AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
823

Byte av topplockspackning - vad krävs?

förutom en viss "skill"?

Vilka specialverktyg krävs för att komma åt och byta topplockspackningen? Vad bör jag mer tänka på? Andra tips?

Mvh
la
248
lappen
m536i 85
inga alls om man inte har tummen mitt i handen

B1
365
B10Tobbe
3-serie GT -18
M4 -14
En momentnyckel är nog ett måste när toppen skall tillbaka.
ka
280
kalopps
Cater-pillar
Att ställa maskinen i ÖD (1:ans cylinder)är en fördel.
Det sitter styrnigar i blocket.
Dessa kan repa toppen om man kasar toppen då den lossnar (är tyngre än man tror). Styrningarna kan även ramla ur och falla ner i olje kanaler och cylindrar.
Blås även rent i bulthålen för skruvarna som håller toppen "Viktigt". Annars kan du riskera att blocket spricker när du återmonterar toppen.
En momentnyckel eller (och)gradskiva för åtdragning i grader är en självklarhet.
Att man har massor med trasor i beredskap, kan vara bra att ha. (ej hushållspapper)
Gör en grundlig motortvätt innan du börjar med att lossa toppen. Blås rent från grus och smuts.
Packningsskrapa för att få bort gammalt packningsmaterial.
När du lossar för kedjespännaren så håll emot, för annars kan det säga plopp och så ligger det delar på golvet.
Kan inte komma på mer, ja visst ja glömde grejer för stunden.
Hoppas det går bra med packningsbytet. Försök bara ta det lugnt.

MVH Kalopps

ÖD?
BX
31
BXF 334
bmw m528/3,5 -85
öd.. det är när du har ettans cylinder högst upp, eller rotorn i fördelaren mot sin markring, eller så ser du på veven har du också en nollställning, låna en reparationshandbok på biblioteket,,, den är till stor hjälp,, lycka till.

DT
Är det det enda man behöver göra?
Måste man inte plana toppen, eller är det nåt jag har inbillat mig?
Kan inte så mycket om motorer kan jag ju säga :-)
BX
31
BXF 334
bmw m528/3,5 -85
anders,, du behöver inte plana om toppen inte är sne,, kolla den på en spegel.

DT
ka
280
kalopps
Cater-pillar
Man behöver inte plana toppen, om den inte ´har slagit sig eller det finns repor eller grava gropar där kylvattnet har kontakt( grus eller annat som cirkulerar med kylarvattnet)gäller och hålla pippen ren då man fyller upp i hålet.
Man kan kolla om toppen är skev. med en stållinjal som skall ha toppens fulla längd på diagonalen.
Mellan toppen och stållinjalen mäter man med bladmått, för att se om det finns mellanrum mellan stållinjalen och toppen.
Kontroll av ventiler, styrningar, säten, vippor, vippaxlar, glapp vippaxel, vippor.
Glapp styrning,ventil. mm,mm

Om man är osäker, då man skall byta toppackning eller andra moment på motorn är Haynes Owners Workshop Manual
en bra referens. Den finns att köpa bland annat på biltema. Den täcker däremot inte diesel, dohc och v8:a motorer tyvärr, och högt O2 problem (har själv inlägg om detta problem men tji svar)

Lycka till med packningsbytet och lufta systemet ordentligt efteråt.

MVH Kalopps
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.