samma problem att lampan lyser, lämnade in bilen till bmw och dom konstaterade att det var någon kabel i förarstolen. Den är nu bytt men lampan har åter tänt sig. Bmw verkstaden kollade och enligt dom så funkar airbagen även om lampan lyser.. / Andreas |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Du märker det garanterat när det smäller vilket det gör eller ej.Fråga en annan BMw verkstad:)eller be dom läsa sina egna servicemeddelanden. MVH Hasso Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.