AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.137

oidentifierad knapp i taket

Sida 1 av 3
ma
101
mafqa
F10 550i -10
Har precis skaffat en bmw för första gången efter att ha levt i volvo-träsket alltför länge... lotten föll på en 540iA från 2001. Mycket nöjd med bilen men har undrat vad detta är till för som visas på bilden. Ser ut som en garageöppnare men den liknar inte den som illustreras i manualen? Och den till vänster är det en mikrofon eller ngt?

Länk

tackar för all hjälp av expertisen här :)
st
3.466
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Välkommen i gänget!
Det du ser är en UGDO (Universal Garage Door Opener) som kan sköta 3 olika fjärrfunktioner genom att läsa in koden från andra fjärrkontroller. Det är ett tillbehör som inte beskrivs i instruktionsboken.
Det andra som du nämner är mycket riktigt mikrofonen till mobiltelefonen.

Mvh, Steaman

ma
101
mafqa
F10 550i -10
aha tack så mkt för hjälpen! Kännde mig lite vilsen med alla nya knappar :)

Är det stor chans att bilen är förbered för handsfree/vanlig telefon om där är en mikrofon inbyggd? På multifunktionsratten finns där en knapp som heter R/T som tydligen ska vara till för att skifta mellan radio och telefon. Men jag förstår inte var jag skulle koppla in mobilen isåfall.. :/
Om du behöver fler bilder för att kunna avgöra det så ska det väl gå att ordna :)
sebbe_bmw
Hej!
Så du har ingen telefon i armstödet?
Kolla bak i bagagen om du har någon telefonmodul, har du den ratten och mic så har det nog suttit en original telefon i bilen iaf!

Sebbe

ma
101
mafqa
F10 550i -10
tack för tipset! första jag ska kolla när det ljusnar ute :)
ma
101
mafqa
F10 550i -10
Kan den där ljusa metallboxen vara en telefonmodul?

Länk
ma
101
mafqa
F10 550i -10
Kan den där ljusa metallboxen bredvid cdvxlaren vara en telefonmodul?

Länk
sebbe_bmw
Ja, det är modulen!
Har du drag?
Kolla om du har ngt ställe på den att få in ett simkort.. Har du inga spår i bilen på att det suttit en telefon där?

Sebbe
ma
101
mafqa
F10 550i -10
Underbart!! Försäljaren verkar inte ha alltför bra koll på läget för han sa att där absolut inte var stöd för telefon :)
Vad är ett drag? dragkrok? isåfall nej..
Ska undersöka den närmre om där finns en hållare för simkort..
ma
101
mafqa
F10 550i -10
Hmm verkar inte hitta ngt uppenbart ställe att placera simkortet.. har du ngn idé var det möjligen skulle placeras?
Där finns inga spår i interiören att där suttit ngn telefon mer än armstödet fram där det är en försänkning (dock inga synliga sladdar eller kontakter).
Men bilen har mikrofon, ratten är förberedd för det och MKIII har menysystem med telefon också.
Får nog besöka bmw på måndag och lura ut servicekillen :)
sebbe_bmw
Hej!
Jo men har du en försänkning i armstödet så har det suttit en telefon där!

Kanske en trådlös som någon roffat åt sig!=)

Du behöver nog inte lura ut servicekillen direkt=)

Sebbe
ma
101
mafqa
F10 550i -10
Hej igen!
Detta låter minst sagt lockande.. vet du vad man behöver för att kunna koppla in sin mobil? Hållare sladdar osv..
Tänkte köpa en ny mobil nästa vecka en Ericsson P800, den ska ha bluetooth som man kanske kan använda.. Eller funkar det bara med de modeller som är angivna i tillbehörslistan motorola v50 och nokias enklare och ericsson äldre?

många frågor hoppas på att du kan svara på ngn :)
Tack för all hjälp hittills!!

Bifogar en bild till på armstödet och ratten..
Länk
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
mafqa: Kolla med sid 3 el 5 på din servicebok om där står kod för telefonsförberedelse, alla extrautr finns nämnda där. Se tex Länk
alla koder för extrautrustningar finns på
Länk
Om bilen är import och inte har svensk instr bok till navi och bil så finns de hos bmwhandlaren, där finns även en komplett tillbehörskatalog som tar upp de tillbehörssatser som finns till olika telefoner.
Om det hade funnits tfn borde det varit kontakter kvar. Du kan ju kolla på första stället den såldes (stämplar i boken) och ringa dem. Om du läser min dagbok guidar jag lite folk genom 540djungeln med olika koder mm mm.
Lycka till med nya bilen det är en underbar landsvägskryssare.
Mvh
Asken
sebbe_bmw
Det jag menade om du hade dragkrok eller inte det var att på min som har det så sitter det en modul även för det nedanför Navin.

Jo det beror ju helt på vad det är för telefon som suttit där, vet att BMW har kommit med en "universal" hållare som man lägger i armstödet och sedan bara byter kontakter i den nya delen för olika telefoner! Alla de vanliga funktionerna skall då fungera.

Själv har jag "handyn" (trådlös) i X5:an och det fungerar perfekt och den vanliga något stora i 540:n.

Ratten du har är en sådan som jag har!

Men om man tittar på armstödet så ser det lite ovanligt ut, det verkar vara någon som bytt bort telefonen som suttit där mot ngt fack!?

Försök att kolla om det går att plocka bort den svarta iläggs "skålen", det kanske ligger kablar under där, bara att plugga in..=)

Annars är den kanske som du sa, förberedd för telefon bara men det verkar konstigt

Är bilen import?

Tittade precis i BMW ETK och där kan inte jag hitta någon sådan "skål" som du har, men det verkar bara vara att inhandla en lur och trycka dit,
Jag föreslår då Siemens Cordless, (BMW Original)

Hoppas jag löst något för dig nu

Sebbe

sebbe_bmw
Kunde jag väl gett mig ... på att ASK skulle hinna före=)
ma
101
mafqa
F10 550i -10
Ahh varför ni gick bet på armstödet är för att det är en amerikansk anpassad bil (dock tyskimport) med "rull-armstöd" dvs man kan skjuta fram det knappt en decimeter för bättre stöd.
Tack för alla utrustningskoder Asken, verkligen välskriven sida också!!
Hittade en del i serviceboken på sid. 4 dock nämns inget om telefon eller förberedelse för det, trots det finns uppenbara bevis för det i bilen (enl. bilderna) De två efterföljande sidorna saknas också (utrivna) där bara perforeringen är kvar i kanten.. ngn aning vad som kan ha stått på dessa?
Ska samla mod och utöva lite åverkan på den där skumma skålen när jag får tid :)
sebbe_bmw
Jaså, jag har det i min också och den är svensksåld och svensk anpassad så...

Sebbe
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
mafqa: lustigt att dom var utrivna. Jag var inte författare av alla utrkoder men kul att du hade anv för dom:) Ligger tillräckligt till grund för att åka till BMW och göra en koll att mätarställningen stämmer. Om du köpt bilen av tex en BMwhandlare i D eller känner tycke ägaren så föreligger nog ingen oro.
titta i tillbehörskatalogen och prata med bmwhandlarn dom vet nog vad för tillbehörssatser som finns till. Mig veterligt passar inte bluetoothtfnerna där, där finns plats fördels Siemens ovan(sebbe förslag eller motorola v50). Om du itne har koden tfnförberedelse lär det kunna bli rätt dyrt.(inga mic bara gallret som sitter där antagligen samt undras om kabelstammar mm är förbereda för tfn, tror inte det) Föreslår en orginal eftermonteringssats som sätts på snygg hållare t höger om navin kompletterad med lämplig anslutning. Se tex robgus 328-00 i frilarnasare under gelleriet han har t68imontage. Inte enkelt att bara smälla dit en lur:)
Mvh
Asken
Vill du ha fart på den halvslöa bilen så köp kompresor:))
Sebbe: När ska du sluta fega och åka överladdat?
ma
101
mafqa
F10 550i -10
sebbe: ok viker mig på den punkten då :) tycktes läsa att det gjordes bara för us marknaden.. men den felaktiga informationen är raderad för länge sedan ;)

asken: Bilen är köpt genom förmedlingen i påarp (som jag antar kollat ställningen innan eftersom de lämnar garanti på den) och därefter testad på motormännen, den hade gått 5k mil vid köp.
Nä men om den inte är telefonförberedd så får det vara, absolut inget måste med telefon, men om det finns kablar för det så måste man ju utnyttja det :)

Återigen tack för all hjälpsamhet :) ...fast kompressorn får vänta har inte hunnit få på vinterdäck ännu och den slirar rätt bra redan när man försöker gasa lite på det nollgradiga väglaget ;)
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
mafqa: Använd sökfunktionen ovan och sök på "Påarp" finns en del topics om dom vill jag minnas. JAg säger detta av ren "känsla i magtrakten" samt välvilja. mycket möjligt att jag har fel men det är kanske mindre viktigt om de garanterar den. Ju fler tillbehör desto roligare. Telefon är ett måste det är bara mer sport om det inte sitter där:))
PS Det spinner friskt även med vinterdäck kan jag tipsa omDS :))
Mvh
Asken
Asken
ma
101
mafqa
F10 550i -10
Har bara hört gott om dem därför affären blev av där till slut :) ..fast känslor i magtrakten ska man ta på allvar såväl som de små pirriga känslorna till de totalt krampaktiga attackerna som kan åstadakommas av virus och hmm.. kanske kompressorer ;)

Postar vidare om jag får någon mer klarhet om telefonen senare.. ska ta en titt på metalldosan där bak och se om där är ngt id-nummer ..har bara hittills sett att den är japansk :)

Det var en rackarns snygg bil du hade också (min är också svart med sport chassi).. längtar till våren/sommaren då det antagligen blir dax att införskaffa lite vårdprodukter :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.