AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.022

Hej. tryckslang? 525

jocker18@home.se
Tjenare igen.

Igår hittade jag en slang som hängde lös. den går från bakom luftburken, där det sitter ett filter, pump eller något liknande, en stor rund burk... vart ska denna slang anslutas och vad är det för något???
någon snackade om aktivt kol någon gång.

Denna slang har hängt lös hela tiden

WmB SoundZ
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Jag har också undrat vad "den svarta runda burken" är för något, jag frågade på BMW i Solna och de sa att det är ett Aktivt Kol Filter, behöver i princip aldrig bytas, sa dem. Mitt filter är från fabrik, det står daterat 90-02-30. Vet dock inte vad denna burk har för betydelse praktiskt? Men om slangarna sitter löst, sätt dit dem.

Länk
jocker18@home.se
klart jag vill sätta dit dom!!! men jag hittar inte vart dom ska va!

WmB SoundZ
pr
94
pricken
525i 1991
Granitsilver
16"
Det är en kolcanister, den samlar upp bränsleångorna och returnerar dem till tanken(på något sätt som jag inte kan utveckla)
jocker18@home.se
kan den påverka motorgången?

WmB SoundZ
jocker18@home.se
I min haynes rep.bok står det såhär.

defekter i systemet för avdunstningsreglering påverkar endast när motorn är varm. detta system är vanligen inte orsaken till kallstartsproblem eller andra problem med kall motor.

den öppnar vid 46 grader, ungefär där jag tror att jag har mina motorproblem. nu ska jag bara hitta vart den ska sitta oxå

WmB SoundZ
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Vad står det mer om Avdunstningsregleringen??? Kan det kanske påverka min trögstartade 525:a? Endast när den är ljummen???

Länk
jocker18@home.se
jag citerar avsnittet.
jag skriver direkt från boken utan att kolla vad jag skriver. därav ev. stavfel.

Avdunstningsreglering : (EVAP)

Observera: detta system gäller bara katalysatorbilar

När motorn inte går avdunstar bränslet i tanken i en viss utsträckning vilket skapar bränsleångor. avdunstningsregleringen förvarar dessa bränsleångar i ett träkolkanister. när motorn arbetar normal öppnas en rensventil något så att en liten mäöngd bränsleångor kan dras in i insugsröret för förbränning. när motorn kallstartar eller går på tomgång är rensventilen stängd så att ångorna inte kan nå insugningsröret och göra bränsleblandningen för fet.

2 typer av rensventiler förekommer, elektriskt styrda eller vacuumstyrda. ta reda på vilken typ som sitter i din bil genom att följa slangen från kolkanistern till dess att du hittar ventielen. vissa är placerade på insugsröret och andra nöra kolkanistern, leta efrter antingen en elektriskt kontakt eller vakuumledningar till rensventilen.

3. defekter i systemet för avdunstningsreglering påerkar motorns körbarhet endast när motorn är varm. detta system är vanligen inte orsaken till kallstartsproblem eller andra problem med kall motor.

WmB SoundZ
jocker18@home.se
kan ingen bara förklara vart den där slanger går i under insuget på era bilar???

WmB SoundZ
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
--->Jocker
Sitter det 2 slangar fast på själva kolkanistern? Jag ska kolla upp vart de 2 kablarna går efter kolkanistern. Jag kan återkomma med bilder om du vill.

Länk
jocker18@home.se
tack så jättemycket :D
det stämmer, det är väl helt enkelt en ingående och en utgående.

WmB SoundZ
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.