|
|
|
|---|---|
|
Till att börja med vill jag uttrycka min stora uppskattning betr. denna site. Fast jag skruvat med bilar hela mitt liv är det ju alltid förenat med massor av jobb att lära sig en ny bil. Här får man lära sig det mesta på ett väldigt roligt och informativt sätt. Mycket tack till BMW Power och alla kunniga semipro som Hasso m.fl. Jag har lärt mig det mesta om min M535-92 som jag köpte i somras på rekordtid. Så till saken: Bilen är i utomordentligt skick men har en svaghet nämligen den manuella Getrag-växellådan som är sliten och viner i lagren. Synkroniseringen är däremot perfekt. Naturligtvis vill jag inte riva lådan och byta lager om det inte blir nödvändigt. Därför är det viktigt att använda bästa tänkbara olja för att förlänga livslängden. Jag har nyligen bytt olja till ATF Dexron III som BMW rekommenderar. Vilken olja anser ni är den bästa för att förlänga livslängden på lådan ? | |
| hmm är inte det en servoolja? | |
|
Jo, ATF-olja används framför allt till automatväxellådor men även till styrservon m.m. Det enda som verkligen irriterar mig på detta i övrigt utomordentliga site är att vissa personer uttalar sig utan att egentligen ha en aning om de har rätt. Då är era inlägg helt värdelösa. Tänk hellre efter innan ni skriver !!!! |
|
| frågar man inte får man ju aldrig veta något!! | |
|
Har lådan redan förslitningssymptom så "hjälper" ingen olja i världen,men den jag kört på i alla år i mina manuella lådor heter Castrol SMX o fungerar ypperligt i alla väder... Men om BMW rekommenderat ATF Dexron III så är det nog ett fullgott alternativ såklart... Finns ju ytterligare ett sätt som diskuterats livligt på denna site nämligen att Slick 50 behandla din manuella låda,flertalet här tycker att det är bortkastade pengar o eventuellt oxå skadligt att hälla i detta. Jag har gjort det på 528.an jag hade tidigare o det blev ingen skillnad i slitage vad jag kunde märka iaf,lådan fungerade perfekt under dem 10000milen jag körde med denna slick 50 behandling..Är kanske ett sätt för dig att bibehålla lådan i det skick du har den nu i,då kanske du vill prova någonting okonventionellt då är det ju ett alternativ..Jag säger inte att detta är någon garanti för din låda men om den ändå har ett missljud så kanske du vill testa. Jag vet om att iaf vissa SAAB lådor blev mera lättväxlade när man hällde i detta medel.. Mvh Janne. |
|
|
castrol rekommenderar Transmax Z oljan för de flesta bmw manuella och automatlådor i första hand och TQ Dex III i andra hand. |
|
|
Till Emanuel: Det var ingen kritik mot dig personligen. Naturligtvis måste man fråga för att få svar. Jag tog bara tillfället i akt att påpeka att rekommendationer som baseras på vad man gissar och diskussionsinlägg utan vettig argumentation är meningslösa och förmodligen till mer skada än nytta. Tack för tipsen. Kanske Hasso har någon rekommendation? Du verkar ju kunna BMW och svarar verkligen genomtänkt. Kanske jobbar du professionellt med att skruva med BMW ? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.