AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
628

Fläktkopplingen

Det här med fläktkopplingen skrivs det mycket om:
Min fläkt går rätt sakta, både vid kall och varm motor, kan stoppas med fingrarna (528iA -00).
Samma sak på en tidigare 320 -88. Men inga som helst värmeproblem, mätaren visar OK. Elfläkten framför kylaren går med lite olika fart, beror nog mest på att AC:n jobbar nu när det är varmt.
Hur är det igentligen, hur SKALL fläktkopplingen funka?
Visa användare
472
w9816
D7 -??
Fläktkopplingen är fylld med silikonolja som blir tjockare vid högre temperatur, då börjar fläkten snurra snabbare. Tror inte att du behöver oroa dig förrän du verkligen märker av att det är ngt värmeproblem, leta inte fel där det inte finns några! :-)
Tackar för infon, tyckte bara det var rätt många frågor
om problem med kopplingen.
ha
413
hajen
AMG C63
Porsche Cayenne Turbo
Silikonolja som blir tjockare ju varmare det blir..? Nu ska jag ju erkänna att jag inte vet något pm hur fläktkopplingen funkar, eftersom det är jag som har problem med den. Men olja som blir tjockare ju varmare det blir, det tvivlar jag starkr på. Moöjligtvis så expanderar den och på så vis drar med sig fläkten?
ca
14
carle29
735 -92
318it -90
Fram på fläktkopplingen sitter en bimetall som ändrar form, rätar ut sig eller böjer sig beroende på värmen och den i sin tur trycker på ett stift, ungefär som ett flotörhus, och öppnar och stänger efter behov.
Förmodar att BMW har tänkt på detta, men då känner ju inte kopplingen kylvätskans temperatur, utan luften som kommer genom AC-kondensor och kylare inkl oljekylare. Hur som helst, fläkten tycks alltid gå ung. lika fort, runt 200 RPM kanske, är lättstoppad osv oavsett om jag kollar med kall eller supervarm motor. På min gamla -88 fanns ingen elfläkt, men motorfläkten snurrade precis likadant i den modellen.
Men som sagt, aldrig några värmeproblem. Konstigt om man jämför med vissa andra bilar där fläkten snurrar hysteriskt.

FP
Visa användare
472
w9816
D7 -??
hmmm....jag hade fel. här en förklaring på hur det funkar:

The fan clutch is a small fluid coupling with a thermostatic device and controls a variable-speed fan. It ensures that the fan will rotate at just the right speed to keep the engine from overheating, and reduces drive to the fan when it is no longer needed. The fan clutch has a fluid coupling partly filled with silicone oil designed for just that purpose. When the temperature of the air passing through the radiator rises, the heat alerts a bimetal coil spring to "uncoil" or expand. When it expands, it allows just a little more oil to enter the fluid coupling, so the fluid coupling starts to rotate the fan. If the air coming through the radiator is cool, the opposite happens; the coil spring contracts, the oil leaves the fluid coupling and the fan slows. Slowing the fan when it is not needed reduces fuel consumption, makes less noise and saves engine power. Sometimes a flat bimetal strip spring is used instead of a coil spring; it bows out and in when the temperature rises and drops, letting oil in and out of the fluid coupling.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.