|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Mja, det finns en del (små) varianter på rattknapparna. Även jag har alla knapparna men R/T växlar bara mellan radio och telefonmanöver när man först gått in i telefonmode via MID-panelen. Samma sak med nästa knapp (gubbe som talar), funkar bara sedan man först aktiverat telefonen. I andra modeller har man andra funktioner på samma knappar, t.ex talstyrd uppringning efter att man har tryckt på gubbeknappen. Det har jag iofs utan att trycka på någon knapp alls via Bluetooth HF, tycker alla borde ha minst två telefoner i bilen..:)) FP |
|
|
Men har du originaltelefonen i bilen då? Var exakt sitter boxen därbak då? Vet inte om det spelar ngn roll men jag har ingen MID utan en MK3 som man ska kunna styra telefonen igenom. Hehe du tycker man ska två telefoner och asken tycker man ska kompressormata motorn, jaha :) |
|
|
Visst, originaltelefonen (Motorola med lite BMW-specade ändringar i luren), luren sitter i armstödet och telefonen bak i skuffen, högst upp till vänster där du har navi mm. MKIII-monitorn tar över funktionerna från MID, helt klart. Sök även efter GSM-antenn och ev. svart koaxialkabel från denna. Oftast en glasantenn högst upp mitt på bakrutan. Det verkar som du inte har telefonen, men multiratt, det kan man säkert har utan telefon. Två GSM är minimum, snart blir det en till i samband med larmet:)) Baksätespassagerarna kan ju använda den som sitter i armstödet, funderade annars på en extra till dom också... FP |
|
|
Man bör ha 2 telefoner men klonade SIM-kort och givetvis en Minicall som sköter värmaren. Den inbyggda telefonen är ju på 2 Watt vilket är bra om man någon gång beger sig ut i spenaten! Att själv försöka mappa en mobil till Bilens knappar och kontroller tror jag är ganska jobbigt. Fler har försökt på Roadfly-forumet i USA så sök trådar där. Jag skulle själv vilja använda min T-68i tillsammans med bilens kontroller och bläddra i Telefonens adressbok på skärmen. Jag själv använder 450 telefonnummer av telefonens 510 så Simkortet räcker inte långt. Mvh, Steaman |
|
|
Du menar den fasta GSM:en i bilen? Den är på 6-8W men lika viktigt är att den får bra mottagning, en riktig antenn är det viktigaste. Bättre än Minicall är att använda sig av GSM/autosvar/DTMF-dekoder. Då får man även feedback på vad som händer i bilen, att värmaren startade, lyssna av omgivningen osv. Inte så trafiksäkert att fibbla med skärmen och så många kortnummer eller? Röststyrning, utan att trycka på knappar är inte fel väg tycker jag. Hur menar du föresten med klonade SIM? FP |
|
|
Rätt Folke det blev fel med effekten och givetvis så är en yttre antenn ett måste, vem vill blåsa på med full effekt inne i bilen? Basstationen reglerar ju upp mobilens uteffekt om den mottagna signalstyrkan är svag. Jag kallar de dubbla simkorten som tillhör Telias DOF för klonade. Vad gäller röststyrning så är jag allergisk mot det efter att använt Telias röststyrning för 4-5 är sedan. Vår företagsväxel använder röststyrning som jag upplever långsamt. Att bläddra i addressboken under körning är inte värre än att se på TVn, ett öga framåt och ett på skärmen! Mvh, Steaman |
|
|
OK, split vision då :)) FP |
|
|
Nu har jag lusläst pappren ytterst noggrant och funnit denna sköna kod: 640A Autotelefonvorbereitung Så nu är frågan vad behöver jag köpa för att få _en_ telefon i bilen? :) |
|
| Folke : är det inte max 5 Watt max för fordonsmonterad GSM? medan gamla goa NMT 450 har max 5W i hand buren och max 15 W i fordon?? | |
|
Bärbara NMT450 har max 2W liksom NMT900 hade, men i praktiken oftast mindre (styrs av signalstyrkan/avståndet till basstationen. Med 5W skulle inte batteriet räcka många minuter. Fasta GSM-stationer kör 6-8W max men även här oftast mindre i praktiken. Fasta NMT450 kör 15W, som växlas ner till 1W eller 0,1W vid behov FP |
|
|
Ang. bluetooth så finns det för eftermontering nu till E39, 84 64 0 152 506 BMW Bluetooth Retrofit Kit (from 03/2002 with option 640) 84 64 0 153 224 BMW Bluetooth Retrofit Kit (from 02/2001 without option 640) |
|
|
Det är nog dags att varna för en viss inkompatibilitet mellan olika Bluetooth-enheter från olika leverantörer. Lockdown-tester saknas i många fall mellan de produkter som finns på marknaden idag. Jag hoppas att de produkter som släpps under nästa år har blivit av med dessa barnsjukdommar så att alla Bluetooth-trancivers kan prata med varandra. Mvh, Steaman |
|
|
Jo tack, har märkt av detta! FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.